Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2009

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΣΚΛΑΒΙΑ-ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ

Παρά τα 400 περίπου χρόνια σκλαβιάς οι Έλληνες ανέπτυξαν τα γράμματα και τις τέχνες σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, κυρίως λατινοκρατούμενες.



Η άνθηση της ποίησης και του θεάτρου στην Κρήτη έμεινε στην ιστορία ως κρητική αναγέννηση.
Ο "Ερωτόκριτος" και η "θυσία του Αβραάμ" του Β. Κορνάρου και η "Ερωφίλη" του Γ. Χορτάτζη είναι έργα που διαβάζονται ως σήμερα.

«Ο Ερωτόκριτος» αποτελείται από 10.012 (οι τελευταίοι δώδεκα αναφέρονται στον ποιητή) ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους στην Κρητική διάλεκτο. Κεντρικό θέμα του είναι ο έρωτας ανάμεσα σε δύο νέους, τον Ερωτόκριτο (που στο έργο αναφέρεται μόνο ως Ρωτόκριτος ή Ρώκριτος) και την Αρετούσα, και γύρω από αυτό περιστρέφονται και άλλα θέματα όπως η τιμή, η φιλία, η γενναιότητα και το κουράγιο.





Η "Ερωφίλη" είναι τραγωδία του Γιώργιου Χορτάτζη. Είναι η πιο γνωστή τραγωδία της κρητικής λογοτεχνίας. Πρέπει να γράφτηκε περίπου το 1595 (αφού αναφέρεται στην επιδημία πανούκλας που έπληξε την Κρήτη ανάμεσα στο 1592 και το 1595) και εκδόθηκε πρώτη φορά το 1637 στη Βενετία. Το έργο αφιερώνεται στον δικηγόρο Ιωάννη Μούρμουρη, δικηγόρο από τα Χανιά. Είναι γραμμένη σε δεκαπεντασύλλαβο ομοιοκατάληκτο στίχο, με εξαίρεση τα χορικά, που είναι γραμμένα σε ενδεκασύλλαβους σε τερτσίνες (τρίστιχες στροφές).

Η ποίηση και η μουσική καλλιεργήθηκαν και στα Επτάνησα, όπου κατέφυγαν πολλοί Κρητικοί μετά την υποταγή της Κρήτης στους Τούρκους. Οι Επτανήσιοι λογοτέχνες έγραφαν στη γλώσσα του λαού πρωτότυπα έργα κι έκαναν μεταφρά­σεις έργων των αρχαίων Ελλήνων και Ευρωπαίων συγγραφέων.
Στην ΄Ηπειρο ο Ιωάννης Βηλαράς έγραψε τα ποιήματά του στη δημοτική ενώ στη Βλαχία ο Αθανάσιος Χριστόπουλος έγραψε σε απλή γλώσσα ποιήματα και θεατρικά έργα.


Όλους τους ποιητές όμως τους ξεπέρασε ο λαός που με τα δημοτικά τραγούδια αναφέρθηκε στους πόθους και τις ελπίδες των σκλαβωμένων Ελλήνων.

Οι περιοχές που διάλεξαν να ζήσουν οι Έλληνες ήταν πλαγιές και απόμερα μέ­ρη. Τα σπίτια τους τα έφτιαχναν μικρά, με λίγα παράθυρα. Αργότερα όμως χτίστη­καν «αρχοντικά» (Πήλιο, Καστοριά, Ύδρα), έγιναν έργα κοινής ωφέλειας (γεφύρια, βρύσες) και μικρά οχυρωματικά έργα (πύργοι Μάνης, καστρόσπιτα και καστροχώρια, κυρίως στα νησιά του Αιγαίου).

Πήλιο


Βάθεια(Μάνη)

Ύδρα

Καστοριά



Στα μεγάλα θρησκευτικά κέντρα της εποχής (Άγιον Όρος, Κρήτη, Μετέωρα κ. ά) χριστιανοί ζωγράφοι παρήγαγαν σημαντικά έργα. Οι κτριότεροι ήταν ο Θεοφάνης, ο Πουλάκης και ο Μιχαήλ Δαμασκηνός.
Σημαντικό έργο για την ελληνική εκπαίδευση παρείχαν οι δάσκαλοι του Γένους.
Οι δάσκαλοι του Γένους ήταν μορφωμένοι,πλούσιοι που πίστευαν πως για να ελευθερωθούν οι Έλληνες έπρεπε να μορφωθούν.Οι δάσκαλοι του γένους ήταν ο Αδαμάντιος Κοραής και ο Κοσμάς Αιτωλός.

Ο Κοσμάς Αιτωλός γεννήθηκε το 1714 στο Μέγα Δέντρο της Αιτωλίας.Εκεί κοντά στους κληρικούς έμαθε γράμματα.Αργότερα τελείωσε τις γνώσεις του στην Αθωνιάδα σχολή και χειροτονήθηκε ιερομόναχος στη Μονή Φιλόθεου. Ίδρυσε 200(κοινά),δηλαδή δημοτικά και δέκα (ελληνικά) ,δηλαδή γυμνάσια


Έδρες ανωτάτων ελληνικών σχολών(1669-1821)

Σημαντικός δάσκαλος του Γένους θεωρήθηκε ο Αδαμάντιος Κοραής ο οποίος πίστευε ότι μόνο με τη μόρφωση θα μπορούσαν να απελευθερωθούν οι Έλληνες. Γι αυτό φρόντισε ώστε να γίνουν ευρύτερα γνωστοί οι αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς.

Στην περόδο των πρώτων χρόνων της Τουρκοκρατίας ανήκει και ο θρύλος των "κρυφών σχολειών".

"Το κρυφό σχολειό" Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων Π. Βρέλλη(Ιωάννινα)

Περιέγραψε τη σκηνή

Η Εκκλησία πρωτοστατεί στη διάσωση των ελληνικών γραμμάτων με το λεγόμενο "κρυφό σχολειό". Στην πραγματικότητα φαίνεται πως υπήρχε μια μορφή πρωτοβάθμιας παιδείας, που γινόταν με καθαρώς εκκλησιαστική πρωτοβουλία. Σίγουρα η όλη παιδεία επί Τουρκοκρατίας δεν ήταν αποκλειστικά της Εκκλησίας. Ωστόσο η πρωτοβάθμια, τα πρώτα γράμματα, πολύ συχνά ήταν μια διδασκαλία από ιερείς με βάση την Οκτώηχο(που περιείχε τροπάρια που ψάλλονται στην εκκλησία) και άλλα εκκλησιαστικά βιβλία». (Γεώργιος Μπαμπινιώτης)

Γραπτές μαρτυρίες για την ύπαρξη και λειτουργία κρυφών σχολειών (με τη γνωστή έννοια) στον ευρύτερο ελληνικό χώρο δεν έχουν βρεθεί. Είναι πολύ πιθανό, όμως, σε κάποια περιοχή ή περιοχές και για κάποιο διάστημα, οι συνθήκες μόρφωσης να ήταν ιδιαίτερα αντίξοες. Απ’ αυτό το γεγονός γενικεύτηκε η ιδέα του «κρυφού σχολειού».

"Το κρυφό σχολειό"Ο εξαιρετικός πίνακας του Ν. Γύζη

Μπορεί πάλι να υπήρχαν πραγματικά και κάποια λίγα στην Ελλάδα μοναστήρια που να είχαν στα υπόγεια τους κάποιο "είδος" κρυφού σχολειού, όμως, τα σχολεία που είχαν ιδρυθεί σ’ όλο τον ελληνικό χώρο κατά την τελευταία περίοδο της σκλαβιάς, ήταν τόσα πολλά, που η πραγματικότητα αυτή έρχεται σε αντίφαση με την παράδοση του “κρυφού σχολειού”. Σε γενικές γραμμές το βασικά χαρακτηριστικό του σχολείου ήταν ότι λειτουργούσε άτυπα(που δε γίνεται ή που δεν έγινε σύμφωνα με ορισμένους τύπους, κανόνες ή νόμους,δεν είχε θεσμική υπόσταση) στο πλαίσιο της κοινότητας ή της ενορίας. Αυτό δε σημαίνει ότι ήταν “κρυφό”.Τις περισσότερες φορές λειτουργούσε φανερά,αφού κανένας απολύτως λόγος δεν το υποχρέωνε να λειτουργεί κρυφά.

κοριτσάκι διαβάζει, ενώ οι γυναίκες της οικογένειας ασχολούνται με διάφορες εργασίες

Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου 2009

ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Στην οικογένεια πολλές φορές είναι δυνατόν να δημιουργηθούν δυσκολίες. Αυτές μπορεί να είναι εσωτερικές δηλ. έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα στα μέλη ή κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας αλλά και εξωτερικές δηλ. η ανεργία, τα οικονομικά προβλήματα,η αδυναμία ένταξης στην τοπική κοινωνία ή μια ξαφνική καταστροφή(οικονομική, χαμού προσώπου κλπ)
Για να αντιμετωπιστούν τυχόν τέτοιες δυσκολίες θα πρέπει τα μέλη της να είναι ενωμένα, να δείχνουν διάθεση συνεργασίας, να συζητούν μεταξύ τους και να κατανοούν και να βοηθούν ο ένας τον άλλο.
Συμβαίνει κάτι τέτοιο στην παρακάτω σκηνή; Τι θα έπρεπε να κάνει το ζευγάρι;



Ωστόσο είναι περιπτώσεις που οι δυσκολίες δεν ξεπερνιούνται και δεν αντιμετωπίζονται μόνο από τα μέλη της οικογένειας(συνεχείς καβγάδες, συγκρούσεις, διαζύγιο)


Τότε για την αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων υπάρχουν φορείς και υπηρεσίες , όπως είναι οι οικογενειακοί σύμβουλοι, τα συμβουλευτικά κέντρα στήριξης της οικογένειας κ.ά. στα οποία μπορούν να καταφεύγουν τα μέλη της οικογένειας προκειμένου να βοηθηθούν.

Η Πολιτεία πρέπει να βοηθά τέτοιες περιπτώσεις και όταν πρόκειται για εξωτερικούς παράγοντες (ανεργία κλπ) να συνδράμει με μέτρα πρόνοιας όπως π. χ. κρατικά επιδόματα(επίδομα ανεργίας κλπ) ή εύρεση εργασίας κλπ.
Όταν πάλι πρόκειται για εσωτερικά προβλήματα (βία κλπ), τότε αναζητείται λύση με βάση τους νόμους που έχει θεσπίσει το κράτος, δηλ. το Οικογενειακό Δίκαιο( νόμοι που αφορούν την οικογένεια, όπως για διαζύγιο, διατροφή, υιοθεσία κλπ)

Δες άρθρα που αφορούν το Οικογενειακό Δίκαιο ΚΛΙΚ

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2009

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ ΕΝΟΣ ΑΡΙΘΜΟΥ - Μ.Κ.Δ. ΑΡΙΘΜΩΝ

Για να βρούμε το Μ.Κ.Δ. δύο ή περισσοτέρων αριθμών αρκεί να πάρουμε το μικρότερο και να ελέγξουμε αν διαιρεί τους υπόλοιπους. Αν τους διαιρεί τότε αυτός είναι ο Μ.Κ.Δ.
π. χ. οι αριθμοί 2, 4, 8 έχουν σαν Μ.Κ.Δ. το 2 γιατί διαιρεί όλους τους υπόλοιπους αριθμούς

Αν όμως ο μικρότερος δε διαιρεί τους υπόλοιπους τότε τον διαιρούμε με το 2. Όταν ο αριθμός που προκύπτει, διαιρεί τους άλλους ακριβώς, είναι ο Μέγιστος Κοινός Διαιρέτης των αριθμών αυτών.
Αν δεν τους διαιρεί, διαιρούμε το μικρότερο από τους δοσμένους με το 3 κ.ο.κ.
  • Ένας πρακτικός τρόπος είναι επίσης ο εξής:
Βάζεις στη σειρά τους αριθμούς που θες να βρεις το Μ.Κ.Δ.
Στη συνέχεια γράφεις από κάτω τον μικρότερο και κάτω από τους άλλους γράφεις το υπόλοιπο της διαίρεσης με αυτόν τον αριθμό
Συνεχίζεις το ίδιο έως ότου βρεθεί μόνο ένας αριθμός(πλην των 0)όπου θα είναι και ο Μ.Κ.Δ.
π. χ. στους παρακάτω αριθμούς(12,8,30)ο Μ.Κ.Δ. είναι το 2

και στους παρακάτω(30,45,50)ο 5

Κάνε πρακτική εξάσκηση. ΚΛΙΚ

Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΔΙΑΔΙΔΕΤΑΙ ΜΕ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ

Για την διάδοση της θερμότητας με αγωγή ή με μεταφορά χρειάζεται n παρουσία της ύλης (στερεά, υγρά ή αέρια). Η θερμότητα όμως διαδίδεται και στο κενό.
Πώς αλλιώς θα θερμαινόταν η γη από τον ήλιο, δεδομένου ότι μεταξύ του ήλιου και της γης παρεμβάλλεται κενός χώρος;
Ο τρόπος αυτός διάδοσης της θερμότητας λέγεται διάδοση με ακτινοβολία.


Η θερμική ακτινοβολία διαδίδεται στο χώρο με ηλεκτρομαγνητικά κύματα (όμοια με τα φωτεινά), απορροφάται από τα διάφορα σώματα και τα θερμαίνει.
Η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία διαδίδεται τόσο στο κενό όσο και στα υλικά σώματα ευθύγραμμα.
Η ποσότητα θερμότητας που απορροφά ή εκπέμπει ένα σώμα εξαρτάται από το είδος της επιφάνειας του. Τα σκουρόχρωμα σώματα π. χ. απορροφούν στο ίδιο χρονικό διάστημα πολύ περισσότερη θερμότητα από ότι τα ανοιχτόχρωμα σώματα
Το μαύρο χρώμα για παράδειγμα χαρακτηρίζει ένα καλό απορροφητή. Το λευκό όχι. Έτσι, το καθαρό χιόνι ανακλά πολύ καλά τις ακτίνες του ήλιου, και γι αυτό λιώνει πιο δύσκολα απ' ότι το βρόμικο χιόνι που απορροφά εντονότερα την ακτινοβολία του ήλιου.
Επίσης εξαρτάται από τη θερμοκρασία του και το μέγεθος της επιφάνειάς του. Όσο πιο μεγάλη είναι η επιφάνεια και η θερμοκρασία του τόσο πιο πολύ ακτινοβολία εκπέμπει.

Η μετάδοση της θερμότητας με ακτινοβολία εφαρμόστηκε με μεγάλη επιτυχία στην κατασκευή θερμοκηπίων.
Η ηλιακή ακτινοβολία διαπερνά τα διαφανή, γυάλινα ή πλαστικά, τοιχώματά των θερμοκηπίων και απορροφάται από το έδαφος. Το έδαφος εκπέμπει ξανά μέρος της θερμότητας, που απορρόφησε, αλλά αυτή τη φορά με ακτινοβολία μεγαλύτερου μήκους κύματος, η οποία δεν μπορεί να διαπεράσει τα τοιχώματα του θερμοκηπίου και παγιδεύεται μέσα στο χώρο του, διατηρώντας τη θερμοκρασία του υψηλότερη από αυτήν του περιβάλλοντος. Έτσι καλλιεργούνται μέσα σε αυτό φυτά που δε θα άντεχαν χαμηλότερες θερμοκρασίες


Το ίδιο φαινόμενο συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και στην ατμόσφαιρα.

Η γη λειτουργεί όπως ένα θερμοκήπιο. Ο ήλιος παράγει θερμότητα και ακτινοβολεί πάνω στη γη. Ένα κομμάτι αυτής της ακτινοβολίας κανονικά εγκλωβίζεται στη γη και τη θερμαίνει ενώ το υπόλοιπο αντανακλάται και διαφεύγει. Αέρια όπως το διοξείδιο του άνθρακα και οι υδρατμοί βοηθούν στη συγκράτηση της θερμότητας. Αυτή η διαδικασία κρατάει τη θερμοκρασία της γης γύρω στους 30 βαθμούς, αλλιώς η γη δε θα ήταν βιώσιμη.
Μετά τη βιομηχανική εποχή τα αέρια αυτά έχουν αυξηθεί πάρα πολύ. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερη θερμότητα συγκρατείται στην ατμόσφαιρα και έτσι ο πλανήτης σταδιακά υπερθερμαίνεται . Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται "φαινόμενο του θερμοκηπίου"
ΚΛΙΚ
Σκέψου αυτό:

... αν η Γη δεν είχε ατμόσφαιρα...

Η επιφάνεια της Γης απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία και εκπέμπει ένα μέρος της ξανά στο διάστημα. Αν η Γη δεν είχε ατμόσφαιρα, η ακτινοβολία του εδάφους δεν θα παγιδευόταν και θα διέφευγε στο διάστημα. Τότε η μέση θερμοκρασία του πλανήτη μας θα ήταν περίπου -22 °C

Εφαρμογή της απορρόφησης ηλιακής ακτινοβολίας από τα σκουρόχρωμα σώματα αποτελεί και ο ηλιακός θερμοσίφωνας. Η σκουρόχρωμη επιφάνειά του απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία και θερμαίνει το νερό στο σωλήνα. Το θερμό νερό ανεβαίνει προς το δοχείο(ρεύματα) όπου αποθηκεύεται. Το δοχείο είναι μονωμένο για να μην έχουμε απώλεια θερμότητας στο περιβάλλον και μεταφέρεται ζεστό νερό από τους σωλήνες στις βρύσες του σπιτιού
Σκέψου και απάντησε:(email)
  • Γιατί οι Βεδουίνοι και οι Εσκιμώοι φορούν λευκά ρούχα;
  • Γιατί τα ψυγεία - βαγόνια είναι συχνά βαμμένα με άσπρο χρώμα;
  • Γιατί οι θερμάστρες πετρελαίου ή ξύλων βάφονται μαύρες;

ΩΚΕΑΝΟΙ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΕΣ

Οι ωκεανοί διαφέρουν από τις θάλασσες όσο αφορά την έκταση τους καθώς είναι πολύ μεγαλύτεροι. Επίσης έχουν και μεγαλύτερο βάθος σε σχέση με τις περισσότερες θάλασσες. Ακόμα οι τελευταίες περικλείονται από τμήματα ξηράς. Όλες βέβαια οι θάλασσες ενώνονται με τους ωκεανούς σχηματίζοντας έναν παγκόσμιο ωκεανό που περιστοιχίζει τις ηπείρους.



Οι ωκεανοί είναι όπως είπαμε 4: Ειρηνικός, Ατλαντικός, Ινδικός, Αρκτικός( από το 2000 θεωρείται και 5ος ο Νότιος ωκεανός, ως τις ακτές της Ανταρκτικής) ενώ οι σπουδαιότερες θάλασσες είναι : Αραβική, Νότια Κίνας, Καραϊβική, Μεσόγειος, Ερυθρά.

η Μεσόγειος Θάλασσα


Νησιά είναι τμήματα ξηράς που από όλες τις πλευρές τους βρέχονται από θάλασσα. Τα μεγαλύτερα νησιά της Γης είναι η Γροιλανδία, η Νέα Γουινέα, το Βόρνεο, η Μαδαγασκάρη, η Μ. Βρετανία κ. ά.

η Γροιλανδία


η Μαδαγασκάρη

η Μεγάλη Βρετανία

Τα μεγαλύτερα νησιά της Μεσογείου είναι η Σικελία, η Σαρδηνία, η Κύπρος, η Κρήτη, η Κορσική κ. ά.

Νησιωτικά συμπλέγματα είναι ομάδες κοντινών νησιών που βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή. Τέτοια είναι η Ιαπωνία, οι Φιλιππίνες, η Ινδονησία, η Μικρονησία, η Πολυνησία, οι Αζόρες κ. ά.

η Ιαπωνία

οι Φιλιππίνες

η Ινδονησία


Διώρυγα είναι τεχνητός υδάτινος δρόμος που βοηθάει ώστε να γίνεται η συγκοινωνία με πλωτά μέσα ανάμεσα σε δύο θαλάσσια τμήματα
Η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου είναι του Σουέζ που ενώνει Μεσόγειο και Ερυθρά θάλασσα. Επίσης σημαντική είναι και του Παναμά που ενώνει Ειρηνικό και Ατλαντικό ωκεανό.

Το Σουέζ στο χάρτη και όπως φαίνεται από δορυφόρο


Πορθμός είναι μια φυσική στενή λωρίδα θάλασσας που χωρίζει δυο ξηρές και ενώνει δυο θάλασσες.

Ο πιο γνωστός πορθμός της Γης είναι του Γιβραλτάρ που χωρίζει Ευρώπη και Αφρική και ενώνει Μεσόγειο με Ατλαντικό ωκεανό. Γνωστός επίσης είναι και ο Βερίγγειος που ενώνει Αρκτικό με Ειρηνικό ωκεανό κ. ά.
Το Γιβραλτάρ όπως φαίνεται από το διάστημα


Ο πρώτος που έκανε τον περίπλου της Γης είναι ο Φερδινάνδος Μαγγελάνος ο οποίος ξεκίνησε από την Ισπανία με 5 πλοία και 270 άνδρες και αφού ακολούθησε πορεία προς τα νοτιοδυτικά έφτασε στο νότιο άκρο της Νότιας Αμερικής -αργότερα ονομάστηκε πορθμός του Μαγγελάνου- και από τον Ειρηνικό ωκεανό έφτασε στις Φιλιππίνες όπου και σκοτώθηκε από ιθαγενείς .


Τα δυο πλοία που έμειναν άθικτα συνέχισαν το ταξίδι τους και περνώντας τη θάλασσα της Κελέβης έπλευσαν νοτιοδυτικά και δυτικά ως τη νότια Αφρική και από κει με κατεύθυνση βορειοανατολική ένα μόλις πλοίο με 18 άνδρες κατάφερε να γυρίσει το Σεπτέμβριο του 1522 στην Ισπανία, έχοντας ολοκληρώσει τον περίπλου της Γης

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΩΚΕΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΕΣ

Προσπάθησε με τα βελάκια και το πλήκτρο διαστήματος να μαζέψεις ψάρια και θησαυρούς προσέχοντας όμως μέδουσες και χτένια ΚΛΙΚ

Ψάρεψε όσα περισσότερα ψάρια μπορείς προσέχοντας όμως τα σκουπίδια και την καταιγίδα ΚΛΙΚ

Τρίτη, 27 Οκτωβρίου 2009

Η ΝΟΡΜΑΝΔΙΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ


Η Νορμανδία είναι μία περιοχή στα βόρεια της Γαλλίας. Στη Νορμανδία υπάγονται ο άνω ρους του ποταμού Σηκουάνα και οι εκβολές του, περιοχές βόρεια του Παρισιού και στα δυτικά η χερσόνησος Κοταντέν (Cotentin), όπου και το λιμάνι του Χερβούργου. Καταλαμβάνει συνολικά έκταση 29.906 km² και, σύμφωνα με την απογραφή του 1999 έχει 3,2 εκατ. κατοίκους. Οι κάτοικοί της ονομάζονται Νορμανδοί (Normands).
Στη Νορμανδία έγινε η τελική μάχη που έκρινε το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, και την συντριβή των Ναζιστικών δυνάμεων του Χίτλερ.
Η απόβαση πραγματοποιήθηκε σε πέντε νορμανδικές παραλίες, που έφεραν τα κωδικά ονόματα "Utah beach" (ΗΠΑ), Omaha Beach (ΗΠΑ), Gold Beach (Βρετανία) Sword Beach (Βρετανία) και Juno Beach (Καναδάς).
Την εποχή που έγινε η Απόβαση της Νορμανδίας, οι Σύμμαχοι είχαν ήδη σημειώσει αρκετές σημαντικές νίκες στο Ανατολικό Μέτωπο και στην Ιταλία. Η επέμβαση κρινόταν αναγκαία σύμφωνα με την γνώμη του Αμερικανού προέδρου Φραγκλίνου Ρούσβελτ, ώστε να τερματιστεί ο αιματηρός Β' παγκόσμιος πόλεμος. Ύστερα από πρόταση του υποστράτηγου Φρέντερικ Μόργκαν επελέγη ως τόπος της απόβασης η Νορμανδία. Η Απόβαση της Νορμανδίας πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 6 Ιουνίου 1944. Η μάχη της Νορμανδίας, που ακολούθησε την απόβαση, ενώ προβλεπόταν να κρατήσει μόλις λίγες εβδομάδες κράτησε τρεις μήνες λόγω της σκληρότατης αντίστασης των Γερμανών, που πολέμησαν μέχρι θανάτου, και είχαν πάνω από 400.000 νεκρούς και τραυματίες. Οι συμμαχικές δυνάμεις είχαν επίσης 37.000 νεκρούς και 100 - 150.000 αγνοούμενους και τραυματίες.
Στις 16 Αυγούστου 1944 ο Αδόλφο Χίτλερ διέταξε οριστική οπισθοχώρηση ενώ η μάχη τελείωσε 4 μέρες αργότερα στο θύλακα της Φαλέζ, όπου 150.000 στρατιώτες του Άξονα περικυκλώθηκαν από συμμαχικά στρατεύματα και 50.000 από αυτούς σκοτώθηκαν ή πιάστηκαν αιχμάλωτοι. Στις 15 Αυγούστου 1944 συμμαχικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στη Νότια Γαλλία και, στις 25 Αυγούστου, ο Γάλλος στρατηγός Σαρλ ντε Γκολ εισήλθε θριαμβευτής στο Παρίσι.
Η απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων είχε σημαντικό κόστος για τους κατοίκους της Νορμανδίας: 20.000 κάτοικοι βρήκαν τραγικό θάνατο από τους βομβαρδισμούς των Συμμάχων, ενώ από βομβαρδισμούς και μάχες καταστράφηκαν, μερικά ή ολικά, ολόκληρες πόλεις και χωριά.
Δες στο παρακάτω εκπληκτικό βίντεο το πώς το γαλλικό κράτος αναπαλαίωσε όσο ήταν δυνατόν, σπίτια και άλλα κτίρια, έτσι ώστε να μην αλλάξει η όψη των πόλεων ή των χωριών που επλήγησαν από τη μάχη. Σκέψου αν γίνεται και κάτι ανάλογο σε ελληνικές περιοχές μετά από κάποια θεομηνία ή καταστροφή
Άνοιξε το λογισμικό google earth, γράψε στην αναζήτηση τις πέντε νορμανδικές παραλίες(κωδικά ονόματα) και δες πού ακριβώς έγινε η απόβαση της Νορμανδίας.




Δες και το σχετικό βίντεο που είδαμε πέρσι και εντόπισε τη μάχη της Νορμανδίας ΚΛΙΚ

Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2009

ΗΡΘΑΝ

Ξημερώνοντας η 27η Απριλίου 1941, ολόκληρη η ελληνική επικράτεια βρέθηκε υπό την κατοχή των δυνάμεων του Άξονα, που έσπευσαν να διαμελίσουν τη χώρα σε ζώνες επιρροής.

Ήταν τότε που άρχιζε η πιο δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα και για τους Έλληνες, η Κατοχή...

Ένα από τα δεινά του Β΄Παγκοσμίου πολέμου ήταν ο λιμός, δηλαδή μεγάλη πείνα από έλλειψη τροφής.
Η πείνα έπληξε, κυρίως το χειμώνα του 41-42, τα φτωχά και μεσαία στρώματα του πληθυσμού στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις και νησιά του Αιγαίου.
Σε 260.000 ανέρχονται οι νεκροί από την πείνα κατά το διάστημα της Κατοχής κυρίως μικροί και αδύναμοι.
Παρατηρώ και σχολιάζω τις παρακάτω εικόνες

Πρόσεξε τις παρακάτω τρεις εικόνες. Παρουσιάζουν τη διατροφή της μέσης εργατικής οικογένειας στην Αθήνα το 1939, 1941-42 και 1943. Τι παρατηρείς;


Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΜΕ ΡΕΥΜΑΤΑ

Εκτός από τη μετάδοση της θερμότητας με αγωγή που μάθαμε, η θερμότητα μπορεί να μεταφερθεί και με ρεύματα.
Μετάδοση της θερμότητας με ρεύματα λέμε τη μετακίνηση της θερμότητας στα υγρά και στα αέρια, δηλαδή στα ρευστά.

Πρόσεξε την παρακάτω εικόνα. Η μετάδοση θερμότητας από τη λυχνία στο σκεύος γίνεται με ρεύματα (αν υπήρχε εστία τότε θα μεταφέρονταν με αγωγή και στη συνέχεια με ρεύματα). Το νερό που βρίσκεται σε επαφή με το κάτω μέρος του σκεύους θερμαίνεται και κινείται ανοδικά(αυτό οφείλεται στο ότι η πυκνότητά του ελαττώνεται). Όπως ανεβαίνει μεταφέρει θερμότητα σε όλο το υγρό και καθώς ψύχεται (μεταφέροντας τη θερμότητα και αυξάνοντας την πυκνότητά του ) ακολουθεί καθοδική πορεία για να ξαναζεσταθεί και να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία. Η κυκλική αυτή κίνηση του νερού που μεταφέρεται η θερμότητα παντού ονομάζεται μεταφορά με ρεύματα.


ΚΛΙΚ (Run Now)

Δες σε προσομοίωση την αντίδραση ενός μορίου νερού σε ένα φούρνο μικροκυμάτων ΚΛΙΚ

Εδώ πρέπει να πούμε ότι κατά τη μεταφορά θερμότητας με ρεύματα έχουμε στην πραγματικότητα μεταφορά ύλης - πράγμα που δε συμβαίνει στη μεταφορά με αγωγή.

Ας δούμε μερικές εφαρμογές μετάδοσης θερμότητας με ρεύματα

  • Στο αερόθερμο

Σε ένα αερόθερμο η αντίσταση – θερμαντικό στοιχείο – ζεσταίνει τον αέρα που βρίσκεται γύρω του. Ο ζεστός αέρας ανυψώνεται και διασκορπίζεται στο δωμάτιο, ενώ τη θέση του παίρνει κρύος αέρας, ο οποίος μπαίνει στο αερόθερμο. Με αυτό τον τρόπο σταδιακά όλος ο αέρας του δωματίου περνά από το αερόθερμο και ζεσταίνεται. Πολλά αερόθερμα για πιο εύκολη και γρήγορη κυκλοφορία του αέρα χρησιμοποιούν ανεμιστήρα, που βρίσκεται τοποθετημένος στην πάνω τους μεριά

  • Στην κεντρική θέρμανση των κτιρίων
Στο λεβητοστάσιο υπάρχει ο καυστήρας που καίγεται το καύσιμο. Συνήθως πετρέλαιο ή φυσικό αέριο. Η χημική ενέργεια του καυσίμου μετατρέπεται σε θερμότητα και ζεσταίνει το νερό στο λέβητα. Αυτό ανεβαίνει μέσω σωλήνων στα θερμαντικά σώματα και αποβάλλουν αυτά θερμότητα στα δωμάτια με ρεύματα μεταφοράς. Το κρύο νερό επιστρέφει δια μέσου των σωληνώσεων στο λέβητα και ξαναζεσταίνεται σε μία διαδικασία που επαναλαμβάνεται, όσο λειτουργεί ο καυστήρας και όσο υπάρχει πετρέλαιο! Για να είναι πιο γρήγορη η μεταφορά του νερού χρησιμοποιείται μια ειδική αντλία που ονομάζεται κυκλοφορητής.

Επίσης οι σωληνώσεις καλύπτονται με θερμομονωτικό υλικό για να μην υπάρχει απώλεια θερμότητας προς το μέρος που δε χρειάζεται θέρμανση.






Τώρα μπορείς να σκεφτείς γιατί τα ψυγεία έχουν τους σωλήνες ψύξης στο πάνω μέρος τους;


  • Στο φαινόμενο της ανοδικής πορείας του ζεστού αέρα οφείλεται και η κίνηση των αερόστατων προς τα πάνω. Στο αερόστατο μπορούμε να ελέγξουμε το ύψος στο οποίο κινείται, ανάλογα με τον αέρα που αφήνουμε από τον καυστήρα αλλά όχι όμως και την πορεία του αφού εξαρτάται από τον αέρα που το παρασύρει.

  • Η διάδοση θερμότητας με μεταφορά παίζει σημαντικό ρόλο επίσης στη διαμόρφωση καιρικών καταστάσεων, ειδικά δε στους ωκεανούς αποτελεί έναν σημαντικό μηχανισμό διάδοσης θερμότητας σε γεωφυσική κλίμακα.

Συγκεκριμένα ο αέρας που κινείται από τη θάλασσα προς τη στεριά, λέγεται θαλάσσια αύρα και γίνεται γιατί κατά τη διάρκεια της ημέρας ο ήλιος ζεσταίνει πιο πολύ τη στεριά από ότι τη θάλασσα. Ο ζεστός αέρας ανεβαίνει προς τα πάνω και τη θέση του παίρνει ο κρύος αέρας που έρχεται από τη θάλασσα. Επειδή όμως το βράδυ συμβαίνει ακριβώς η αντίθετη κίνηση έχουμε την απόγεια αύρα




Το πιο διάσημο θερμό ρεύμα στη θάλασσα είναι το ρεύμα του κόλπου του Μεξικού(Gulf Stream) , που μεταφέρει θερμές μάζες θαλάσσιου νερού από το Μεξικό στη Βόρεια Θάλασσα επηρεάζοντας το κλίμα των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αφού το κάνει πιο ήπιο.

Ψάξε και βρες ποιες συγκεκριμένα χώρες επηρεάζει(email)