Οι ακτές του στενού είναι πυκνοκατοικημένες καθώς η Κωνσταντινούπολη (πληθυσμός περίπου 11 εκατομμυρίων) με τα περίχωρά της το αγκαλιάζει.
Δύο γέφυρες γεφυρώνουν το Στενό του Βοσπόρου. Η πρώτη, έχει μήκος 1074 μέτρων και ολοκληρώθηκε το 1973. Η δεύτερη, έχει μήκος 1090 μέτρα, και ολοκληρώθηκε το 1988 περίπου πέντε χλμ. βόρεια της πρώτης γέφυρας.
Το όνομα, που σημαίνει πέρασμα βοδιού (βους + πόρος), συνδέεται με τον ελληνικό μύθο της Ιούς και του ταξιδιού της μετά τη μετατροπή της σε βόδι από το Δία για την προστασία της.
Μία ακόμη ερμηνεία προέλευσης του ονόματος είναι ότι μπορεί να προήλθε από τους «βόειους ασκούς» που χρησιμοποιούσαν οι Θράκες για να τον διασχίσουν.
Λέγεται επίσης στη μυθολογία ότι επιπλέοντες βράχοι κάποτε συνέτριβαν κάθε πλοίο που προσπαθούσε να διαβεί το Βόσπορο έως ότου ο Ιάσονας πέρασε με πονηριά, οπότε οι βράχοι σταθεροποιήθηκαν, και επετεύχθη η πρόσβαση των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο.
Ως το στενότερο σημείο διέλευσης μεταξύ του Ευξείνου Πόντου και της Μεσογείου, ο Βόσπορος ήταν πάντα μεγάλης εμπορικής και στρατηγικής σημασίας. Η Ελληνική πόλη - κράτος των Αθηνών τον 5ο π. Χ. αιώνα, που εξαρτώταν για την εισαγωγή δημητριακών από τη Σκυθία, διατηρούσε για το σκοπό αυτό συμμαχίες με πόλεις που έλεγχαν τα στενά, όπως η Μεγαρική αποικία του Βυζαντίου.
Η στρατηγική σπουδαιότητα των στενών ήταν ένας από τους παράγοντες που έκαναν τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο να ιδρύσει εκεί το 330 μ. Χ. τη νέα πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας, Κωνσταντινούπολη. Αυτή η πόλη θα γινόταν η πρωτεύουσα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας το 1453, και καθώς πλησίαζαν την πόλη οι Οθωμανοί κατασκεύασαν οχυρώσεις στις δυο πλευρές των στενών, το 1393 στην ανατολική πλευρά και το 1451 στην Ευρωπαϊκή
Κάνε μια μικρή παρουσίαση για τα στενά του Γιβραλτάρ, που χωρίζει την Ευρώπη από την Αφρική ή για τα Δαρδανέλλια(πορθμός Ελλησπόντου), που χωρίζει την Ευρώπη από την Ασία και συνδέει το Αιγαίο πέλαγος με την Προποντίδα ή για όποιο άλλο "σύνορο" της Ευρώπης θέλεις.