Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ


Σε ποιο είδος θεάτρου ανήκει το μάθημα μας; ξέρεις γιατί λέγεται έτσι;

Ας ακούσουμε τώρα το μάθημά μας από μια ιστορική ηχογράφηση...



    • Ποιος είναι ο τίτλος του θεατρικού έργου που έχετε παρακολουθήσει;
    • Ποια είναι τα πρόσωπα που λαμβάνουν μέρος στην ιστορία του Καραγκιόζη; ποιος ο χαρακτήρας του καθενός;
    • Ποια σκηνή σας άρεσε και γιατί;
    • Τι χρειαζόμαστε για να παρουσιάσουμε μια τέτοια παράσταση; Δες και από εδώ ΚΛΙΚ
    • Τι νομίζεις ότι θα συμβεί στη συνέχεια της ιστορίας;

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ


ΕΠΙΦΩΝΗΜΑΤΑ 
Οι άκλιτες λέξεις που φανερώνουν χαρά, λύπη, θαυμασμό, απορία, έκπληξη, πόνο ευχή, έπαινο, κτλ, δηλαδή εκφράζουν συναισθήματα, λέγονται επιφωνήματα. Ύστερα από τα επιφωνήματα βάζουμε θαυμαστικό (!). Τα επιφωνήματα δηλώνουν:

θαυμασμό: α! ποπό! ω! μπα!
απορία: α! ο! μπα!
πόνο, λύπη: αχ! α! όχου! άου! οχ! αλί! αλίμονο!
ευχή: είθε! μακάρι!
έπαινο: εύγε! μπράβο!
κάλεσμα: ε! ω!
ειρωνεία: ε! ου!

στεναχώρια, αηδία: ε! ου! ουφ! πουφ! πα πα πα!
παρακίνηση: άντε! άμε! μαρς! αλτ! στοπ! σουτ!
άρνηση: α μπα!
αβεβαιότητα: χμ! 

Π.χ.: Οχ! το πόδι μου.
Μπράβο σου! πολύ καλά τα κατάφερες. 

ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ -ΕΙΟ

Τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -είο, τα οποία τονίζονται στην παραλήγουσα και δηλώνουν τόπο, γράφονται με -ει-. 
 
Π.χ.: σχολείο, γραφείο, κουρείο, νοσοκομείο, ιατρείο, μαγειρείο, καφενείο, ξενοδοχείο, νηπιαγωγείο...

Κυριακή 26 Μαΐου 2013

ΨΩΜΙ

πινακωτή στον παραδοσιακό φούρνο

 
γιαγιά τυλίγει μαλλί στη ρόκα


 
ΤΟ ΨΩΜΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
  

Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
Εκτέλεση: Σούλα Μπιρμπίλη
Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Πουλόπουλος

Το ψωμί είναι στο τραπέζι
το νερό είναι στο σταμνί
το σταμνί στο σκαλοπάτι
δώσε του ληστή να πιει

Το ψωμί είναι στο τραπέζι
το νερό είναι στο σταμνί
το σταμνί στο σκαλοπάτι
δώσε του Χριστού να πιει

Δώσε μάνα του διαβάτη
του Χριστού και του ληστή
δώσε μάνα να χορτάσει
δωσ' του αγάπη μου να πιει
 

Ας διαβάσουμε το παρακάτω ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη

ΤΟ ΨΩΜΙ


Ένα τεράστιο καρβέλι, μια πελώρια φραντζόλα ζεστό
ψωμί, είχε πέσει στο δρόμο από τον ουρανό
ένα παιδί με πράσινο κοντό βρακάκι και με μαχαίρι
έκοβε και μοίραζε στον κόσμο γύρω,
όμως και μια μικρή, ένας μικρός άσπρος άγγελος, κι αυτή
μ’ ένα μαχαίρι έκοβε και μοίραζε κομμάτια γνήσιο ουρανό
κι όλοι τώρα τρέχαν σ’ αυτή, λίγοι πήγαιναν στο ψωμί,
όλοι τρέχανε στον μικρόν άγγελο που μοίραζε ουρανό!
Ας μην το κρύβουμε. Διψάμε για ουρανό. 


Στο ποίημα ο Σαχτούρης μιλάει για δυο ειδών ανάγκες των ανθρώπων. Μια βιολογική και υλική μαζί και μια πνευματική.
  • Ποιες είναι αυτές οι δύο ανάγκες;
  • Ποια τελικά φαίνεται να προτιμούν οι άνθρωποι;
  • Γιατί άραγε διάλεξε στην δεύτερη να βάλει ένα κοριτσάκι;
Ο ποιητής φαίνεται καθαρά ότι προτιμάει την πνευματική ανάγκη των ανθρώπων. Μάλιστα το παραπάνω ποίημα το έγραψε και στην περίοδο της Κατοχής, τότε που η πείνα θέριζε τους ανθρώπους. 
Εσύ τι πιστεύεις σχετικά με τις απόψεις του;

Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ

Είχαμε πει σε παλιότερα μαθήματα ότι η διαίρεση είναι η αντίστροφη πράξη του πολλαπλασιασμού και επίσης για το πώς βρίσκουμε πόσες φορές χωράει ένας αριθμός σε έναν άλλον και τι περισσεύει:

Πρόβλημα: Έχουμε 15 τριαντάφυλλα και θέλουμε να κάνουμε ανθοδέσμες, που η κάθε ανθοδέσμη θα πρέπει να έχει 5 τριαντάφυλλα. Πόσες ανθοδέσμες ίδιες θα κάνουμε;

 
Λύση

Χωρίζουμε τα 15 τριαντάφυλλα σε ομάδες των 5 και έτσι σχηματίζονται 3 όμοιες ομάδες.
Πιο συγκεκριμένα σχηματίζονται: 15 : 5 = 3 ομάδες, διότι 5 Χ 3 = 15







Όμως κάποιες φορές μπορεί να περισσεύει κάτι..., π.χ.: 50:6=;

Σκέφτομαι ποιο γινόμενο του 6 μου δίνει αποτέλεσμα πιο κοντά στο 50 χωρίς να το ξεπερνάει. Δηλαδή, με ποιον αριθμό πρέπει να πολλαπλασιάσω το 6 για να μου δίνει αριθμό ίσο ή μικρότερο του 50.
Σκέφτομαι την προπαίδεια του 6:
 
1x6=6, 2x6=12, 3x6=18, 4x6=24, 5x6=30, 6x6=36, 7x6=42, 8x6=48 !, 9x6=54 !
 
Το 54 ξεπερνάει το 50, γι’ αυτό διαλέγω το 48 που είναι μικρότερο από το 50.
 
Άρα το 6 χωράει 8 φορές στο 50 (6x8=48) αλλά περισσεύουν και 2 (50-48=2).
 
Συνεπώς γράφω: 50 = ( 6 x 8 ) + 2

Για τις διαιρέσεις Εκατοντάδων ή Χιλιάδων με το 100, γράφουμε τον αριθμό χωρίς τα δύο τελευταία του μηδενικά. Π.χ.:
300 : 100 = 3
3.000 : 100 = 30

Για τις διαιρέσεις Χιλιάδων με το 1.000, γράφουμε τον αριθμό χωρίς τα τρία τελευταία του μηδενικά.
Π.χ.: 7.000 : 1.000 = 7

Γράψε πόσες φορές χωράει και τι υπόλοιπο μένει

ΚΛΙΚ


Βρες και αντιστοίχισε πράξη με πηλίκο και υπόλοιπο (r = υπόλοιπο)

ΚΛΙΚ


ΠΑΙΧΝΙΔΙ (συναγωνίσου με τον υπολογιστή)


Βάλε τα ζάρια για να σχηματίσεις αριθμό και βρες πηλίκο και υπόλοιπο (πρόσεχε: όσο μεγαλύτερο υπόλοιπο βρίσκεις τόσο περισσότερους βαθμούς παίρνεις)