Το ιστολόγιο που στοχεύει να γίνει το δεξί χέρι του δασκάλου και να βοηθήσει το μαθητή να γνωρίσει, να κατανοήσει και να αγαπήσει όπως πρέπει το μάθημα...
Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010
Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010
Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Το θείο βρέφος αναπαρίσταται στο μέσο της εικόνας, σπαργανωμένο. Το μέγεθός του είναι πιο μικρό από τα άλλα πρόσωπα, που εικονίζονται στην εικόνα. Επίσης, η Θεοτόκος εικονίζεται πιο μεγάλη από όλα τα άλλα πρόσωπα. Η Θεοτόκος είναι μισοξαπλωμένη και μισοκαθισμένη. Η στάση της είναι ανάλαφρη, για να τονιστεί η απουσία του πόνου και η παρθενική γέννηση του Χριστού μας. Η φάτνη εικονίζεται μέσα στο σκοτεινό σπήλαιο. Το μαύρο σπήλαιο συμβολίζει τον κόσμο, που ήταν βυθισμένος στην αμαρτία και ζούσε μια στατική αβεβαιότητα και ουδετερότητα, πριν την παρουσία του Χριστού μας πάνω στη γη. Ακόμη, συμβολίζει τον Άδη. Έτσι, ο Χριστός, για να πλησιάσει το σκοτάδι τοποθετείται στο βάθος του χάους. Μέσα στο σπήλαιο εικονίζονται, επίσης, ένα βόδι και ένας όνος. Η γη στην εικόνα της Γέννησης δεν είναι επίπεδη και ομαλή. Είναι γεμάτη λόφους και ανωμαλίες του εδάφους, που θυμίζουν κύματα της θάλασσας. Το τοπίο φαντάζει επικίνδυνο. Όλα αυτά τα στοιχεία, όμως, φαίνονται χαρούμενα, λόγω του χαρμόσυνου γεγονότος της Γέννησης. Συνήθως στην εικόνα της Γέννησης εικονίζονται άγγελοι, οι μάγοι και οι βοσκοί. Οι άγγελοι, είναι οι πρώτοι μάρτυρες και αγγελιαφόροι της Γέννησης. Οι μάγοι και οι βοσκοί είναι το ανθρώπινο γένος, που καλείται να προσκυνήσει τον Χριστό μας. Ας σημειωθεί, εδώ, ότι οι μάγοι και οι βοσκοί δεν βρίσκονται κοντά μεταξύ τους. Οι βοσκοί εκπροσωπούν τον εκλεκτό λαό του Θεού, τον Ιουδαϊκό. Κλήθηκαν από τους αγγέλους, για να προσκυνήσουν τον Κύριο της Κτίσης, εκπροσωπώντας τον Ισραήλ. Χωρίς γογγυσμούς και ερωτηματικά δέχτηκαν αμέσως την καλή αγγελία. Οι Μάγοι, που εκπροσωπούν τους ειδωλολάτρες, τους Εθνικούς, έρχονται να προσκυνήσουν τον Χριστό, από πολύ μακρινά μέρη, από την Περσία σύμφωνα με την Παράδοση της Εκκλησίας μας. Η πορεία τους διαγράφεται από την κίνηση ενός αστέρα. Η μοναδική ακτίνα, που ρίχνει το φως της από τον ουρανό και φθάνει μέχρι το σπήλαιο πάνω από το βρέφος, σημαίνει τη μία ουσία του Θεού. Χωρίζεται, όμως, σε τρεις λάμψεις, για να προσδιορίσει τη συμμετοχή των τριών προσώπων στο μυστήριο της θείας οικονομίας. Από την εικόνα της Γέννησης, δεν λείπει ούτε ο μνήστορας Ιωσήφ, ο προστάτης της Παναγίας μας. Εικονίζεται θλιμμένος, να βασανίζεται από τις αμφιβολίες, για το ακατανόητο μυστήριο της Γέννησης από Παρθένο. Μπροστά του στέκεται ένας δαίμονας με τη μορφή ενός γέρου βοσκού, που δοκιμάζει να ενοχλήσει τον Ιωσήφ. Η Θεοτόκος έχει το πρόσωπο εστραμμένο προς τον Ιωσήφ και όχι προς το Θείο Βρέφος. Το πρόσωπό της φανερώνει μια βαθειά έκφραση κατανόησης και λύπης. Σαν να θέλει να τον βοηθήσει με όλες της τις δυνάμεις. Προσδιορίζεται, εδώ η ψηλή θέση, που θα έχει ως Βασίλισσα των Ουρανών και ως μεσίτρια των ανθρώπων προς το Μονογενή Υιό της, για τις θλίψεις και δοκιμασίες της επίγειας ζωής τους. Κοντά στον Ιωσήφ εικονίζονται δύο γυναίκες, που ετοιμάζουν να κάνουν μπάνιο στο Θείο Βρέφος.Η μια είναι η Σαλώμη και η άλλη είναι η βοηθός της. Τις προσκάλεσε ο Ιωσήφ, για να βοηθήσουν τη Θεοτόκο.
Μπορείς να διακρίνεις τα παραπάνω και στις παρακάτω εικόνες;
Η Κατά σάρκα Γέννησις του Ιησού Χριστού σε έργο του Duccio di Buoninsegna
Η Γέννηση του Χριστού, τοιχογραφία από το ναό της Περιβλέπτου στο Μυστρά
"Η προσκύνηση των μάγων". Πίνακας του Don Lorenzo Monaco
Το πραγματικό μήνυμα των Χριστουγέννων
Το πραγματικό μήνυμα των Χριστουγέννων
Το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Τιράνων Αναστασίου για τα Χριστούγεννα
Τι είναι αυτό που ξεχνάμε τα Χριστούγεννα;
Ας σχολιάσουμε το παρακάτω βίντεο
Μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία
Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2010
ΔΑΜΩΝ ΚΑΙ ΦΙΝΤΙΑΣ
Κάποτε, στα χρόνια των αρχαίων Ελλήνων, ο γνωστός τύραννος της Σικελίας Διονύσιος έμαθε κάτι και ήθελε να διαπιστώσει κατά πόσο αληθεύει αυτό που έμαθε.
Δηλαδή, πως οι Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι ήταν πιστοί στη φιλία τους ακόμα κι αν απειληθεί η ίδια τους η ζωή. Για να διαπιστώσει αν είναι αλήθεια ή όχι διέταξε τους στρατιώτες του να του φέρουν μπροστά του το Φιντία. Εκεί με λίγα λόγια είπε στο Φιντία πως είχε καταδικαστεί σε θάνατο γιατί είχε αποδειχτεί πως συνωμοτούσε εναντίον του.
Ο Φιντίας του ζήτησε μια χάρη. Να πάρει τη θέση του ο Δάμων μέχρι το βράδυ που θα γίνονταν η εκτέλεση ώστε να μπορέσει να τακτοποιήσει τις υποχρεώσεις του μια και τον περίμενε ο θάνατος.
Έτσι έγινε. Τη θέση του Φιντία την πήρε ο Δάμων. Η ώρα πέρναγε και ο Φιντίας δε φαίνονταν. Όμως λίγο πριν τελειώσει ο χρόνος εμφανίστηκε ο Φιντίας και πήρε κανονικά τη θέση του.
Ο Διονύσιος συγκινήθηκε πολύ και ζήτησε να τον βάλουν στην παρέα τους ως τρίτο μέλος.
Άκουσε το παρακάτω τραγούδι.
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Πρώτη εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Ήταν κάποτε δυο φίλοι στο μικρό μας το νησί
δυόσμος με το καρυοφύλλι, τσάμπουρο με το κρασί.
Βγαίνανε μαζί σεργιάνι πριν αλλάξουν οι καιροί
και στην εκκλησιά του Αϊ-Γιάννη άναβαν μαζί κερί.
Έλαμπε το καλοκαίρι, ήμουνα κι εγώ παιδί,
τέτοιο αγαπημένο ταίρι στη ζωή δεν είχα δει.
Τους εκοίταζαν οι γλάροι τους εκοίταζα κι εγώ,
σαν θαλασσινό φεγγάρι πάνω από την Αμοργό.
Κάποτε έφερε τ' αγέρι μια γοργόνα από τη Τζια
τρυφερή σαν περιστέρι, λυγερή σα νερατζιά.
Με τα φωτεινά της μάτια στο γιαλό κάθε βραδιά
έκανε εκατό κομμάτια τη φτωχή τους την καρδιά.
Είχε ο κόσμος πια μαυρίσει κι από κείνο τον καιρό
έγινε η ψυχή τους βρύση με φαρμακερό νερό.
Πήρε ο ένας το μαχαίρι, πήρε ο άλλος το σπαθί
και τ' αγαπημένο ταίρι το 'χε η μοίρα να χαθεί.
Σε τι μπορεί να πεις ότι μοιάζει με την υπόθεση του μαθήματος και σε τι ότι διαφέρει; Σε ποια νησιά αναφέρεται; Σε ποιο νησιωτικό σύμπλεγμα ανήκουν; Βρες τα στο χάρτη σου.
Θυμάσαι από την ιστορία άλλες ονομαστές φιλίες μεταξύ ανδρών;
Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010
ΘΕΡΜΑΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΝΤΑΣ ΤΑ ΑΕΡΙΑ
Όπως τα στερεά και υγρά έτσι διαστέλλονται και συστέλλονται και τα αέρια. Μόνο που τα αέρια διαστέλλονται και συστέλλονται πολύ περισσότερο από τα υγρά και τα στερεά όταν απορροφούν θερμότητα (τα υγρά περισσότερο από τα στερεά, είπαμε)
Αυτό συμβαίνει γιατί τα μόρια ενός αερίου μπορεί να κινούνται πολύ πιο άτακτα όταν η θερμοκρασία του αερίου αυξάνεται και έτσι προσπαθούν να αποκτήσουν περισσότερο χώρο(όγκο) για την κίνησή τους.
Όσο περισσότερο αυξάνεται η θερμοκρασία, τόσο μεγαλύτερη είναι η διαστολή του όγκου του αερίου
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΟΛΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ, ΥΓΡΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΙΩΝ
Αυτό συμβαίνει γιατί τα μόρια ενός αερίου μπορεί να κινούνται πολύ πιο άτακτα όταν η θερμοκρασία του αερίου αυξάνεται και έτσι προσπαθούν να αποκτήσουν περισσότερο χώρο(όγκο) για την κίνησή τους.
ΔΕΣ ΤΙ ΠΑΘΑΙΝΕΙ ΤΟ ΑΒΓΟ
Αν ένα φουσκωμένο μπαλόνι το αφήσουμε μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο το χειμώνα, ο αέρας θα ελαττώσει τον όγκο του και το μπαλόνι θα συρρικνωθεί, γιατί συστέλλεται. Το αντίθετο γίνεται σε αύξηση της θερμοκρασίας
Σε αντίθεση με τα στερεά και τα υγρά όλα τα αέρια διαστέλλονται και συστέλλονται σχεδόν το ίδιο στην ίδια μεταβολή της θερμοκρασίας. Όταν ένα αέριο διαστέλλεται η πυκνότητά του ελαττώνεται γιατί η ίδια μάζα καταλαμβάνει περισσότερο χώρο. Έτσι καταλαβαίνουμε γιατί στις μεζονέτες ο πάνω όροφος είναι πάντοτε θερμότερος από τους άλλους.
Η διαστολή των αερίων παίζει ιδιαίτερο ρόλο στη φύση, γιατί σε αυτήν οφείλονται τα ρεύματα που δημιουργούνται μέσα στην ατμόσφαιρα, δηλαδή ο άνεμος, ο οποίος επηρεάζει τον καιρό και το κλίμα μιας περιοχής
Η Συστολή και Διαστολή των σωμάτων με μια εικόνα
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΟΛΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ, ΥΓΡΩΝ ΚΑΙ ΑΕΡΙΩΝ
Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2010
ΘΕΡΜΑΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΝΤΑΣ ΤΑ ΥΓΡΑ
Όταν ένα υγρό θερμαίνεται χωρίς να αλλάζει η φυσική του κατάσταση τότε διαστέλλεται, δηλαδή μεγαλώνει ο όγκος του. Επίσης όταν ένα υγρό ψύχεται χωρίς να αλλάζει η φυσική του κατάσταση τότε συστέλλεται, δηλαδή ο όγκος του μικραίνει.
Παρατήρησε τη στάθμη του χρωματισμένου νερού στο σωλήνα.Τι έγινε μόλις τοποθετήσαμε τη φιάλη μέσα σε λεκάνη με ζεστό νερό;
Η ιδιότητα αυτή της διαστολής και συστολής των υγρών χρησιμοποιείται κυρίως για την κατασκευή των θερμομέτρων.Κάθε υγρό υλικό σώμα διαστέλλεται με διαφορετικό τρόπο και σε άλλο βαθμό.
Έτσι βλέπουμε ότι σε 1 λεπτό το λάδι διαστέλλεται λίγο περισσότερο από το γάλα και πολύ περισσότερο από το νερό
Επίσης να θυμάσαι ότι τα υγρά διαστέλλονται περισσότερο από τα στερεά(στην ίδια θερμοκρασία) και ότι όταν ένα υγρό διαστέλλεται, η πυκνότητά του ελαττώνεται, γιατί η ίδια μάζα καταλαμβάνει πολύ περισσότερο χώρο. Καταλαβαίνεις τώρα γιατί κινείται προς τα πάνω ο θερμός όγκος του υγρού, που αναφέραμε στο βρασμό;
Έτσι βλέπουμε ότι σε 1 λεπτό το λάδι διαστέλλεται λίγο περισσότερο από το γάλα και πολύ περισσότερο από το νερό
Επίσης να θυμάσαι ότι τα υγρά διαστέλλονται περισσότερο από τα στερεά(στην ίδια θερμοκρασία) και ότι όταν ένα υγρό διαστέλλεται, η πυκνότητά του ελαττώνεται, γιατί η ίδια μάζα καταλαμβάνει πολύ περισσότερο χώρο. Καταλαβαίνεις τώρα γιατί κινείται προς τα πάνω ο θερμός όγκος του υγρού, που αναφέραμε στο βρασμό;
(ελαφρύτερος και μεταφέρει θερμότητα στα ψυχρότερα σώματα)
Πάνω από τους 4ο C το νερό συμπεριφέρεται όπως όλα τα υγρά, δηλαδή όταν αυξάνεται η θερμοκρασία, αυξάνεται και ο όγκος του (διαστέλλεται)
Κάτω όμως από τους 4ο C η συστολή είναι ανώμαλη. Όταν ψύχεται, ο όγκος του μεγαλώνει και η πυκνότητά του ελαττώνεται. Δηλαδή αντί να συστέλλεται, διαστέλλεται. Αυτό έχει μεγάλη σημασία στη ζωή και ιδίως των οργανισμών που ζουν μέσα στις λίμνες και στις θάλασσες. Έτσι όταν η θερμοκρασία πέφτει κάτω από 0ο C το νερό παγώνει. Όμως μόνο της επιφάνειας και αυτό γιατί ο πάγος έχει μικρότερη πυκνότητα από το υγρό νερό επιπλέει και εμποδίζει τα στρώματα του νερού που βρίσκονται κάτω από αυτόν, να παγώσουν και αυτά. Έτσι οι υδρόβιοι οργανισμοί διατηρούνται στη ζωή.
Τι θα συνέβαινε αν ο πάγος βυθιζόταν;
Γιατί τα μπουκάλια νερού αλλά και τα δοχεία αποθήκευσης υγρών δεν είναι γεμάτα έως το καπάκι;
ΑΝΩΜΑΛΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ ΝΕΡΟΥ
Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΕΝΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
H Α' Αγία Σοφία θεμελιώθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο αλλά οικοδομήθηκε από το γιο του Κωνστάντιο (337-361). Τα εγκαίνιά της έγιναν το 346.
Η Β' Αγία Σοφία χτίστηκε πάλι από τον Κωνστάντιο προς Ν της πρώτης, στη σημερινή θέση της Αγίας Σοφίας του Ιουστινιανού. Τα εγκαίνια της Β' Μεγάλης Εκκλησίας έγιναν από τον πατριάρχη Ευδόξιο το 360.
Οι ναοί αυτοί υπέστησαν ζημιές κατά καιρούς, καταστράφηκαν από πυρκαγιές. Κατά τη διάρκεια της Συνόδου του 381 επί Θεοδοσίου Α' (378-395) πυρπολήθηκαν από τους αρειανούς. Κατά την εξορία του Χρυσοστόμου από τούς οπαδούς του το 404.
Η Γ' Μεγάλη Εκκλησία είναι έργο τού Θεοδοσίου Β' (408-450). Τα εγκαίνιά της έγιναν το 415.
Κατά τη στάση του Νίκα καταστράφηκαν από πυρκαγιές τόσο η Αγία Ειρήνη όσο και η Γ' Αγία Σοφία του Θεοδοσίου Β'. Μετά την καταστολή της στάσεως ο Ιουστινιανός (527-565) αμέσως αποφάσισε το χτίσιμο της σημερινής Δ' Αγίας Σοφίας επάνω στα ερείπια της βασιλικής
Η Β' Αγία Σοφία χτίστηκε πάλι από τον Κωνστάντιο προς Ν της πρώτης, στη σημερινή θέση της Αγίας Σοφίας του Ιουστινιανού. Τα εγκαίνια της Β' Μεγάλης Εκκλησίας έγιναν από τον πατριάρχη Ευδόξιο το 360.
Οι ναοί αυτοί υπέστησαν ζημιές κατά καιρούς, καταστράφηκαν από πυρκαγιές. Κατά τη διάρκεια της Συνόδου του 381 επί Θεοδοσίου Α' (378-395) πυρπολήθηκαν από τους αρειανούς. Κατά την εξορία του Χρυσοστόμου από τούς οπαδούς του το 404.
Η Γ' Μεγάλη Εκκλησία είναι έργο τού Θεοδοσίου Β' (408-450). Τα εγκαίνιά της έγιναν το 415.
Κατά τη στάση του Νίκα καταστράφηκαν από πυρκαγιές τόσο η Αγία Ειρήνη όσο και η Γ' Αγία Σοφία του Θεοδοσίου Β'. Μετά την καταστολή της στάσεως ο Ιουστινιανός (527-565) αμέσως αποφάσισε το χτίσιμο της σημερινής Δ' Αγίας Σοφίας επάνω στα ερείπια της βασιλικής
Σε πρώτο πλάνο η Αγία Σοφία του Θεοδοσίου, στη μέση η Δ΄Αγία Σοφία του Ιουστινιανού(537) και στο βάθος η εκκλησία όπως αποκαταστάθηκε μετά από σεισμό και αφού προστέθηκε ο μεγάλος τρούλος(557)
Ο Ιουστινιανός ανέθεσε το χτίσιμο στον μηχανικό Ανθέμιο και στον αρχιτέκτονα Ισίδωρο, από τους μεγαλύτερους στην ειδικότητά τους στην ελληνική Ανατολή με την εντολή να τον σχεδιάσουν έτσι ώστε όμοιος του να μην υπάρχει πουθενά.
Οι δύο αρχιτέκτονες συνδύασαν το ρυθμό της ορθογώνιας βασιλικής και του περίκεντρου ναού με τρούλο. Έτσι γεννήθηκε η βασιλική με τρούλο που επηρέασε την αρχιτεκτονική ως τις μέρες μας.
Το μήκος του ναού είναι 80,90 μ. το πλάτος 69,5 μ. και το ύψος 55,6 μ. Η διάμετρος του τρούλου είναι 33 μ. και το ύψος του 13,8 μ.
Ο Ιουστινιανός ζήτησε από όσους το επιθυμούσαν να προσφέρουν υλικά και χρήματα για το χτίσιμο του ναού. Έτσι προσφέρθηκαν πολύτιμα μάρμαρα και σπάνια υλικά ενώ χιλιάδες εργάτες και τεχνίτες εργάστηκαν χωρίς διακοπή, έως ότου ολοκληρώσουν το έργο.
Αποτελείται από τα εξής μέρη: το αίθριο,τους δύο νάρθηκες και τον κυρίως ναό.
Το αίθριο είναι αυλή, ορθογώνια με κολόνες γύρω γύρω και με βρύση στο κέντρο(κρήνη) που έφερε την περίφημη επιγραφή "ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ", που διαβαζόταν και αντίστροφα(καρκινική). Σήμερα η επιγραφή δε σώζεται.
Το αίθριο είναι αυλή, ορθογώνια με κολόνες γύρω γύρω και με βρύση στο κέντρο(κρήνη) που έφερε την περίφημη επιγραφή "ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ", που διαβαζόταν και αντίστροφα(καρκινική). Σήμερα η επιγραφή δε σώζεται.
Το μήκος του ναού είναι 80,90 μ. το πλάτος 69,5 μ. και το ύψος 55,6 μ. Η διάμετρος του τρούλου είναι 33 μ. και το ύψος του 13,8 μ.
Ο Ιουστινιανός ζήτησε από όσους το επιθυμούσαν να προσφέρουν υλικά και χρήματα για το χτίσιμο του ναού. Έτσι προσφέρθηκαν πολύτιμα μάρμαρα και σπάνια υλικά ενώ χιλιάδες εργάτες και τεχνίτες εργάστηκαν χωρίς διακοπή, έως ότου ολοκληρώσουν το έργο.
Ο ναός άρχισε να χτίζεται στις 23 Φεβρουαρίου 532 και τελείωσε το 537 μ. Χ. στις 27 Δεκεμβρίου.
Περνώντας την πύλη και κάτω από τον τρούλο ο Ιουστινιανός αναφώνησε: "Νενίκηκά σε, Σολομών!"
Είκοσι χρόνια αργότερα δυνατός σεισμός θα καταστρέψει το θόλο και μέρος του ναού αλλά ο Ισίδωρος ανιψιός του άλλου φρόντισε για τη στερέωση του ναού.
Στα επόμενα χρόνια όλα τα μεγάλα γεγονότα τελούνταν εκεί, όπως στέψεις αυτοκρατόρων, γάμοι αυτοκρατόρων, ανακήρυξη Πατριαρχών κλπ Μετά την άλωση από τους Τούρκους μετατράπηκε σε τζαμί και σήμερα είναι μουσείο.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ (ακολούθα τα κίτρινα βελάκια)
ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ΣΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΕΠΟΧΗΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ(ΚΛΙΚ στην εικόνα)
Στους Χριστιάνους της Μεσσηνίας, κοντά στα Φιλιατρά υπάρχει η εκκλησία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα
Οι κάτοικοι του χωριού λένε : "Άγια Σωτήρα στο Μοριά κι Άγια Σοφιά στην Πόλη". Τι άραγε να σημαίνει αυτή η φράση;
Αντιστοίχισε σωστά
Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010
Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010
ΓΡΗΓΟΡΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ 10, 100, 1000
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Μπορείς να αλλάξεις αριθμό πατώντας change value. (Decimal point είναι η υποδιαστολή)
Παίξε και αυτό το παιχνίδι προσπαθώντας να περάσεις στην απέναντι όχθη, χωρίς να βουλιάξεις στη λίμνη
Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2010
AΓΑΠΕΣ... ΜΕ ΟΥΡΑ - ΟΙ ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ
Σχολιάζουμε το παρακάτω βίντεο.
ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ -ύς, -ιά, -ύ
Τα επίθετα σε -ύς,-ιά,-ύ, κρατάνε το ύψιλον(υ)στην ονομαστική,αιτιατική και κλητική του ενικού αριθμού στο αρσενικό και το ουδέτερο. Στις άλλες πτώσεις μετατρέπεται σε γιώτα(ι).
Συμπλήρωσε τα κενά του κειμένου με τον κατάλληλο τύπο των επιθέτων που βρίσκονται στην παρένθεση(βαρύς, μακρύς, πλατύς, φαρδύς)
Ο ελέφαντας είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά ζώα. Μοιάζει να είναι τεμπέλης, καθώς το ________ σώμα του τον εμποδίζει να κινείται γρήγορα. Τα πόδια του είναι _________ και __________, ενώ η __________ του προβοσκίδα τον κάνει ξεχωριστό.
Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010
ΜΙΚΡΟΣ ΤΥΜΒΟΣ - ΚΟΙΤΑ ΜΕ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ - ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ
Κοίτα με στα μάτια
στίχοι: Νίκος Γκάτσος
μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
ερμηνεία: Δήμητρα Γαλάνη
Από τον κύκλο τραγουδιών των Μ.Χατζιδάκι-Ν.Γκάτσου "Αθανασία", που κυκλοφόρησε το 1976 με τις φωνές του Μανώλη Μητσιά και της Δήμητρας Γαλάνη.
Κοίτα με στα μάτια κι έλα πιο κοντά
άγια μου καρδιά κι αγαπημένη
άκουσα κι απόψε πόρτα να βροντά
πέτρες θα κυλάν οι πεθαμένοι.
Πώ να το ξεχάσω κείνο το παιδί
στο περιβολάκι τ' Άι-Νικόλα
έπινε τον ήλιο σα χλωρό κλαδί
πριν το θυμηθούν τα πολυβόλα.
Κοίτα με στα μάτια και με το σουγιά
πάρε από τη φλέβα μου μελάνι
γράψε τ' όνομά του στην αστροφεγγιά
χέρι φονικό να μην το φτάνει.
-Πού είσαι Πέτρο; Πού είσαι Γιάννη;
-Στου κάτω κόσμου το σιντριβάνι.
Νεράκι πίνω να λησμονήσω.
-Γύρισε πίσω! Γύρισε πίσω!
Άγνωστος αγωνιστής
Δεν ξεχνάμε όλους τους αγωνιστές της δημοκρατίας και της ειρήνης που δολοφονήθηκαν για τα συμφέροντα του παρακράτους
Ένα κολάζ από φωτογραφίες του Πολυτεχνείου το Νοέμβρη του ΄73,μαζί με το "προσκύνημα" του Ξαρχάκου
Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Πρώτη εκτέλεση: Τζένη Καρέζη & Νίκος Δημητράτος ( Ντουέτο )
Πάμε κι εμείς στην αυλή του φθινοπώρου
πίσω απ' τα πετρωμένα στάχυα του καλοκαιριού
πάμε κι εμείς στα παιδιά που κοιμήθηκαν
κάτω απ' τα ματωμένα νύχια του περιστεριού
πάμε να δεις στην αυλή που μεγάλωσαν
[ Δυο παιδιά ερωτευμένα
δυο παιδιά του χαμού ]2
Ορέστη απ' το Βόλο
Μαρία απ' τη Σπάρτη
γυρεύω το γιο μου
Μαρία απ' τη Σπάρτη
Ορέστη απ' το Βόλο
την κόρη μου θέλω
Δυο παιδιά ερωτευμένα
δυο παιδιά του Χαμού
Ορέστη απ' το Βόλο
Μαρία απ' τη Σπάρτη
γυρεύω το γιο μου
Μαρία απ' τη Σπάρτη
Ορέστη απ' το Βόλο
την κόρη μου θέλω
Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010
ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΣΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ
"Απόσταγμα γνώσης αιώνων, που τη ζύμωσαν οι άνθρωποι μέσα σε μπουντρούμια και σε κρυφά σχολειά"
Σχολιάζουμε την παρακάτω εικόνα
Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2010
ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΞΗ!
Από σήμερα το μάθημα θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας "Εγκύκλιος Παιδεία"...
Το παρόν ιστολόγιο "Εγκύκλιος Παιδεία" θα συνεχίζει να υφίσταται μετά την επιθυμία συναδέλφων εκπαιδευτικών αλλά και μαθητών...
Νέες αναρτήσεις θα γίνονται σε αραιά χρονικά διαστήματα...
Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010
Ο ΤΕΝΤΕΝ ΚΑΙ Ο ΜΙΛΟΥ
Για μια ακόμα φορά ο Μιλού σώζει τη ζωή του Τεντέν.
Προσπάθησε να περιγράψεις αυτά που θα δεις στο παρακάτω βίντεο.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ- Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ
Αν ανοίξεις το στόμα σου μπροστά σ’ένα καθρέφτη, τότε αυτό που θα δεις είναι 2 σειρές δοντιών, μια πάνω και μια κάτω (αλλιώς άνω και κάτω γνάθος) που σχηματίζουν 2 τόξα.
Τα δόντια μας είναι τα όργανα του πεπτικού συστήματος με τα οποία κόβουμε και μασάμε τις τροφές. Στον άνθρωπο αναπτύσσονται δυο γενιές δοντιών. Τα πρώτα δόντια που έχει ένα παιδί ονομάζονται νεογιλά.
Αυτά είναι συνολικά 20 , 10 σε κάθε γνάθο(πάνω και κάτω). Στην ηλικία των 6 ετών περίπου αρχίζουν να πέφτουν και στη θέση τους βγαίνουν τα μόνιμα δόντια τα οποία είναι 32, 16 σε κάθε γνάθο. Τα δόντια της πάνω και της κάτω γνάθου είναι όμοια. Τα μπροστινά είναι μακριά και αιχμηρά ενώ τα πίσω πλατιά και κοντά.
Αυτά είναι συνολικά 20 , 10 σε κάθε γνάθο(πάνω και κάτω). Στην ηλικία των 6 ετών περίπου αρχίζουν να πέφτουν και στη θέση τους βγαίνουν τα μόνιμα δόντια τα οποία είναι 32, 16 σε κάθε γνάθο. Τα δόντια της πάνω και της κάτω γνάθου είναι όμοια. Τα μπροστινά είναι μακριά και αιχμηρά ενώ τα πίσω πλατιά και κοντά.
Έχουμε 4 είδη δοντιών:
Τα τέσσερα δόντια πάνω και τα τέσσερα αντίστοιχα κάτω, που βρίσκονται στο κέντρο του στόματος ονομάζονται κοπτήρες ή τομείς.
Στα πλάγια των κοπτήρων βρίσκονται οι κυνόδοντες.
Πίσω από τους κυνόδοντες βρίσκονται οι προγόμφιοι.
Αμέσως μετά ακολουθούν οι γομφίοι ή τραπεζίτες.
Άρα όπως παρατηρείς με τα μπροστινά δόντια, δηλαδή τους κοπτήρες και τους κυνόδοντες σκίζεις και κόβεις την τροφή, ενώ με τα πίσω δόντια δηλαδή τους προγόμφιους και τους γομφίους τη μασάς.
Τα Δόντια σε 3d παρουσίαση
ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΟΥ
Η σωστή φροντίδα των δοντιών ξεκινά από τη διατροφή μας. Πρέπει να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως γαλακτοκομικά και να αποφεύγουμε όσο γίνεται τα γλυκά. Πρέπει ακόμα να βουρτσίζουμε μετά από κάθε γεύμα τα δόντια μας γιατί έτσι απομακρύνονται τα υπολείμματα των τροφών καθώς και τα οξέα που καταστρέφουν την αδαμαντίνη. Και βέβαια πρέπει να τα πλένουμε σωστά, με την οδοντόβουρτσα να κινείται πάνω - κάτω με κυκλικές κινήσεις και όχι αριστερά - δεξιά.
Να θυμάσαι ότι το σωστό βούρτσισμα διαρκεί περίπου 5 λεπτά. Επίσης να μην αμελείς να επισκέπτεσαι συχνά τον οδοντίατρό σου, έστω και αν δεν έχεις κάποιο πρόβλημα. Να θυμάσαι ότι: Ένα πρόβλημα αντιμετωπίζεται ευκολότερα όταν εντοπιστεί και έγκαιρα.
Δες εδώ ότι σε ενδιαφέρει σχετικά με το βούρτσισμα των δοντιών
ΜΕΓΑΛΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ(1)
Το μικρό ή μεγάλο τμήμα ξηράς που βρέχεται γύρω - γύρω από θάλασσα ονομάζεται νησί. Μια ομάδα νησιών που βρίσκονται το ένα κοντά στο άλλο αποτελούν ένα νησιωτικό σύμπλεγμα.
Δύο νησιά δεν ανήκουν σε κανένα σύμπλεγμα: η Εύβοια
Επτάνησα: Βρίσκονται στο Ιόνιο πέλαγος και είναι: Ζάκυνθος, Ιθάκη, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Παξοί και Αντίπαξοι, Κύθηρα και Αντικύθηρα
Ταξίδι στα νησιά του Ιονίου
Ζακυνθινή καντάδα
Παραδοσιακός χορός Κέρκυρας
Κέρκυρα
Νησιά Ανατολικού Αιγαίου:Άγιος Ευστράτιος, Θάσος, Ικαρία, Λέσβος, Λήμνος, Οινούσσες, Σάμος, Σαμοθράκη, Χίος, Ψαρά
Λήμνος