Σάββατο 31 Ιανουαρίου 2009

ΑΝΑΚΛΑΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ

Όταν βάλουμε μπροστά από μια πηγή φωτός ένα χαρτόνι με μια μικρή σχισμή, τότε θα δούμε ότι πίσω από τη σχισμή θα σχηματιστεί μια φωτεινή ακτίνα.




Αν στη συνέχεια βάλουμε ένα καθρέφτη πίσω από το χαρτόνι στο μέρος που πέφτει η ακτίνα, θα παρατηρήσουμε ότι αυτή αλλάζει κατεύθυνση μόλις πέσει πάνω στον καθρέφτη. Το φαινόμενο της αλλαγής της κατεύθυνσης του φωτός, όταν πέφτει σε μια λεία και γυαλιστερή επιφάνεια λέγεται ανάκλαση του φωτός.




Η γωνία, ως προς την κατακόρυφο, με την οποία οι φωτεινές ακτίνες προσπίπτουν στην επιφάνεια ονομάζεται γωνία πρόσπτωσης.
Η γωνία με την οποία οι φωτεινές ακτίνες ανακλώνται ονομάζεται γωνία ανάκλασης και είναι ίση με τη γωνία πρόσπτωσης.



ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ

Βάλε τους καθρέφτες κατάλληλα, ώστε να "πέσει" η ακτίνα φωτός στα αντικείμενα ΚΛΙΚ

Αν στη θέση του καθρέφτη βάλουμε ένα τσαλακωμένο αλουμινόχαρτο θα παρατηρήσουμε ότι το φως θα διασκορπιστεί σε πολλές κατευθύνσεις.


Το φαινόμενο της ανάκλασης του φωτός σε πολλές τυχαίες κατευθύνσεις, όταν πέφτει σε μια τραχιά επιφάνεια, ονομάζεται διάχυση του φωτός
Όσο πιο τραχιά είναι η επιφάνεια, τόσο πιο έντονο είναι το φαινόμενο της διάχυσης.

Οι περισσότερες επιφάνειες δεν είναι λείες, ακόμα κι αν αυτό δεν φαίνεται με γυμνό μάτι. Έτσι, στα περισσότερα σώματα το φως διαχέεται.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Να εξηγήσεις γιατί πολλές φορές το καλοκαίρι τυφλωνόμαστε, όταν το φως του ήλιου πέφτει πάνω στον καθρέφτη του αυτοκινήτου

.............................................................................................................

2. Να σκεφτείς και να αναφέρεις περιπτώσεις που οι άνθρωποι από τα παλιά χρόνια είναι συνδεδεμένοι με τον καθρέφτη και έχουν επηρεαστεί:

α) στη λογοτεχνία

β) στη μυθολογία

γ) στην τέχνη

δ) στις προλήψεις(στείλε email)

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ

Η 2α Φεβρουαρίου αποτελεί την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης για τους Υγροτόπους στην πόλη Ramsar του Ιράν, στις ακτές της Κασπίας Θάλασσας. Αποσκοπεί στην προστασία και τη συνετή χρήση όλων των υγροτόπων μέσω τοπικών και εθνικών δράσεων και διακρατικής συνεργασίας σαν μια συνεισφορά στην αειφόρο ανάπτυξη σε όλο τον κόσμο. Στη συνθήκη περιλαμβάνονται 1524 υγρότοποι με έκταση 520 εκατ. στρεμμάτων περίπου.

Η Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων εορτάσθηκε για πρώτη φορά το 1997 και από τότε διοργανώνεται κάθε χρόνο στην επέτειο της συνθήκης Ramsar.
Στην περίπτωση όμως της Ελλάδας μάλλον θα πρέπει να μιλάμε για παγκόσμια ημέρα μνήμης των ελληνικών υγροτόπων.
Οι εννέα από τους δέκα ελληνικούς υγρότοπους που προστατεύονται βάσει της Συνθήκης Ramsar βρίσκονται σε οικτρή κατάσταση.
Ας θυμηθούμε σήμερα την Κορώνεια που πρόσφατα ήρθε στο προσκήνιο λόγω του μαζικού θανάτου χιλιάδων υδρόβιων πουλιών, ενώ πριν 3-4 χρόνια έσβησε από τον χάρτη λόγω της κακοδιαχείρισης των νερών της.
Ή μήπως το Δέλτα Έβρου, όπου σε μια μέρα καταγράφηκαν 1000 αυτοκίνητα λαθροκυνηγών, ενώ ενοικιάζονται σε λαθροθήρες περίπου 300 αυθαίρετα μπάγκαλοουζ;
Δεν ξεχνάμε όμως και το Μεσολόγγι που έχει μετατραπεί σε τεράστιο σκουπιδότοπο γεμάτο με αυθαίρετα.
Ή μήπως να μετρήσουμε τις καταγγελίες για υποβάθμιση των ελληνικών υγροτόπων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για κάποιες από τις οποίες η χώρα μας παραπέμπεται ήδη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;
Ο μόνος υγρότοπος Ramsar που επιμένει, σε πείσμα των καιρών, είναι η Πρέσπα που κρατιέται ζωντανή χάρη στις προσπάθειες της τοπικής κοινωνίας και περιβαλλοντικών οργανώσεων, όπως η Εταιρεία Προστασίας Πρεσπών και το WWF Ελλάς.
κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι υγρότοποι είναι ανθρωπογενούς προέλευσης: μείωση της έκτασής τους προς όφελος καλλιεργούμενων εκτάσεων ή δόμησης, αλλαγή στο υδρολογικό καθεστώς τους (από φράγματα και εντατική άρδευση), υποβάθμιση της ποιότητας του νερού (ρύπανση από φυτοφάρμακα, λύματα), μεταβολές ως προς τη βιοποικιλότητά τους (συνήθως λαθροθηρία). Το σημαντικότερο πρόβλημα όμως είναι η έλλειψη πολιτικής βούλησης για την αποτελεσματική προστασία τους ως πόρου ζωτικής σημασίας για τη βιώσιμη διαχείριση των ελληνικών νερών, για την προστασία από τις πλημμύρες και τη διάβρωση του εδάφους και για τη διατήρηση του βιολογικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας. Και αυτά με πλήρη παραβίαση των εθνικών, Κοινοτικών και διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Αναλυτικότερα, η εικόνα των υγροτόπων:

Δέλτα Έβρου: Απογοητευτική εικόνα. Η έλλειψη διαχειριστικών δράσεων που να αντιμετωπίζουν τις πιέσεις και τις απειλές, η ελλιπής φύλαξη και η ανεπαρκής διαχείριση των υδάτινων πόρων οδηγούν στη διαρκή υποβάθμισή του.
Λίμνη Βιστονίδας, Πόρτο Λάγος, Λίμνη Ισμαρίδα: Το αρδευτικό του νομού Ξάνθης, με απαγωγή τεράστιων ποσοτήτων νερού από τον Νέστο, το φράγμα του Κομψάτου και η άναρχη οικιστική ανάπτυξη στην παράκτια ζώνη σκιαγραφούν μια άκρως ανησυχητική εικόνα για το μέλλον.
Δέλτα Νέστου: Στην περιοχή διατηρούνται ακόμα σημαντικά στοιχεία της βιοποικιλότητας. Απειλή αποτελεί μεταξύ άλλων η εγκατάσταση δεξαμενών πετρελαίου στη Λιμνοθάλασσα της Βάσοβας.
Λίμνη Κορώνεια: Θεωρείται βιολογικά νεκρή. Από το 2004 επίσημα δεν έχει ψάρια, ενώ έχουν σημειωθεί 3 επεισόδια μαζικών θανάτων ψαριών και πουλιών. Τα πρώτα έργα αποκατάστασης έχουν ξεκινήσει από τη νομαρχία. Εκτιμάται ότι μπορεί να επανέλθει στην πρότερη κατάσταση σε 8 χρόνια. Λίμνη Κερκίνη: Παρουσιάζει σχετικά καλή οικολογική κατάσταση, αν και σε μεμονωμένες περιοχές σημειώνεται σημαντική υποβάθμιση. Η έλλειψη ολοκληρωμένης διαχείρισης των υδάτων υποβαθμίζει τη βιοποικιλότητά της. Δέλτα Αξιού, Εκβολή Λουδία, Δέλτα Αλιάκμονα: Διατηρεί σημαντικό φυσικό πλούτο παρά τις πιέσεις. Παρατηρούνται όμως πιέσεις για αστική επέκταση, αλλαγή χρήσεων γης, απόρριψη αποβλήτων.
Λίμνη Μικρή Πρέσπα: Ξεχωρίζει χάρη στο σημαντικό έργο της Εταιρείας Προστασίας Πρεσπών. Ο πληθυσμός των αργυροπελεκάνων και των ροδοπελεκάνων αυξάνεται, ενώ τα υγρά λιβάδια έχουν τριπλασιαστεί σε έκταση τα τελευταία 5 χρόνια. Σημαντικό πρόβλημα παραμένει η έλλειψη ολοκληρωμένης διαχείρισης των υδάτων σε επίπεδο διασυνοριακής λεκάνης απορροής. Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου: Ελλιπής διαχείριση και «πυροσβεστικά» μέτρα. Η αυθαίρετη δόμηση στις παράκτιες περιοχές φανερώνει την απουσία περιφρούρησης και αδυναμία των αρχών να επιβάλουν το νόμο.
Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου: Απειλές, η άναρχη τουριστική ανάπτυξη και η ανεξέλεγκτη προσβασιμότητα στην περιοχή.
Αμβρακικός Κόλπος: Αδράνεια στη διαχείριση της περιοχής. Απειλή, η εντατικοποίηση των ιχθυοκαλλιεργειών.
Ερωτήσεις(email)
1. Πότε είναι η παγκόσμια ημέρα προστασίας Υγροτόπων;
2. Πού υπογράφτηκε;
3. Ποια η κατάσταση των ελληνικών υγροτόπων;
4. Ποιος είναι ο μοναδικός υγρότοπος της Ελλάδας που βρίσκεται σε ικανοποιητική κατάσταση;Πού οφείλεται αυτό;Ποιος υγρότοπος ακολουθεί σε σχετικά καλή κατάσταση;
5. Ποιο το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι υγρότοποι;Τι λύσεις μπορείς να προτείνεις;

Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ

Οι τρεις επιφανείς άγιοι και θεολόγοι της χριστιανικής θρησκείας, προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Βασίλειος ο Μέγας και ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός.
Αναδείχθηκαν οι πιο σημαντικοί εκκλησιαστικοί πατέρες και άγιοι. Η σοφία και η δράση τους έδωσε σ' αυτούς τον τίτλο των μεγίστων φωστήρων, όπως ψέλνεται και στο τροπάριό τους : «Τους τρεις μεγίστους φωστήρας της τρισηλίου θεότητος...».
Και οι τρεις έδειξαν υποδειγματική προσήλωση στη χριστιανική θρησκεία κι η ζωή τους ήταν γεμάτη από τους αγώνες τους γι' αυτή. Τα συγγράμματά τους, αλλά και η προφορική τους διδασκαλία έδωσαν δόξα και αίγλη στη χριστιανική παιδεία.Για τη σοφία τους και τη χριστιανική τους ζωή, η ορθόδοξη Εκκλησία τους ονόμασε αγίους και γιορτάζουν ο καθένας ξεχωριστά. Αλλά επειδή δημιουργήθηκε μια διαφωνία μεταξύ των χριστιανών για το ποιος από τους τρεις πρόσφερε τα περισσότερα, αποφασίστηκε και καθιερώθηκε από τα τέλη του ια' αιώνα να υπάρχει και για τους τρεις μια κοινή γιορτή στις 30 Ιανουαρίου κάθε έτους. Κι επειδή είναι και προστάτες των γραμμάτων, καθιερώθηκε αυτή η γιορτή να είναι και γιορτή των γραμμάτων και της ελληνοχριστιανικής παιδείας. Η καθιέρωση αυτή έγινε το 1842, μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό, από τη σύγκλητο του πανεπιστήμιου Αθηνών. Η γιορτή αυτή επεκτάθηκε και στα γυμνάσια και στα δημοτικά σχολεία που την ημέρα αυτή αργούν και οργανώνουν διάφορες εκδηλώσεις και τελετές στη μνήμη των Αγίων.

Μέγας Βασίλειος
Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε στην Καισάρεια της Καππαδοκίας από οικογένεια χριστιανική. Ο πατέρας του ήταν ρήτορας. Η μητέρα του Εμμέλεια ήταν από τις πιο μορφωμένες και ενάρετες γυναίκες της εποχής. Από τέτοιους γονείς έλαβε ο Βασίλειος τη χριστιανική του ανατροφή και τη φροντίδα για τη μόρφωσή του. Σπούδασε πρώτα στην Καισάρεια έπειτα στην Κωνσταντινούπολη τη θεολογία και τα νομικά και αργότερα στην Αθήνα. Πέντε χρόνια στην Αθήνα διδάχτηκε πολλές επιστήμες. Τότε συνδέθηκε με βαθιά φιλία με τον συσπουδαστή του Γρηγόριο Ναζιανζηνό Αργότερα πήγε στα μέρη όπου έζησε ο Χριστός και ζούσε μοναχική ζωή, προσευχόμενος. Γυρίζοντας στην πατρίδα του με δικά του χρήματα έχτισε γηροκομείο, νοσοκομείο και άλλα ιδρύματα, δείχνοντας την αγάπη του στους ανθρώπους φροντίζοντάς τους μέχρι το θάνατό του. Έγραψε πολλά συγγράμματα και ονομάστηκε¨Μέγας".

Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός

Ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός γεννήθηκε στην Αριανζό, της Καππαδοκίας, από ευσεβείς και μορφωμένους γονείς. Ο πατέρας του ήταν επίσκοπος στη Ναζιανζό και η μητέρα του Νόνα έφερε στο μικρό Γρηγόριο κοντά στο Χριστό. Ο Γρηγόριος αφού έμαθε τα πρώτα του γράμματα στη γενέτειρά του, σπούδασε στη Καισάρεια και αργότερα στην Αλεξάνδρεια.Ύστερα φοίτησε στην Αθήνα, όπου σπούδασε φιλοσοφία και ρητορική. Συνδέθηκε με βαθιά φιλία με το συμφοιτητή του Βασίλειο. Χειροτονήθηκε επίσκοπος στην πόλη του. Αντιμετώπισε με πείσμα τους αιρετικούς που εκείνα τα χρόνια προσπαθούσαν να κυριαρχήσουν και πήγε στην «Πόλη». Ονομάστηκε "Θεολόγος" και θεωρείται ένας από τους μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας αφού εκτός από πολλά συγγράμματα, έγραψε λόγους, επιστολές και ωραία θρησκευτικά ποιήματα.

Ιωάννης Χρυσόστομος

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος γεννήθηκε στην Αντιόχεια της Συρίας, στο μεγάλο αυτό κέντρο του Χριστιανισμού. Ο Ιωάννης έμεινε νωρίς ορφανός από πατέρα. Έτσι την ανατροφή του και τη μόρφωσή του την ανέλαβε η μητέρα του Ανθούσα, μια ευσεβέστατη, ενάρετη και μορφωμένη χριστιανή. Στην αρχή εξάσκησε στην Αντιόχεια, τη δικηγορία και απόχτησε μεγάλη φήμη. Αργότερα έγινε ιερέας και επίσκοπος. Όλοι έτρεχαν να τον ακούσουν οπουδήποτε. Αργότερα ως Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης, εργάστηκε για τη διάδοση του Χριστιανισμού σε βάρβαρους λαούς, προστάτεψε τους φτωχούς και δυστυχισμένους, ιδρύοντας πολλά φιλανθρωπικά ιδρύματα. Όλοι μιλούσαν για το χρυσάφι των λόγων του, που έβγαιναν απ΄ το στόμα του. Γι΄ αυτό και τον ονόμασαν "Χρυσόστομο".Έγραψε συγγράμματα, πολλούς λόγους, επιστολές και βιβλία

Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2009

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ

Μέσα από τα βιβλία οι αναγνώστες αντλούν πληροφορίες, ταξιδεύουν με το πνεύμα και την ψυχή, εξερευνούν νέες καταστάσεις που δε συναντούν στην καθημερινή ζωή τους.
Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Πύργου απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους που δεν έχουν ουσιαστική επαφή με το βιβλίο και στόχος του παιδικού τμήματος της είναι να φέρει τα παιδιά από πολύ νωρίς σε επαφή με το βιβλίο και να τα κάνει να αγαπήσουν το διάβασμα. Ακόμα, να προσφέρει σε αυτά βιβλία που καλύπτουν τις ανάγκες της ηλικίας τους.

Η Δημόσια Βιβλιοθήκη Πύργου διαθέτει δύο ειδικά διαμορφωμένα και εξοπλισμένα βιβλιοαυτοκίνητα. Με αυτά διακινεί βιβλία και οπτικοακουστικό λεξικό σε δανειστικά κέντρα, κυρίως σχολεία και πολιτιστικούς συλλόγους, στο νομό Ηλείας και σε γειτονικούς νομούς.
Ο δανεισμός γίνεται ηλεκτρονικά και με την ευθύνη του υπεύθυνου του δανειστικού κέντρου.
Τα βιβλία που δανείζεται το κέντρο μένουν εκεί για 2 μήνες περίπου. Τέλος οι αναγνώστες ενημερώνονται για παλιούς και νέους τίτλους βιβλίων όλων των ενδιαφερόντων
Μπες στην επίσημη ιστοσελίδα της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Πύργου και κάνε ηλεκτρονική ξενάγηση στο χώρο


Γεύση από δράση κινητής βιβλιοθήκης




Δες και εδώ την Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης
και εδώ για τη δημοτική βιβλιοθήκη Θέρμης

ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΠΟΛΥΣ-ΠΟΛΛΗ-ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΡΡΗΜΑ ΠΟΛΥ

Το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ κλίνεται στα τρία γένη και έχει δύο λ σε όλα τα γένη στον πληθυντικό αριθμό και στο θηλυκό του ενικού αριθμού.


Για να ξεχωρίσεις πότε είναι επίθετο και πότε επίρρημα, να θυμάσαι ότι:

  • Όταν το πολύ βρίσκεται μπροστά από ουσιαστικό, είναι επίθετο
Π. χ. Έκανε πολύ θόρυβο
  • Όταν βρίσκεται μπροστά από επίρρημα ή από επίθετο, είναι επίρρημα και σχηματίζει μαζί με το επίθετο ή το επίρρημα τον υπερθετικό βαθμό τους
Π. χ. Η έκθεση ήταν πολύ καλή

  • Επίσης επίρρημα είναι και όταν συνοδεύει ρήμα
Π. χ. Μου αρέσει πολύ το φαγητό και έφαγα πάρα πολύ

Μπες εδώ για να εξασκηθείς στη χρήση του επιθέτου "πολύς-πολλή-πολύ και στο επίρρημα πολύ"

ΣΥΝΘΕΤΑ ΜΕ ΠΡΩΤΟ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ-

Γράψε στο Ηλεκτρονικό λεξικό στο λήμμα:βιβλιο%,πάτησε την Αναζήτηση και βρες τη σημασία των λέξεων:
βιβλιοθηκάριος,βιβλιοκριτική,βιβλιοστάτης,βιβλιογραφία,βιβλιοφάγος, βιβλιοδεσία,βιβλιοχαρτοπωλείο και κάνε την αντιστοίχιση στην άσκηση του βιβλίου
Βρες και άλλες λέξεις με πρώτο συνθετικό το βιβλιο- και δες τη σημασία τους

ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Είναι κυρίως, αλλά όχι μόνον, αγροτικά προϊόντα που η παραγωγή τους στηρίχθηκε σε φυσικές διεργασίες. Αυτό σημαίνει χρησιμοποίηση εναλλακτικών, προς τα χημικά, μεθόδων αντιμετώπισης εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων (όχι χρήση συνθετικών φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων και ζιζανιοκτόνων), καθώς και τεχνικών παραγωγής, όπως η εναλλαγή των καλλιεργειών, η ανακύκλωση φυτικών και ζωικών υπολειμμάτων, η χρήση, κατά το δυνατόν, ιθαγενών φυλών ζώων και φυτών, η φυσική διατροφή, η ελεύθερη και υγιεινή βόσκηση κλπ

Είναι σαφώς πιο υγιεινά, καθώς δεν αναπτύχθηκαν με παρεμβάσεις που είναι έξω από την «φυσιολογική» τους ζωή, όπως ορμόνες, συνθετικά λιπάσματα, βιταμίνες, αντιβιοτικά κ. α. Είναι ασφαλή για την υγεία μας, μια και δεν έχουν υπολείμματα λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων που, πιθανώς, αθροιστικά και στη διάρκεια, μπορεί να προκαλέσουν σωρεία προβλημάτων υγείας, ιδίως στα παιδιά.

Έχουν ανώτερη διατροφική αξία και, συχνά, είναι πιο γευστικά και μυρωδάτα. Τέλος, καλλιεργούνται με μεθόδους που είναι πολύ πιο φιλικές για το περιβάλλον, συντελώντας, έτσι, στην αειφορία του πλανήτη. Οι Βιολογικές καλλιέργειες στην Ελλάδα, παρ' όλο που ξεκίνησαν εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια, δεν αναπτύχθηκαν, για διάφορους λόγους, στο μέτρο που θα μπορούσαν. Σήμερα, καλλιεργούνται στην χώρα μας μόλις 300 χιλ. στρ. περίπου ή το 0,8% της συνολικής έκτασης (στην Ιταλία καλλιεργούνται 11,5 εκατ. στρεμ.).

Τεράστιο και σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η ανυπαρξία συντονισμού παραγωγής και εμπορίου και η ερασιτεχνική προσέγγιση του θέματος από την πλευρά κάποιων παραγωγών και εμπόρων. Επίσης, σημαντικό στοιχείο καθυστέρησης αποτελεί και η μη ικανοποιητική στήριξη της Βιολογικής καλλιέργειας από την πλευρά του κράτους, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στη Ευρώπη. Για τους λόγους αυτούς, τα Βιολογικά Προϊόντα, συχνά, ή δεν παράγονται, ή παράγονται αλλά δεν φτάνουν εγκαίρως στον καταναλωτή, ή τέλος, όταν φτάσουν, δεν καλύπτουν την ποικιλία και τις ποσότητες που απαιτούνται.

Τα βιολογικά προϊόντα χρησιμοποιούν καλλιεργητικές μεθόδους που δεν βοηθούν στην ποσοτική ανάπτυξη της παραγωγής. Η έλλειψη συνθετικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, μειώνει τις παραγωγές και, συχνά, τις ελαχιστοποιεί (ασθένειες και έντομα που προκαλούν ζημίες). Το ίδιο συμβαίνει με τα ζιζάνια, που αντιμετωπίζονται με σκάλισμα με το χέρι, πράγμα που ανεβάζει το κόστος παραγωγής. Παρ' όλα αυτά, εφ' όσον οι Βιολογικές καλλιέργειες αναπτυχθούν και πάρουν την θέση που τους αξίζει, το κόστος και οι τιμές θα πέσουν σε επίπεδα που θα είναι απολύτως ανταγωνιστικά.

ΤΑ ΦΡΑΓΜΑΤΑ

Το φράγμα είναι τεχνικό έργο που κατασκευάζεται κάθετα στην κοίτη ενός φυσικού ρεύματος (ποταμού) για την αποκοπή της ροής , με σκοπό την αποθήκευση , παροχέτευση ή ανάσχεση της πλημμυρικής παροχής του ρεύματος.
Η λειτουργικότητα των φραγμάτων είναι πολλαπλή μιας και προσφέρει ανεκτίμητες παροχές στον άνθρωπο.
Πρώτα απ ʼ όλα, ένα βασικό στοιχείο είναι η αποταμίευση νερού, για ύδρευση και άρδευση.
Επίσης επιτρέπει την παραγωγή φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να περιορίζεται το πρόβλημα κατανομής ηλεκτρικού ρεύματος. Επιπροσθέτως, η ενέργεια που παράγεται δεν επιφέρει ρύπανση στο περιβάλλον και υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης για ώρες ανάγκης.
Τα φράγματα, ακόμα εγγυώνται αποτελεσματική προστασία από τις πλημμύρες. Συμβάλλουν στη διατήρηση καθαρού περιβάλλοντος.
Η προσφορά τους στη δημιουργία νέων υγροτόπων ήταν και είναι τεράστια και αποδείχτηκε κερδοφόρα για την ανάπτυξη του οικοτουρισμού και επομένως τη βελτίωση της γενικής οικονομίας της χώρας μας.
Τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο είναι το γεγονός ότι δόθηκε η δυνατότητα να αναπτυχθούν οι ιχθυοκαλλιέργειες, ένας τομέας που υπήρξε αρκετά υποανάπτυκτος στη χώρα μας. Ωστόσο οι άσχημες συνέπειές τους δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.
Ένα από τα κυριότερα προβλήματα είναι η αλλοίωση του φυσικού τοπίου. Το ογκώδες και άκομψο οικοδόμημα προκαλεί την καταστροφή της φυσικής ομορφιάς του περιβάλλοντος μιας και η ύπαρξη του τσιμέντου στη φύση μοιάζει με παρωδία στο οικοσύστημα και μπροστά στην πλούσια βλάστηση γύρω από το ποτάμι.
Αυξημένος είναι επίσης ο κίνδυνος τοπικών σεισμών σε περιοχές με φράγματα αφού επιβαρύνεται ο φλοιός της γης
Τα φράγματα έχουν να προσφέρουν αναμφίβολα πολλά πλεονεκτήματα ταυτόχρονα με τα μειονεκτήματα. Αυτό που χρειάζεται για να εξασφαλιστεί η ισορροπία, είναι να γίνονται προσεκτικές μελέτες πριν την κατασκευή οποιουδήποτε φράγματος ανάλογα πάντα με τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθούν κάποια από τα πιθανά προβλήματα, που μπορεί να αποβούν μοιραία στο μέλλον. Πρέπει να αποκτήσουμε όλοι μας περιβαλλοντική συνείδηση και να ευαισθητοποιηθούμε όσον αφορά το θέμα της κατασκευής φραγμάτων, γιατί η προστασία του περιβάλλοντος είναι υπόθεση όλων μας.

Βρες τη Λίμνη Ταυρωπού(Πλαστήρα) στο google earth

ΓΡΑΦΙΣΜΟΣ

ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΦΙΑ!! ΜΠΡΑΒΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!!

ΜΠΡΑΒΟ ΒΑΣΙΛΗ!!ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΦΟΚΛΗ!!

ΜΠΡΑΒΟ ΕΥΑΝΘΙΑ!!ΜΠΡΑΒΟ ΓΙΩΡΓΟ!!

ΜΠΡΑΒΟ ΒΑΣΙΛΗ!!ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΙΕ!!!

Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2009

Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΑΡΕΛΛΑ

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1930. Μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Ιστορικού-Αρχαιολογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Για πρώτη φορά ασχολήθηκε με το παιδικό βιβλίο το 1966 και έκτοτε είναι αφοσιωμένη στο λογοτεχνικό αυτό είδος, με έντονη παρουσία σε όλες τις εκδηλώσεις (σχολεία, συλλόγους γονέων, δήμους, βιβλιοθήκες κτλ.) που γίνονται για το παιδί και το παιδικό βιβλίο όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε όλη την Ελλάδα.Έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και το Υπουργείο Παιδείας για τα αναγνωστικά που έγραψε για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου. Μετέφρασε και διασκεύασε στα ελληνικά πολλά ξένα βιβλία και συνεργάστηκε με την ελληνική ραδιοφωνία, την τηλεόραση, τα περιοδικά "Ερυθρός Σταυρός", "Συνεργασία", "Το Ρόδι" κ.ά.
Έργα της (σκετς και λοιπά θεατρικά) παίζονται στα σχολεία.
Είναι πρόεδρος της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς και μέλος α) της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, β) του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, γ) της Λέσχης Μελέτης και Έρευνας της Παιδικής Λογοτεχνίας Διαδρομές (και υπεύθυνη ύλης του ομώνυμου περιοδικού).
Το βιβλίο της "Η Ελλάδα κι εμείς" αναγράφηκε στον Τιμητικό Πίνακα (1968) της Διεθνούς Οργάνωσης Βιβλίων για τη Νεότητα (ΙΒΒΥ). Το βιβλίο της "Φιλενάδα, Φουντουκιά μου" κέρδισε έναν από τους τρεις επαίνους του Διεθνούς Βραβείου Παιδικής Λογοτεχνίας Janusz Korczak (1985) στην Πολωνία.
Προτάθηκε για το σύνολο του έργου της από τον κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το Βραβείο Άντερσεν το 1990.
Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων 1998 για το έργο της "Κόρινθος".


Στο παραπάνω κείμενο η Αγγελική Βαρελλά έχει "μπερδέψει ήρωες" παραμυθιών, συγγραφείς, και εξερευνητές σε μια παρέα. Γνωρίζεις κάτι γι αυτούς; Να γράψεις ότι ξέρεις για τον καθένα:(email)

Αίσωπος, Σεχραζάτ, Άιφελ, Χριστόφορος Κολόμβος, Τομ Σόγερ, Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, Μαίρη Πόπινς, Άντερσεν, Ανάνσε

ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Είναι συνηθισμένο μέσα στην ίδια πρόταση να έχουμε ίδιους όρους(ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα κλπ) που να είναι ασύνδετοι μεταξύ τους(δε συνδέονται δηλαδή με κάποιο σύνδεσμο μεταξύ τους).
Αυτούς τους όρους τους χωρίζουμε μεταξύ τους με κόμμα.
Αυτό είναι το ασύνδετο σχήμα.
Π. χ. Ο Δημήτρης, γνωστός βιβλιοφάγος, διάβαζε ότι έβρισκε μπροστά του: βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, αγγελίες, διαφημίσεις, κόμικς.
Μπορούμε, όμως, να προσθέτουμε το σύνδεσμο «και», που μπαίνει όπου υπάρχει κόμμα και επιπλέον μια φορά στο πρώτο γεγονός.
Π.χ.:Ο Δημήτρης, γνωστός βιβλιοφάγος, διάβαζε ότι έβρισκε μπροστά του: (και)βιβλία και περιοδικά και εφημερίδες και αγγελίες και διαφημίσεις και κόμικς.
Τότε λέμε ότι έχουμε σχήμα πολυσύνδετο.
Υπάρχει και περίπτωση να αντικατασταθεί μόνο ένα (,), το τελευταίο από το "και".
Π. χ. :Ο Δημήτρης, γνωστός βιβλιοφάγος, διάβαζε ότι έβρισκε μπροστά του: βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, αγγελίες, διαφημίσεις και κόμικς.
ΑΣΚΗΣΗ
Βρες στο παρακάτω κείμενο τα ασύνδετα σχήματα σημείωσε τα και μετέτρεψε τα σε πολυσύνδετα:
"Φέτος συμπληρώνονται διακόσια χρόνια από τη γέννηση του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και το ίδρυμα του διοργανώνει εκδηλώσεις σε πολλές χώρες.
Στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθούν προγράμματα με ομιλίες, θεατρικά δρώμενα, φιλμ, συναυλίες.
Στόχος να προβληθεί ο "άνθρωπος" Άντερσεν, ο οποίος ήταν παράλληλα θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός, σκιτσογράφος, μυθιστοριογράφος, ταξιδευτής."

ΕΜΒΑΔΟΝ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟΥ,ΟΡΘ.ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΟΥ,ΟΡΘ.ΤΡΙΓΩΝΟΥ

Για να βρούμε το εμβαδόν του τετραγώνου, πολλαπλασιάζουμε το μήκος της πλευράς του επί το μήκος της πλευράς του.

Για να βρούμε το εμβαδόν του ορθογωνίου παραλληλογράμμου, πολλαπλασιάζουμε το μήκος του(βάση) επί το πλάτος του(ύψος)


Ετετρ.=πλευρά Χ πλευρά= 3 εκ. Χ 3 εκ=9 τ. εκ.

Εορθ.παρ/μου=μήκος Χ πλάτος= 6 εκ. Χ 3 εκ.=18 τ. εκ.


Για να βρούμε το εμβαδόν του ορθογωνίου τριγώνου, βρίσκουμε το γινόμενο των κάθετων πλευρών του και στη συνέχεια το διαιρούμε δια 2.(αφού το ορθ. τρίγωνο έχει το μισό εμβαδόν από το τετράγωνο ή το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο που έχει τις ίδιες διαστάσεις)



Εορθ.τριγ.=( κάθετη πλευρά Χ κάθετη πλευρά ):2=(3 εκ. Χ 3εκ.=): 2= 9 τ. εκ. :2=4,5 τ. εκ.

Εορθ. τριγ.=(κάθετη πλευρά Χ κάθετη πλευρά) :2=(6 εκ. Χ 3 εκ.): 2=18 τ. εκ. :2=9 τ. εκ.


Βρες το εμβαδόν των σχημάτων ΚΛΙΚ(area)


ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

1. Κοντά στο σπίτι του Χαράλαμπου υπάρχει μια πλατεία σε τετράγωνο σχήμα. Ο Χαράλαμπος έκανε 8 γύρους στην πλατεία, τρέχοντας συνολικά 576 μέτρα. Πόσο είναι το εμβαδόν της πλατείας;

..................................................................................................

2. Η οικογένεια της Καλυψώς μετακόμισε στο νέο τους σπίτι. Το δωμάτιο της Καλυψώς έχει κάτοψη όπως είναι στη δεξιά εικόνα. Να βρεις το εμβαδόν της ελεύθερης επιφάνειας που έχει το δωμάτιο της.
..........................................................

ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΕΣ

Όταν ανάμεσα σε μια πηγή φωτός και σε ένα τοίχο παρεμβάλλουμε ένα αδιαφανές σώμα, τότε κάποιες από τις ακτίνες φωτός που ξεκινούν από την πηγή διακόπτονται από το σώμα και δε φτάνουν στον τοίχο.

Αυτό δημιουργεί πάνω στον τοίχο μια σκοτεινή περιοχή που ονομάζεται σκιά του σώματος.
Όσο πιο κοντά βρίσκεται η πηγή φωτός στο αντικείμενο τόσο μεγαλύτερη είναι η σκιά του στον τοίχο και το αντίστροφο.(Βέβαια εξαρτάται και από την απόσταση του τοίχου. Όσο ο τοίχος είναι πιο μακριά, τόσο λιγότερες ακτίνες φτάνουν και η σκιά φαίνεται μεγαλύτερη.)




ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ(Διαδραστικό)


Βάλε διάφορα αντικείμενα μπροστά στο φως και δες τη σκιά τους. Μετακίνησε κοντά-μακριά το φως από τα αντικείμενα. ΚΛΙΚ
ΗΛΙΑΚΑ ΡΟΛΟΓΙΑ

Η αλλαγή της θέσης του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας, αφού η γη γυρίζει γύρω από τον άξονά της, έδωσε αφορμή να παρατηρήσουν οι άνθρωποι την αλλαγή της θέσης της σκιάς των διαφόρων αντικειμένων και να κατασκευάσουν τα ηλιακά ρολόγια.


Για μία εποπτική προσέγγιση του ηλιακού ρολογιού ΚΛΙΚ


Εδώ ότι θέλεις να μάθεις για τα ηλιακά ρολόγια ΚΛΙΚ

ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ


Η φωτεινή πηγή που τοποθετείται πίσω από τις φιγούρες κάνει να εμφανίζονται οι σκιές τους επάνω στο πανί και να τις βλέπουν οι θεατές



ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Εδώ οφείλεται η έκλειψη της σελήνης και η έκλειψη του ηλίου(όταν η σελήνη βρεθεί στη σκιά της γης στην πρώτη περίπτωση και όταν η σελήνη βρεθεί ανάμεσα σε ήλιο και γη στη δεύτερη περίπτωση)

φάσεις έκλειψης σελήνης

φάσεις έκλειψης ηλίου(μερικής)


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΣΚΙΕΣ


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Σκέψου και απάντησε:

α)Γιατί σε νυκτερινό αγώνα ποδοσφαίρου δημιουργούνται παραπάνω από μία σκιά των παικτών στο γρασίδι;

...............................................................................................

β) Γιατί συνήθως δεν έχει σκιά ένα ποτήρι από διαφανές γυαλί;

.............................................................................................

γ) Γιατί όταν το μεσημέρι του καλοκαιριού καθόμαστε στην παραλία δεν έχουμε σκιά;

..............................................................................................

Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ;

Το παραπάνω κείμενο είναι βιογραφικό σημείωμα,δηλαδή μια σύντομη παρουσίαση της ζωής και του έργου ενός συγγραφέα, καλλιτέχνη, πολιτικού κλπ
Τα βιογραφικά σημειώματα συγγραφέων μας δίνουν πληροφορίες για :
  • Τον τόπο και την χρονολογία γέννησης
  • Τις σπουδές και το έργο του
  • Τα στοιχεία που τον χαρακτηρίζουν σαν άνθρωπο αλλά και σαν συγγραφέα
  • Τυχόν βραβεύσεις του
  • Κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον που τον αφορά
  • Κατάλογο των έργων του
Εδώ η αυτοβιογραφία της Άλκης Ζέη (εκπομπή Μονόγραμμα) ΚΛΙΚ
"Το καπλάνι της βιτρίνας"
Άλκη Ζέη

Διάλεξε έναν συγγραφέα και γράψε τη βιογραφία του (στείλε email)