Η Ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο πρωτοξεκίνησε στη Γαλλία το 1998 και καθιερώθηκε σε πανευρωπαϊκή κλίμακα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2000.Στις εκδηλώσεις συμμετέχουν 1500 πόλεις της Ευρώπης και 4 του Καναδά.
Κάθε χρόνο στις 22 Σεπτεμβρίου οι αρχές πολλών πόλεων κλείνουν το κέντρο τους για τα αυτοκίνητα και ενθαρρύνουν τους πολίτες τους να χρησιμοποιήσουν για τις μετακινήσεις τους τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατα αλλά και τα πόδια τους.
Δυστυχώς όμως στη χώρα μας δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε δρόμο κεντρικό μεγάλης πόλης έτσι όπως φαίνεται στην εικόνα από δρόμο της Γερμανίας σε αντίστοιχη μέρα.
Η ενημέρωση είναι ελλιπέστατη, ούτε στο ραδιόφωνο έγινε ιδιαίτερη μνεία, ούτε πολλές αφίσες υπήρξαν ούτε τίποτε άλλο. Οι περισσότερες αφίσες που υπήρχαν ήτανε μέσα στα αστικά, οπότε ενημερώνονταν αυτοί που ούτως ή άλλως δεν θα χρησιμοποιούσαν αυτοκίνητο και λίγες αφίσες στα κεντρικά σημεία που περπατά ο κόσμος. Με δυο λόγια ένας θεσμός που θα μπορούσε να είναι αφορμή να απολαύσουμε όλοι μια μέρα στην πόλη, χωρίς πολύ καυσαέριο, χωρίς θόρυβο και χωρίς μποτιλιάρισμα και πού ίσως να μας άρεσε, σαμποτάρεται από την ίδια την πολιτεία. Αλλά πραγματικά θα ήτανε όμορφο μια μέρα να μπορούμε όλοι να περπατήσουμε πεζοί στην άδεια Τσιμισκή και στην λεωφόρο Νίκης και να απολαύσουμε την άπλα που μας στερούν καθημερινά τα αμάξια που είναι παρκαρισμένα στα ούτως ή άλλως στενά πεζοδρόμια...
Στη χώρα μας από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει 1.500.000 νέα αυτοκίνητα, επιβαρύνοντας κατά 80% την ατμοσφαιρική ρύπανση, ειδικά το καλοκαίρι. Σύμφωνα με την Greenpeace, την πρωτιά σε υψηλά επίπεδα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα κρατά η Θεσσαλονίκη και ακολουθούν η Αθήνα, η Λάρισα και η Πάτρα.
Σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, αντί των 52,12 που είναι σήμερα θα είχαμε 5066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο!