Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Ο Μακεδονικός Αγώνας (1904 - 1908)

Το μάθημα σε βίντεο



Το Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα (εικόνα) βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δίπλα στο μητροπολιτικό ναό του Γρηγορίου Παλαμά, στην οδό Προξένου Κορομηλά 23. Το κτίριο, σχεδιασμένο από το διάσημο αρχιτέκτονα Έρνστ Τσίλερ, κατασκευάστηκε μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1890, που έπληξε την πόλη και ολοκληρώθηκε το 1893. Το νέο κτίριο ανεγέρθηκε με δωρεά του Ανδρέα Συγγρού στη θέση παλαιότερου κτίσματος της Εφορείας των Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων της Θεσσαλονίκης. Tο κτίριο ενοικιάστηκε από το ελληνικό κράτος για να στεγάσει το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας, το οποίο άλλωστε βρισκόταν στην ίδια περιοχή και παλαιότερα. Ο πρώτος έλληνας πρόξενος, που εργάστηκε στο νεοκλασικό αυτό κτίριο, ήταν ο Γ. E. Δοκός. Κατά την περίοδο 1904-1908 το ελληνικό προξενείο της Θεσσαλονίκης αναδείχθηκε σε επιτελικό κέντρο του Μακεδονικού Αγώνα. Επικεφαλής ήταν μια σημαντική προσωπικότητα, ο γενικός πρόξενος Λάμπρος Κορομηλάς.


ο πρόξενος Θεσ/νίκης, Λάμπρος Κορομηλάς


η έφοδος ενός «ζαπτιέ» (Οθωμανού χωροφύλακα) σε ένα ελληνικό σχολείο την ώρα του μαθήματος, ενώ ένας αντάρτης σπεύδει να κρυφτεί σε μια κρύπτη.


η σύγκρουση ελληνικής και βουλγαρικής ένοπλης ομάδας μέσα στη λίμνη των Γιαννιτσών, ανάμεσα στα καλάμια και τα ραγάζια.


η άφιξη ενός Έλληνα κατασκόπου-πράκτορα στο σιδηροδρομικό σταθμό της Φλώρινας με την ιδιότητα του εμπόρου. Τον παραλαμβάνει ένας αγωγιάτης, ο οποίος είναι στην πραγματικότητα ο σύνδεσμός του με την ελληνική οργάνωση της περιοχής.


κειμήλια μακεδονομάχων


Ίων Δραγούμης, υποπρόξενος στο Μοναστήρι


Συλλογική αναμνηστική φωτογραφία των Σαράντου Αγαπηνού(Τέλλος Άγρας) από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας και ορισμένων συντρόφων του στη λίμνη των Γιαννιτσών. Τα εικονιζόμενα πρόσωπα φωτογραφίζονται πάνω σε μία πλάβα, ο δε καπετάν Άγρας εικονίζεται άοπλος και καθιστός(δεύτερος)


Ολόσωμη αναμνηστική φωτογραφία του οπλαρχηγού Γεωργίου Τσόντου, από το χωριό Ασκύφου Χανίων.


Αναμνηστική φωτογραφία του οπλαρχηγού Κωνσταντίνου Κώττα (στο κέντρο καθήμενος) με τους υιούς του Δημήτριο και Σωτήριο (στα αριστερά του) και τον υπασπιστή του Σίμο Στογιάννη (όρθιος στα δεξιά του).


Ο μητροπολίτης Γερμανός Καραβαγγέλης, ψυχή της ελληνικής αντίστασης στην περιοχή της Καστοριάς


ο πρωταγωνιστής του Μακεδονικού αγώνα, Παύλος Μελάς = Μακεδονία!

ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ

Παύλος Μελάς(το τραγούδι είναι σε ποίηση Κωστή Παλαμά και μουσική Γιάννη Σπανού, τραγουδά η Δήμητρα Γαλάνη, από την τανία "Παύλος Μελάς")

Στίχοι:
Σε κλαίει λαός. Πάντα χλωρό να σειέται το χορτάρι
στον τόπο που σε πλάγιασε το βόλι, ω παλικάρι.
Πανάλαφρος ο ύπνος σου του Απρίλη τα πουλιά
σαν του σπιτιού σου να τ΄ακούς λογάκια και φιλιά
και να σου φτάνουν του σκληρού χειμώνα οι καταρράχτες
σαν τουφεκιού αστραπόβροντα και σαν πολέμου κράχτες.
Πλατιά του ονείρου μας η γη και απόμακρη. Και γέρνεις
εκεί και σβεις γοργά.
Ιερή στιγμή. Σαν πιο πλατιά τη δείχνεις, και τη φέρνεις
σαν πιο κοντά!


Η πλέον αναγνωρίσιμη φωτογραφία της 21ης Αυγούστου του 1904, όπου ο Παύλος Μελάς φωτογραφήθηκε ένστολος (με τη γνωστή στολή του Μακεδονομάχου)



Πορτραίτο του Παύλου Μελά από την Αθήνα Αττικής σε ωοειδές πλαίσιο. Η κορυφή του πλαισίου στέφεται με στεφάνι δάφνης και εκατέρωθεν υπάρχουν δύο ελληνικές σημαίες. Στην βάση του πλαισίου και σε φυτικό διάκοσμο υπάρχει επιγραφή με το όνομα του


το "μοιραίο" σπίτι

Τα τελευταία λόγια του(από την ταινία "Παύλος Μελάς"):

Σάββατο 27 Μαρτίου 2010

ΑΠΟ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΜΕΓΑ ΣΑΒΒΑΤΟ

Σάββατο του Λαζάρου ΚΛΙΚ
Κυριακή των Βαΐων ΚΛΙΚ
Μεγάλη Δευτέρα ΚΛΙΚ
Μεγάλη Τρίτη ΚΛΙΚ

Μεγάλη Τετάρτη ΚΛΙΚ
Μεγάλη Πέμπτη ΚΛΙΚ

Μεγάλη Παρασκευή ΚΛΙΚ
Μέγα Σάββατο ΚΛΙΚ

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΩΡΟ


Μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας και μέρους της Ηπείρου, ο πληθυσμός της Ελλάδας αυξήθηκε και οι εκτάσεις που μπορούσαν να καλλιεργηθούν πολλαπλασιάστηκαν. Την εποχή που πρωθυπουργός ήταν ο Χαρίλαος Τρικούπης(1882 - 1895), - κάποια διαστήματα υπήρξε πρωθυπουργός και ο Δηλιγιάννης - έγιναν μεγάλες προσπάθειες για την ανόρθωση της οικονομίας. Επιχείρησε συγκεκριμένα την πρώτη σοβαρή ταχύρρυθμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Βέβαια οι φόροι που επεβλήθησαν ήταν πολλοί και δυσβάσταχτοι, γεγονός που έφερε και πολλές αντιδράσεις α
πό τους Έλληνες.

Άκου στην παρακάτω ελληνική ταινία εποχής την ανάλογη δυσαρέσκεια των Ελλήνων για τους φόρους που τους είχαν επιβληθεί...



Με δάνεια από το εξωτερικό έγιναν σπουδαία έργα όπως η διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου,


σκηνή από το εργοτάξιο κατασκευής της διώρυγας της Κορίνθου


απεικόνιση της τελετής των εγκαινίων με τα πλοία που ετοιμάζονται να περάσουν από τη διώρυγα

η αποξήρανση της λίμνης Κωπαΐδας στη Βοιωτία,


η κατασκευή του πρώτου αποξηραντικού έργου της σήραγγας του Αγίου Γεωργίου

η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου κλπ.


η κατασκευή του τμήματος Θησείου - Μοναστηρακίου. Διακρίνονται μηχανικοί και εργάτες καθώς και έργα στήριξης στο πίσω μέρος της στοάς Αττάλου


ατμήλατος συρμός που μόλις έχει ξεκινήσει από το σταθμό του Θησείου και κατευθύνεται προς τον Πειραιά

Στα σχέδιά του περιλαμβανόταν επίσης η ζεύξη Ρίου - Αντίρριου, ένα έργο που υλοποιήθηκε μόλις το 2004.

Το εξωτερικό όμως χρέος μεγάλωσε πολύ και η κυβέρνηση μη μπορώντας να πληρώσει τις δόσεις των δανείων, κήρυξε πτώχευση. Μάλιστα έμεινε ιστορική η φράση του Τρικούπη στις 10 Δεκεμβρίου 1893 όταν υποχρεώθηκε να αναγνωρίσει από το βήμα της βουλής ότι "δυστυχώς επτωχεύσαμεν".
Η αποτυχία αυτή και η κήρυξη πτώχευσης της χώρας ήταν η κύρια αιτία που στις εκλογές του 1895 ο Χαρίλαος Τρικούπης ήταν ο μεγάλος χαμένος και έφυγε στις Κάννες της Γαλλίας απογοητευμένος (1896)

Παρατήρησε τις παρακάτω γελοιογραφίες της εποχής. Σχολίασε τες σε σχέση και με το σήμερα...


γελοιογραφία που απεικονίζει το λαϊκό "ανάθεμα" για την εξέλιξη των οικονομικών


προεκλογική αφίσα από σατιρικό περιοδικό της εποχής


γελοιογραφία της εποχής όπου η Ελλάδα επιπλήττει τους αρχηγούς και των δύο μεγάλων κομμάτων της εποχής( Τρικούπης στο "Νεωτερικό κόμμα" - Δηλιγιάννης στο "Εθνικό")

Ο Χαρίλαος Τρικούπης άφησε την τελευταία του πνοή στο γαλλικό θέρετρο στις 30 Μαρτίου 1896, την ώρα που η ελληνική πρωτεύουσα φιλοξενούσε τους Α' Ολυμπιακούς Αγώνες.


το παναθηναϊκό στάδιο την πρώτη ημέρα των Ολυμπιακών αγώνων(5/4/96), η εκκίνηση του δρόμου των 100 μ. και το ποδηλατοδρόμιο του νέου Φαλήρου

Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε στον ελληνικό λαό η νίκη του Σπύρου Λούη στο Μαραθώνιο δρόμο ΚΛΙΚ

Την περίοδο αυτή ξέσπασε νέα επανάσταση στην Κρήτη. Η κυβέρνηση έστειλε στρατό και στόλο και η Τουρκία κήρυξε τον πόλεμο στην Ελλάδα εισβάλλοντας στη Θεσσαλία(1897) την οποία και κατέλαβε. Ο ελληνικός στρατός νικήθηκε στον πόλεμο του "ενός μηνός" (8/4 - 9/5) και η Ελλάδα αναγκάστηκε να πληρώσει.


χάρτης της Ελλάδας πρίν και μετά τον "άσκοπο" πόλεμο του "ενός μηνός"


γκραβούρα που εικονίζει τη μάχη του Βελεστίνου, τη μόνη νικηφόρα για τον ελληνικό στρατό στον πόλεμο του 1897


τυφεκιοφόρος του ελληνικού στρατού το 1897. Φέρει τυφέκιο και ξιφολόγχη


η μάχη του Δομοκού(5/5/97), ήταν η τελευταία του πολέμου που ανάγκασε τον ελληνικό στρατό να υποχωρήσει προς τη Λαμία

Επειδή όμως δε μπορούσε να πληρώσει, ζήτησε νέο δάνειο από τις Μεγάλες Δυνάμεις και εκείνες για να το δώσουν απαίτησαν να διαχειρίζονται ορισμένα από τα έσοδα του κράτους. Έτσι επέβαλαν το Δ.Ο.Ε.( Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο) για αρκετά χρόνια.

Και στην Τουρκία όμως η κατάσταση δεν ήταν καλή. Κάποιοι φιλελεύθεροι Τούρκοι, που ονομάστηκαν Νεότουρκοι, δυσαρεστημένοι από τη διακυβέρνηση του σουλτάνου και τις εξωτερικές επεμβάσεις, επαναστάτησαν το 1908 απαιτώντας σύνταγμα.

Η Κρήτη εκμεταλλεύτηκε την κατάσταση και επαναστάτησε ε
κ νέου, ζητώντας την ένωσή της με την Ελλάδα. Η κυβέρνηση όμως κράτησε ουδέτερη στάση προκαλώντας λαϊκή δυσαρέσκεια που οδήγησε στο κίνημα των αξιωματικών στο Γουδί το 1909, που ανάγκασε την κυβέρνηση σε παραίτηση.

Τότε από τους στρατιωτικούς κλήθηκε ως πολιτικός σύμβουλος ο Ελευθέριος Βενιζέλος, που λίγο αργότερα έγινε πρωθυπουργός της χώρας. Με το Βενιζέλο το κράτος ανασυγκροτήθηκε και ο στρατός
αναδιοργανώθηκε.

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

ΔΙΠΛΗ ΓΙΟΡΤΗ

Άκου προσεκτικά το παρακάτω τραγούδι. Βρίσκεις ότι μπορεί να έχει κάποια σχέση με το κείμενο του βιβλίου μας;

Μες του Βοσπόρου τα Στενά



Στίχοι: Πυθαγόρας
Μουσική: Απόστολος Καλδάρας
Πρώτη εκτέλεση: Γιώργος Νταλάρας
Από τον δίσκο ''Μικρά Ασία''του Απόστολου Καλδάρα 1972

Μες του Βοσπόρου τα στενά
ο Γιάννης κλαίει τα δειλινά
και ο μεμέτης πλάι του
πίνει και τραγουδάει του

Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός
κι εγώ λαός κι εσύ λαός
εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ
όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ

Με λίγη αγάπη και κρασί
μεθάω κι εγώ μεθάς κι εσύ
πιες λίγο από το τάσι μου
αδέρφι και καρντάσι μου

Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός
κι εγώ λαός κι εσύ λαός
εσύ Χριστό κι εγώ Αλλάχ
όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ


Πιστεύεις λοιπόν ότι οι διαφορές στο θρήσκευμα αποτελούν εμπόδιο στη συνύπαρξη και στην αρμονική συμβίωση των ανθρώπων; Γιατί;

Ραμαζάνι - Μπαϊράμι

Το Ραμαζάνι είναι θρησκευτική - μουσουλμανική - εορτή νηστείας. Αποτελεί ονομασία του ένατου μήνα του μουσουλμανικού έτους όπου σύμφωνα με τη παράδοση δόθηκε το Κοράνι στους ανθρώπους προκειμένου ν΄ αποτελέσουν οι κανόνες του, οδηγός της ζωής τους.
Είναι κινητή γιορτή που καθορίζεται από το σεληνιακό ημερολόγιο. Σε όλο το χρονικό διάστημα αυτό, διάρκειας ενός μηνός, οι μουσουλμάνοι απέχουν υποχρεωτικά, από ανατολής μέχρι δύσεως του Ηλίου, από κάθε είδους τροφή ακόμη και νερό, πολύ δε περισσότερο από κάπνισμα, ποτό, κλπ, όχι όμως στο υπόλοιπο διάστημα μέχρι την ανατολή του Ηλίου όπου οι οικογένειες και οι φίλοι μαζεύονται σε σπίτια και απολαμβάνουν κοινά γεύματα.
Στη νηστεία δε συμμετέχουν παιδιά έως 14 ετών και είναι γενικά πιο ελαστική σε καιρό πολέμου ή κατά τη διάρκεια αρρώστιας. Την 27η μέρα του Ραμαζανιού οι πιστοί πρέπει να μένουν άγρυπνοι και να προσεύχονται διαρκώς




Σύμφωνα με το κυλιόμενο χαρακτήρα που παρουσιάζει το αραβικό ημερολόγιο κάθε χρόνο το Ραμαζάνι εορτάζεται κατά 11 ημέρες νωρίτερα του προηγουμένου έτους και έτσι μπορεί κάποτε να συμπέσει και με το χριστιανικό Πάσχα(όπως παρουσιάζεται στο κείμενο του βιβλίου)
Το Μπαϊράμι είναι μία πολύ μεγάλη διπλή γιορτή, η οποία γιορτάζεται από τους Μουσουλμάνους. Η μία ονομάζεται «Σεκέρ Μπαϊράμι» και η άλλη «Κουρμάν
Μπαϊράμι».
Η πρώτη γιορτάζεται μετά το τέλος της νηστείας του θρησκευτικού μήνα
"Ραμαζάν"(Ραμαζάνι) με κοινά γεύματα, προσφορές αγαθών και χρημάτων για άπορα μέλη της κοινότητας, ευχές συμφιλίωσης, φιλιά και ανταλλαγές δώρων και πιστοποιεί την εμφάνιση της νέας σελήνης.
Στη δεύτερη θυσιάζονται ζώα και γιορτάζεται 70 μέρες μετά την πρώτη.



Με ποια χριστιανική γιορτή θα παρομοίαζες περίπου το Ραμαζάνι και με ποια το Μπαϊράμι;

ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΩ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΜΕ ΡΑΒΔΟΓΡΑΜΜΑ Η ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΜΜΑ



Φτιάξε διαδραστικά ραβδογράμματα ΚΛΙΚ



Ας φτιάξουμε το παραπάνω ραβδόγραμμα χρησιμοποιώντας το υπολογιστικό φύλλο Excel
  • Ανοίγουμε ένα υπολογιστικό φύλλο Microsoft Office Excel



  • Γράφουμε τα δεδομένα του προβλήματος σε δύο στήλες



  • Επιλέγουμε τον πίνακα με τα δεδομένα και πατάμε "εισαγωγή - γράφημα"

  • Διαλέγουμε τύπο γραφημάτων "Ράβδοι" ή "Στήλες" και αφού γράψουμε τίτλο γραφήματος έχουμε έτοιμο το ραβδόγραμμα



Κυριακή 21 Μαρτίου 2010

ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΑΣΧΑ


Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος (9 Δεκεμβρίου 1867 - 14 Ιανουαρίου 1951) ήταν Ζακυνθινός μυθιστοριογράφος, δημοσιογράφος και συγγραφέας θεατρικών έργων. Διετέλεσε αρχισυντάκτης στο θρυλικό πια περιοδικό " Η Διάπλασις των Παίδων"κατά την περίοδο 1896 - 1948. Είναι χαρακτηριστική η υπογραφή του Σας ασπάζομαι, Φαίδων, που χρησιμοποιούσε στις επιστολές που υποτίθεται έστελνε στο περιοδικό. Ήταν ο ιδρυτής και εκδότης του περιοδικού "Νέα Εστία" το οποίο εκδίδεται ακόμα και σήμερα. Το 1931 έγινε ακαδημαϊκός.
Ο Ξενόπουλος ήταν πολυγραφότατος συγγραφέας. Έγραψε πάνω από 80 μυθιστορήματα και πλήθος διηγημάτων. Τα έργα του διαδραματίζονται στην Αθήνα και τη Ζάκυνθο. Θεωρείται ο εισηγητής του "αστικού μυθιστορήματος", δηλαδή του μυθιστορήματος που διαδραματίζεται στα αστικά κέντρα. Βασικό θέμα στα έργα του είναι ο έρωτας, κυρίως έρωτας μεταξύ ατόμων από διαφορετικές τάξεις.
Ο Ξενόπουλος επίσης έγραψε και θεατρικά έργα. Συνολικά 46 διαφορετικά θεατρικά έργα από τα οποία τα περισσότερα έργα του είναι τρίπρακτα (28). Στην πρώτη πράξη τίθεται συνήθως το θέμα και χαρακτηρίζονται τα πρόσωπα, στη δεύτερη εντείνεται η πλοκή και κορυφώνεται το δράμα και στην τρίτη έρχεται η λύση.

Σημαντικά θεατρικά έργα του "Το μυστικό της κοντέσας Βαλέραινας", "Το φιόρο του Λεβάντε", "Στέλλα Βιολάντη", "Ο επαναστάτης Ποπολάρος" κλπ.
Πολλά μάλιστα διασκευάστηκαν και ακούστηκαν στο ραδιόφωνο όπως και παίχτηκαν στην τηλεόραση αλλά και στον κινηματογράφο.

Πέθανε στις 14 Ιανουαρίου 1951 στην Αθήνα και κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη.
Στο παρακάτω κείμενο του βιβλίου μας ο συγγραφέας μάς μεταφέρει τις αναμνήσεις του από την παιδική του ηλικία και θυμάται με νοσταλγία τον τρόπο που γιόρταζε με την οικογένειά του το Πάσχα στη Ζάκυνθο.



Σύμφωνα με τα τοπικά έθιμα, το Πάσχα άρχιζε από το πρωί του Μ. Σαββάτου με το σπάσιμο των πήλινων κανατιών που πετούσαν "για το καλό" και τελείωνε το πρωί της Κυριακής που γινόταν η Ανάσταση, αφού στη Ζάκυνθο οι εκκλησιαστικές συνήθειες ήταν διαφορετικές και η συνήθεια, του να γίνεται η Ανάσταση το βράδυ του Σαββάτου εισήχθη μετά το 1884.



ΖΑΚΥΝΘΟΣ(τότε και τώρα...)


ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΚΛΙΚ

Δραστηριότητα

Διάβασε από τη σελ. 175 του Ανθολογίου το κείμενο "Τα κόκκινα αυγά" και μάθε πώς εξηγεί ο Ξενόπουλος το έθιμο των κόκκινων αυγών

ΖΑΚΥΝΘΙΝΕΣ ΚΑΝΤΑΔΕΣ

ΟΙ ΒΕΛΟΝΙΕΣ


Ο ΚΥΝΗΓΟΣ


ΑΠΟΨΕ ΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ ΜΟΥ

ΦΩΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ(2)

Είπαμε στο προηγούμενο μάθημα ότι το φως μπορεί να αναλυθεί σε περισσότερα χρώματα όταν περάσει μέσα από ένα πρίσμα.
Αυτό το απέδειξε από το 1666 ο μεγάλος φυσικός Ισαάκ Νεύτων(I. Newton), ο οποίος γοητευμένος από το φως έκανε διάφορα πειράματα για πολλά χρόνια που τον οδήγησαν σε συμπεράσματα, τα οποία και δημοσίευσε το 1704.
Αφού λοιπόν ο Newton απέδειξε ότι το φως αναλύεται σε 7 χρώματα, στη συνέχεια απέδειξε ότι καθένα από αυτά τα χρώματα δεν αναλύεται άλλο και ότι από το συνδυασμό των ίδιων χρωμάτων προκύπτει το λευκό φως



Η σύνθεση του λευκού φωτός μπορεί να επιτευχθεί αν χρωματίσου
με ένα δίσκο με τα 7 χρώματα και τον γυρίσουμε γρήγορα, οπότε αυτό που βλέπουμε είναι η εντύπωση του λευκού φωτός. Ο δίσκος αυτός ονομάζεται δίσκος του Νεύτωνα.








Μπορούμε να φτιάξουμε ένα δίσκο του Νεύτωνα με απλά υλικά:



Η ανάμειξη λοιπόν των χρωμάτων που προκύπτουν από την ανάλυση του φωτός έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή λευκού φωτός.


Η διαδικασία αυτή λέγεται σύνθεση του φωτός.

Το λευκό φως συντίθεται και με την ανάμειξη σε κατάλληλη αναλογία των τριών βασικών χρωμάτων: κόκκινου, πράσινου, μπλε.


Διαδραστικά

ΚΛΙΚ

ΚΛΙΚ

Πρόσεξε:
Τα αδιαφανή σώματα απορροφούν ένα μέρος της ακτινοβολίας που πέφτει πάνω τους και το υπόλοιπο το εκπέμπουν. Το χρώμα λοιπόν που βλέπουμε να έχει ένα σώμα εξαρτάται από δύο παράγοντες:
  • από το χρώμα που φωτίζονται και
  • από το χρώμα που απορροφούν.
Αν ένα σώμα φωτίζεται με λευκό χρώμα και φαίνεται λευκό, σημαίνει ότι δεν απορροφά καθόλου ακτινοβολία. Αν φαίνεται κόκκινο, σημαίνει ότι απορροφά όλες τις ακτινοβολίες εκτός από την κόκκινη την οποία διαχέει.
Αν ένα σώμα φαίνεται κόκκινο στο λευκό φως και το φωτίσουμε με οποιαδήποτε άλλη ακτινοβολία βασικού χρώματος εκτός από το κόκκινο θα το απορροφήσει όλο και θα φαίνεται μαύρο.

Διαδραστικά

ΚΛΙΚ

ΚΛΙΚ

Αν ένα σώμα είναι μαύρο σημαίνει ότι έχει απορροφήσει όλη την ακτινοβολία.
Άρα καταλαβαίνεις ότι το χρώμα δεν πρέπει να θεωρείται χρώμα αλλά έλλειψη χρώματος

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ


Σύμφωνα με δημοσίευμα, στις 13 / 11 / 1838, της εφημερίδας "Αιών" αναφέρεται ότι ο Κολοκοτρώνης όταν επισκέφτηκε στις 7 Οκτωβρίου το Α΄Γυμνάσιο Αθηνών και αφού άκουσε για μιάμιση ώρα το γυμνασιάρχη Γεννάδιο και αφού ενθουσιάστηκε από την ομιλία του προς τους μαθητές, ζήτησε να απευθύνει λόγο και ο ίδιος προς αυτούς.
Ο γυμνασιάρχης ενθουσιάστηκε με την ιδέα και όρισε την επόμενη μέρα και ώρα 10 την ομιλία του Κολοκοτρώνη προς τους μαθητές αλλά επειδή ο χώρος ήταν μικρός επιλέχτηκε ως τόπος εκφώνησης η Πνύκα, ως πιο ευρύχωρο μέρος αλλά και ιστορικότερο αφού ως γνωστό εκεί έβγαζαν τους λόγους τους προς τους Αθηναίους πολίτες, οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι.


Το τριβάθμητο λίθινο "Βήμα" στη Πνύκα. Αρχικά οι ακροατές κάθονταν στους βράχους και ο ομιλητής στεκόταν στο βόρειο και κατώτερο μέρος του χώρου. Αργότερα αντιστράφηκαν οι θέσεις ομιλητή και ακροατηρίου: στη νότια πλευρά λαξεύτηκε στο βράχο ένα μεγάλο βήμα και βωμός και κατασκευάστηκε μεγάλος ημικυκλικός τοίχος στη βόρεια.


ο Περικλής ρητορεύει στην Πνύκα(φανταστική σύνθεση)

Μάλιστα λέγεται ότι επειδή οι μαθητές διέδωσαν την είδηση προς τους πολίτες της Αθήνας βρέθηκε πλήθος κόσμου στην Πνύκα από διάφορα επαγγέλματα και κοινωνικές τάξεις.

Ο Κολοκοτρώνης λοιπόν περιτριγυρισμένος από όλο αυτό το πλήθος έβγαλε τον ακόλουθο λόγο που πρωτοδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Αιών"

Όλος ο λόγος του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα: ΚΛΙΚ

Πώς πέθαναν οι αγωνιστές του 1821 ΚΛΙΚ