Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην παρακάτω εικόνα βλέπεις παραδοσιακά παιχνίδια. Πού παίζονταν συνήθως αυτά; Πού παίζονται αυτά συνήθως σήμερα;



Με τον όρο λαχνίσματα ονομάζονται παιδικά κυρίως τραγούδια που λέγονται πριν την έναρξη ομαδικών παιχνιδιών προκειμένου να καθορισθεί με κλήρο ("λαχνός") ο πρώτος που θα αρχίσει το παιχνίδι.
Μετά το ερώτημα "Να τα βγάλουμε" κάποιο παιδί κάνει τη "μάνα" και αφού τα υπόλοιπα κάνουν κύκλο, η μάνα αρχίζει το τραγούδι. Είναι διαδεδομένα σε πολλά μέρη της Ελλάδας και τα περισσότερα παρόλο που είναι ακαταλαβίστικα, ακούγονται θαυμάσια από τα παιδιά που τα διαδίδουν στα μικρότερα. Σημαντικότερα είναι:
"Α μπε μπα μπλομ", "Άκατα μάκατα", "Ένι μένι", "Μαριάμ" κλπ



video

Ο Βασιλιάς


Τα παιδιά "τα βγάζουν" κι ένας τους γίνεται βασιλιάς. Ο βασιλιάς κάθεται κάπου, ενώ οι άλλοι απομακρύνονται για να διαλέξουν ποιο επάγγελμα θα παραστήσουν και με ποιες κινήσεις. Όταν τελειώσουν επισκέπτονται τον βασιλιά και ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος:

- Βασιλιά, βασιλιά με τα 12 σπαθιά, τι δουλειά;
- Τεμπελιά!
- Και τα ρέστα;
- Παγωτά.
- Είπε η γιαγιά να μας κάνεις μια δουλειά.
- Τι δουλειά;
Τότε τα παιδιά κάνουν τις κινήσεις του επαγγέλματος που διάλεξαν. Αν ο βασιλιάς το καταλάβει, το φωνάζει και κυνηγάει να πιάσει ένα παιδί που γίνεται βασιλιάς. Αν δεν το καταλάβει, ξανακάθεται και τα παιδιά μιμούνται κάτι άλλο.

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
video

ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΡΗΜΑΤΩΝ
 Για τις εγκλίσεις των ρημάτων μπορείς να τις ξαναθυμηθείς από εδώ

ΑΣΚΗΣΗ

 Λέω τις παρακάτω οδηγίες και με άλλους τρόπους, όπως στο παράδειγμα:
 

Δεν οδηγούμε όταν πίνουμε αλκοόλ.
Να μην οδηγείτε ...........................................
Μην οδηγείτε ................................................
Δε χρησιμοποιούμε κινητό τηλέφωνο, όταν οδηγούμε.
Να μη χρησιμοποιείτε .....................................
Μη χρησιμοποιείτε ..........................................
Δεν ενοχλούμε τον οδηγό.
............................................................................
............................................................................
Τηρούμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.
.............................................................................
.............................................................................
ΠΩΣ ΔΙΝΟΥΜΕ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ 

Όταν περιγράφουμε παιχνίδια, ώστε να μας καταλάβουν οι άλλοι και να παίξουν σωστά πρέπει:
  • Να είμαστε ακριβείς χρησιμοποιώντας λέξεις που ταιριάζουν
  • Να δίνουμε τις οδηγίες βήμα βήμα και με τη σωστή χρονική σειρά ( χρονική ακολουθία των γεγονότων)
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αόριστο προστακτικής ή αόριστο υποτακτικής (για να τους πούμε τι να κάνουν) ή ενεστώτα οριστικής (σαν να περιγράφουμε τώρα σε κάποιον τι να κάνει)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Διάλεξε ένα από τα παρακάτω παραδοσιακά παιχνίδια. Διάβασε πώς παίζονται (αν δεν τα ξέρεις) και δώσε οδηγίες σε κάποιον πώς θα παίξει σωστά το παιχνίδι που διάλεξες


Αποθήκευσε το έγγραφο στον υπολογιστή σου, συμπλήρωσε τις οδηγίες της συνταγής με τα ρήματα στο β' πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του αορίστου και στείλε το έγγραφο με mail



ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ

Συλλαβισμός λέγεται ο χωρισμός των λέξεων σε συλλαβές, με βάση κάποιους κανόνες, οι οποίοι είναι:
  • δύο συνεχόμενα φωνήεντα συλλαβίζονται χωριστά. Π.χ. α-έ-ρας,νέ-ος, Ι-ό-νιο, κ.λ.π.
  • ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δυο φωνήεντα συλλαβίζεται με το δεύτερο φωνήεν. Π.χ. Πα-ρά-θυ-ρο, σο-κο-λά-τα, δύ-να-μη,κ.λ.π.
  • δυο όμοια σύμφωνα χωρίζονται. Π.χ. γράμ-μα, γει-τό-νισ-σα, κ.λ.π.
  • δυο ή τρία διαφορετικά σύμφωνα ανάμεσα σε δυο φωνήεντα, δεν χωρίζονται και συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν, αν αρχίζει Ελληνική λέξη από αυτό το συνδυασμό γραμμάτων, ενώ χωρίζονται αν δεν αρχίζει Ελληνική λέξη. Π.χ. αρ-νί, α-κτή, εκ-δρο-μή, Α-πρί-λης, κ.λ.π.
  • τα δίψηφα φωνήεντα αι, ει, οι, υι, αυ, ευ, οι δίφθογγοι αϊ, άη, όι, όη, και οι καταχρηστικοί δίφθογγοι ια, ιο, οιο, ειο, υος, ιου, δεν χωρίζονται στο συλλαβισμό. Π.χ. εί-μαι, τοί-χος, αύ-ρα, ναύ-της, αη-δό-νι, ά-δειο, χάι-δε-μα, για-γιά, γυα-λί, δου-λειά, πιά-νο,κ.λ.π.

Σάββατο, 26 Φεβρουαρίου 2011

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ - ΣΧΟΛΙΑ

Η ανάπτυξη του διαδικτύου έχει κάνει πολύ δημοφιλείς τις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες. Πρόκειται για τη δυνατότητα που έχει κάποιος, μπαίνοντας σε μια σχετική ιστοσελίδα, να ψηφίσει για ένα θέμα. Παρότι δε θεωρείται έγκυρη διαδικασία (αφού μπορεί αν θέλει κάποιος να ψηφίσει περισσότερες φορές από διάφορους υπολογιστές), είναι πολύ δημοφιλής, γιατί δίνει την αφορμή για να ξεκινήσει η συζήτηση για ένα θέμα. 

 
Στη συγκεκριμένη ψηφοφορία, που το διάγραμμά της βλέπεις παραπάνω , σχετικά με τη μηχανή του χρόνου και τα ταξίδια σε αυτόν, ψήφισαν 434 και 9% αυτών που απάντησαν διάλεξαν να ταξιδέψουν στην εποχή των δεινοσαύρων, το 21% στην αρχαία Ελλάδα, το 7% στο Βυζάντιο, το 6% στην Ελληνική Επανάσταση του 1821, το 1% στον πόλεμο του ΄40, το 2% στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, το 12% στην ημέρα της γέννησής του και τέλος το 38% στο μέλλον!  
Από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι δεν ισχύει αυτό που πίστευαν πολλοί, ότι δηλαδή όσο πιο πίσω στο χρόνο πηγαίνουμε, τόσο πιο γοητευτικό μας μοιάζει το ταξίδι, αφού μόνο το 9% διάλεξε να πάει στην παλιότερη εποχή, την εποχή των δεινοσαύρων. Παρόλα ταύτα ένα σημαντικό ποσοστό (21%) θα θελε να κάνει ένα ταξίδι στα βάθη του χρόνου. Συγκεκριμένα θα ήθελε να επισκεφτεί την αρχαία Ελλάδα. Ίσως να εξιτάρει η ιδέα να δουν από κοντά τα θαυμαστά έργα που είχαν διατελεσθεί στην Αθήνα του 5ου αι. π. Χ. την εποχή του Περικλή, του "χρυσού αιώνα".


Επίσης, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το πιο γοητευτικό και ενδιαφέρον ταξίδι μοιάζει να είναι ένα ταξίδι στο άγνωστο μέλλον, αφού οι περισσότεροι αυτών που απάντησαν διάλεξαν αυτό!! Το άγνωστο! 
  • Πώς θα μοιάζει ο κόσμος μας μετά από πολλά πολλά χρόνια;
  • Θα ζουν τα παιδιά μας ως 100 και πλέον έτη;
  • Θα υπάρχουν υπεραυτόματες πόλεις, ιπτάμενα αυτοκίνητα και υπερμοντέρνα αρχιτεκτονική;  
  • Και πολλά πολλά άλλα ερωτήματα που ο καθένας θα θελε να δει από κοντά ...σήμερα! 
Ας πάρουμε μια μικρή γεύση λοιπόν για το πώς θα είναι ο κόσμος μας μετά από 50 και πλέον έτη:


Προσδεθείτε!! θα ζήσουμε μια περιπέτεια στο μέλλον:

Πώς θα σας φαινόταν μια τέτοια θέση για παρκάρισμα ποδηλάτου; 


 

Η σουηδική εταιρία The Astonishing Tribe (TAT) μας παρουσιάζει το μέλλον (όπως θα επιθυμούσαμε να είναι…) της τεχνολογίας κατασκευής οθονών, ως μέρος του προγράμματος Open Innovation:
 
video
 
Όμως και οι αγορές στο μέλλον ίσως να είναι έτσι:
 
video

Το σώμα μας:

video
 
Η πόλη:


video
Και μια μικρή γεύση από μελλοντικά 3D κινούμενα animation.

  Τα κινούμενα σχέδια του μέλλοντος:
 

video

Αυτά και άλλα πολλά θα είμαστε στη θέση να "δούμε" αν ποτέ μπορέσουμε να επισκεφτούμε το μέλλον...ή μήπως μπορέσαμε;;;...

video

Παρασκευή, 18 Φεβρουαρίου 2011

ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ - ΠΕΤΡΙΝΟΙ ΓΙΓΑΝΤΕΣ

Το όνομα Στόουνχεντζ (Stonehenge) προέρχεται από τις αρχαίες αγγλικές λέξεις Stanhen gist, που σημαίνουν "κρεμαστοί λίθοι" και έδωσαν το όνομά τους σε μια ολόκληρη κατηγορία μνημείων γνωστών ως henge(s), δηλαδή κυκλικές ή οβάλ σχήματος περιοχές με διακριτά χαρακτηριστικά τους το κυκλικό ανάχωμα και την τάφρο που το περιβάλλει.

Το Stonehenge, στην πεδιάδα του Salisbury στη Νότια Αγγλία, είναι ένα μεγαλιθικό μνημείο που αποτελείται από τριάντα κατακόρυφους λίθους (καθένας πάνω από 3 μέτρα ύψος και με βάρος 26 τόνων) σε κυκλική διάταξη και περίπου 30 λίθους βάρους 6 τόνων, τοποθετημένους οριζόντια πάνω στους κατακόρυφους. Υπάρχει επίσης ένας εσωτερικός κύκλος κατασκευασμένος με την ίδια λογική.
 
INTARACTIVE ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ STONEHENGE 
 

ΒΡΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΤΟ STONEHENGE ΣΤΟ GOOGLE EARTH
Το Stonehenge χτίσθηκε αρκετά χιλιόμετρα από το λατομείο από το οποίο προέρχονται οι λίθοι. Χρησιμοποιήθηκαν μόνο πέτρινα εργαλεία, ενώ κατά τα φαινόμενα δε χρησιμοποιήθηκαν ζώα για τη μεταφορά των λίθων. Πρόκειται για ένα άθλο της μηχανικής και πολλές ιστορίες ονομάζουν το μάγο Merlin ως τον αρχιτέκτονα του μνημείου. Αυτό οφείλεται εν πολλοίς σε κάποιον Gerald of Wales (Giraldus Cambrensis), ιστορικό του 12ου αιώνα, ο οποίος έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «Η Ιστορία και η Τοπογραφία της Ιρλανδίας.

Η ΠΙΘΑΝΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ

video
Ο Gerald ονόμασε το Stonehenge «Ο Χορός των Γιγάντων» γιατί είχε ακούσει ιστορίες σύμφωνα με τις οποίες οι λίθοι μεταφέρθηκαν από την Αφρική στην Ιρλανδία από γίγαντες, οι οποίοι έστησαν το μνημείο (άλλοι λένε στο όρος Kildare και άλλοι στην Ophela κοντά στο κάστρο του Nas). Ο Gerald συνεχίζει λέγοντας πώς o Aurelius Ambrosius, βασιλιάς των Βρετόνων, έβαλε το Merlin να μεταφέρει τους λίθους στην Αγγλία.
Πάντως οι αρχαιολογικές έρευνες δε συνηγορούν στην κατασκευή του μνημείου την εποχή του Αρθούρου. Οι αρχαιολόγοι την τοποθετούν 5.000 με 3.000 χρόνια πριν, θεωρώντας πώς το μνημείο κατασκευάσθηκε όχι σε μία φάση, αλλά υπήρχαν διαδοχικές προσθήκες σε αυτό το διάστημα.

Το Stonehenge είναι προσανατολισμένο κατά τέτοιο τρόπο ώστε στις ισημερίες και τα ηλιοστάσια ο ήλιος είναι απόλυτα τοποθετημένος σε ανοίγματα μεταξύ των λίθων, καθώς ανατέλλει από τον ορίζοντα.


Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα τυχαίο φαινόμενο και το γεγονός αυτό τροφοδότησε τις ιστορίες για τη μυστηριώδη προέλευση του μνημείου 


Stonehenge
video

ΠΑΙΧΝΙΔΙ 
Λύσε τους γρίφους του μνημείου και προχώρα βήμα βήμα μέχρι το Stonehenge

ΚΛΙΚ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Δες τις παρακάτω εικόνες. Το Stonehenge και τα Κυκλώπεια Τείχη (Η πύλη των Λεόντων), που είχες μάθει στην Ιστορία της Δ' τάξης


Βρες ομοιότητες και διαφορές των δυο "πέτρινων γιγάντων". Ξέρεις άλλους "πέτρινους γίγαντες", που είναι παγκόσμια αλλά και ταυτόχρονα μυστηριώδη μνημεία;

Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2011

ΧΑΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ - ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ


Από όλα τα μυστήρια του κόσμου, η Ατλαντίδα είναι ίσως το πιο πολυσυζητημένο ανά τους αιώνες και εκείνο που έχει δώσει τροφή σε χιλιάδες έρευνες από επιστήμονες και φιλόσοφους έως σκεπτικιστές και μυστικιστές. Ακόμα και οι αλλεπάλληλες απορρίψεις των εκάστοτε θεωριών δεν κατάφεραν να μειώσουν το ενδιαφέρον των ανθρώπων ούτε να αποθαρρύνουν στην συνέχιση των ερευνών και εξερευνήσεων.
Βάση αρχαίων μύθων, πρόκειται για ένα νησί στο οποίο άνθισαν πάμπολλοι πολιτισμοί προτού καταστραφεί και εξαφανιστεί από κατακλυσμό. Αναρίθμητοι είναι οι θρύλοι για τους Άτλαντες και πώς καταστράφηκε ο προηγμένος πολιτισμός τους, είτε από κατακλυσμό είτε από την δική τους υπεροψία.
Υπήρξε στ' αλήθεια ο τόπος με τους μεγαλοπρεπείς ναούς, τα βασιλικά μέγαρα, τα λιμάνια και τα ναυπηγεία που περιγράφει ο Πλάτωνας (427-347 π.Χ.) στον «Κριτία» και στον «Τιμαίο» ή ήταν απλώς ένας αρχαίος μύθος;
Ο Πλάτωνας βέβαια δεν ήξερε την Ατλαντίδα. Αυτά που περιγράφει στα βιβλία του, ήταν σημειώσεις που του τις έδωσε ο Κριτίας, ο οποίος τις είχε από τον παππού του που τις πήρε από το Σόλωνα. Ο Σόλωνας (639 - 559 π.Χ.) είχε επισκεφτεί την Αίγυπτο, όπου εκεί οι ιερείς της Σάιδας του αποκάλυψαν τα πανάρχαια μυστικά που ήταν γραμμένα σε πλάκες με ιερογλυφικά. Οι ιερείς της Σάιδας, αρχαιότατης θρησκευτικής πρωτεύουσας της Αιγύπτου, είπαν στο Σόλωνα ότι οι Άτλαντες, ήρθαν από τα Δυτικά, από το μεγάλο ωκεανό. Το ισχυρό έθνος των Ατλάντων, έγραφαν οι πλάκες που διάβαζαν οι ιερείς, κατέκτησε σχεδόν όλα τα παράλια των χωρών της Μεσογείου από βορρά και νότο κι έφτασε μέχρι τον Περσικό κόλπο. Οι Άτλαντες δεν κατόρθωσαν να κατακτήσουν την Αττική, γιατί τα στρατεύματά τους νικήθηκαν από τους Αθηναίους...

ΑΡΧΑΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΣ ΚΑΙ ΣΟΛΩΝ

video
 
Τα νησιά του Αιγαίου και η Ατλαντίδα

video

 Πριν δυο χρόνια μια τυχαία περιήγηση στο Google Earth από έναν Άγγλο μηχανικό αεροναυπηγικής, που διέκρινε περίεργους σχηματισμούς επανέφερε το θέμα της ύπαρξης ή όχι της Ατλαντίδας. Συγκεκριμένα διέκρινε ανατολικά των νησιών Μαδέρα και Καναρίων νήσων περίεργους σχηματισμούς που έμοιαζαν με ρυμοτομία πόλης. Ας ψάξουμε και μεις με το Google Earth. 
Να η τοποθεσία:
Ας "ζουμάρουμε" λίγο
  
Και λίγο παραπάνω


ΜΥΘΟΣ Ή ΙΣΤΟΡΙΑ;
video

Η Ατλαντίδα απασχόλησε πολύ τη λογοτεχνία και πλήθος βιβλίων και άρθρων γράφτηκαν ως σήμερα γι αυτήν


ΙΔΑΣ, Ο ΧΙ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ
video
 
Δες προσεκτικά την παρακάτω παρουσίαση και προσπάθησε να αφηγηθείς γραπτώς το μύθο του Ερυσίχθονα. 


Να έχεις υπόψη σου:

Όταν αφηγούμαστε φανταστικές ιστορίες, πρέπει να το κάνουμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να ακούγονται σαν αληθινές. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε:
  • Τηρώντας τους κανόνες της αφήγησης(λογική σειρά παράθεσης των γεγονότων, σωστή χρήση των χρόνων του ρήματος, ώστε να μην υπάρχουν χρονικές ανακολουθίες)
  • Χρησιμοποιώντας ημερομηνίες, ονόματα, τοποθεσίες φανταστικές αλλά αληθοφανείς και συγκεκριμένες( π. χ. όχι "σε μια περιοχή" αλλά "στη Θεσσαλία")
  • Χρησιμοποιώντας, αν αυτό είναι δυνατό, τον ενεστώτα, ώστε η αφήγηση μας να κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΕΡΥΣΙΧΘΟΝΑ

video

Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟ ΚΑΠΛΑΝΙ ΤΗΣ ΒΙΤΡΙΝΑΣ


Το μάθημα σε βίντεο, από την εξαιρετική σειρά της ΕΤ1 που είχε γυριστεί πριν αρκετά χρόνια (1990) για την Ελληνική Τηλεόραση...

video

ΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΠΙΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΓΑΛΑΝΟ ΜΑΤΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΚΑΤΑΜΑΤΑ ΤΟΝ ΑΘΛΙΟ ΚΟΣΜΟ ΜΑΣ;;

ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ

 Το φως ξεκινά από σώματα που ονομάζονται πηγές φωτός και μπορεί να διαδίδεται ευθύγραμμα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Οι φωτεινές πηγές, οι οποίες ονομάζονται και αυτόφωτα σώματα, διακρίνονται σε φυσικές, όπως ο ήλιος και τα αστέρια και σε τεχνητές όπως τα αναμμένα κεριά και τα σπίρτα και κάθε λάμπα που ανάβει.


Αυτά τα σώματα που δεν έχουν δικό τους φως αλλά φαίνονται από το φως που πέφτει πάνω τους λέγονται ετερόφωτα.
Το φως που προέρχεται από ένα αυτόφωτο ή ετερόφωτο σώμα διαδίδεται ευθύγραμμα στο χώρο και προς όλες τις κατευθύνσεις. Για να αντιληφθούμε την πορεία του φωτός,σχεδιάζουμε με το χάρακα ευθείες γραμμές προς κάθε κατεύθυνση ξεκινώντας από την πηγή. Τις γραμμές αυτές τις ονομάζουμε ακτίνες φωτός και πολλές μαζί δέσμη φωτός.

Την ευθύγραμμη διάδοση του φωτός μπορούμε να την αποδείξουμε με το παρακάτω πείραμα:
Να πάρουμε δυο τετράγωνα χαρτόνια 10-15 εκ. με οπή στο κέντρο. Να τα τοποθετήσουμε όρθια και στη σειρά ώστε οι δυο οπές να βρεθούν σε μια ευθεία γραμμή και πίσω από αυτά μια λευκή οθόνη.
Στη συνέχεια τοποθετούμε εμπρός από την οπή του πρώτου χαρτονιού την φωτεινή πηγή και παρατηρούμε:
ότι η φωτεινή δέσμη ακτίνων φτάνει μέχρι την λευκή οθόνη.
Μετακινούμε ένα από τα δυο χαρτόνια ,ώστε οι δυο οπές να μη βρίσκονται σε ευθεία γραμμή.
Παρατηρούμε ότι δε φτάνει τώρα η δέσμη ακτίνων στην λευκή οθόνη. 

Άρα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το φως διαδίδεται ε υ θ ύ γ ρ α μ μ α
ΔΕΣ ΤΟ ΚΑΙ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ 

Την ευθύγραμμη διάδοση του φωτός μπορούμε να την καταλάβουμε και από τις ακτίνες του ήλιου που συχνά δημιουργούνται από ανοίγματα από σύννεφα, 


από τα φυλλώματα των δέντρων 


ή τις γρίλιες των παντζουριών κλπ.


ΤΟ ΦΩΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ

Εκτός από το να βλέπουμε και να θερμαινόμαστε το φως ειναι απαραίτητο και για την τροφή μας!!! Είναι αυτό που είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη των φυτών που αποτελούν τη βάση της τροφικής μας αλυσίδας, αφού με αυτό τα φυτά μπορούν να ετοιμάζουν την τροφή τους με τη διαδικασία που είναι γνωστή ως φωτοσύνθεση.



Το φως επίσης από τα αρχαία χρόνια χρησιμοποιήθηκε και τη μεταφορά πληροφοριών. Είναι γνωστός ο τρόπος που έστελναν ένα σήμα κάπου μακρυά. Έχτιζαν τις φρυκτωρίες, πέτρινους πύργους σε ψηλά βουνά και άναβαν φωτιές επάνω σε αυτούς μεταφέροντας έτσι το μήνυμα σε μακρινές αποστάσεις.




Τέλος το φως των φάρων είναι αυτό που προστατεύει και τους ναυτικούς για επικίνδυνα σημεία στις ακτές ώστε να μην κινδυνεύουν τα πλοία και οι ναυτικοί και να ταξιδεύουν με ασφάλεια. 




Δες την παρακάτω ταινία. Ένα γλυκό παραμύθι που μας θυμίζει πόσα μας προσφέρει το φως αλλά και πώς μπορούμε να πετύχουμε "θαύματα", όταν υπάρχουν "άνθρωποι" στη σημερινή ζωή 
 
Ο ΦΑΡΟΣ

video

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 

1. Σε ποιο σημείο θα πρέπει να βρίσκεται ο δορυφόρος, για να μπορεί να φτάσει με λέιζερ το σήμα από την πόλη Α στην πόλη Β; 


2. Μπορείς τώρα βλέποντας και την παραπάνω εικόνα να εξηγήσεις γιατί δημιουργείται το φαινόμενο της νύχτας πάνω στη γη;

Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΟ ΑΠΟΓΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΜΗΣ ΤΟΥ


Από τον 9ο έως τον 11ο αιώνα στο θρόνο του Βυζαντίου ανέβηκαν οι Μακεδόνες αυτοκράτορες.
Οι σπουδαιότεροι ήταν: 


Η πρώτη περίοδος της Μακεδονικής δυναστείας (867-1025) χαρακτηρίζεται γενικά ως μία περίοδος ακμής του Βυζαντίου. Μετά από μια σειρά μακρών πολέμων, το βυζαντινό κράτος επεκτείνει την εδαφική του κυριαρχία σε όλη τη Μικρά Ασία, τη βόρεια Συρία μέχρι τη Μεσοποταμία, τη δυτική Αρμενία και Γεωργία, ενώ στο βόρειο σύνορό του φτάνει ως το Δούναβη. 

Συνέχισαν ακόμα τον εκχριστιανισμό άλλων λαών (Ρώσων-Ούγγρων) και πήραν στα χέρια τους πάλι τον έλεγχο της Μεσογείου από τους Σαρακηνούς πειρατές.


Παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα στο πλαίσιο της εξωτερικής πολιτικής, παρουσιάζονται σημαντικά επιτεύγματα στην οικονομική και κοινωνική ζωή και μια έντονη πνευματική και καλλιτεχνική κίνηση γνωστή ως Μακεδονική Αναγέννηση.
Στην εσωτερική πολιτική ακόμα αναδιοργάνωσαν τα θέματα, αποκατέστησαν τις σχέσεις με την Εκκλησία ( χτίστηκαν νέοι ναοί και μοναστήρια, αντιμετωπίστηκαν σωστά οι αιρέσεις),εκσυγχρόνισαν τη νομοθεσία (σημαντικότερα νομοθετικά έργα τα "Βασιλικά" με τα οποία εκσυγχρονίζονταν παλιοί νόμοι, το "Επαρχιακό βιβλίο" για θέματα εμπορίου και οι "Νεαρές" δηλαδή νέοι νόμοι). 

ο ιδρυτής της δυναστείας, Βασίλειος Α΄έφιππος, ενώ εκδικάζει διαφορές, μεταξύ στρατιωτικών
 
Στις Νεαρές ανήκε και ο νόμος του "Αλληλέγγυου" του Βασιλείου του Β ' που όριζε ότι οι πλούσιοι ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν το φόρο των ταπεινών δηλ. των φτωχών που δεν ήταν σε θέση να αντεπεξέλθουν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις προστατεύοντας έτσι τους μικροϊδιοκτήτες από τις αυθαιρεσίες των "δυνατών".

 Οι "δυνατοί" των επαρχιών είχαν πολύ μεγάλη δύναμη. Στην εικόνα η Δανιηλίδα, πλούσια γυναίκα των Πατρών και ενώ μεταφέρεται από 300 δούλους στην Κων/πολη για να επισκεφτεί τον Βασίλειο Α΄όταν στέφθηκε αυτοκράτορας
 
Γενικά σχεδόν όλοι οι αυτοκράτορες της περιόδου λαμβάνουν μέτρα εναντίον της μεγάλης γαιοκτησίας και υπέρ της ενίσχυσης της βάσης του βυζαντινού κράτους, δηλαδή των μικρών καλλιεργητών και στρατιωτών.


Τα μέτρα αυτά βοήθησαν στην ανάπτυξη της γεωργίας, της βιοτεχνίας, της ναυτιλίας και του εμπορίου φέρνοντας πλούτο και δόξα στην αυτοκρατορία.
Η περίοδος αυτή ήταν η λαμπρότερη της αυτοκρατορίας και ονομάστηκε "χρυσή εποχή του Βυζαντίου"