Πέμπτη, 7 Οκτωβρίου 2010

ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ο άνθρωπος για να ζήσει χρειάζεται ενέργεια, που την παίρνει από τις διάφορες τροφές.
Αυτές περιέχουν χημική ενέργεια που ο άνθρωπος την αποθηκεύει και τη μετατρέπει σε κινητική(κίνηση σώματος), δυναμική(σύσπαση μυών), θερμική(διατήρηση θερμοκρασίας σώματος) και ηλεκτρική(επικοινωνία εγκεφάλου με μέρη σώματος).



Όλες οι τροφές δεν προσφέρουν την ίδια ποσότητα ενέργειας ούτε ο άνθρωπος καταναλώνει την ίδια ποσότητα ενέργειας σε όλες τις ηλικίες ή τις δραστηριότητές του.

Συνήθως η ενέργεια των τροφών εκφράζεται ανά 100 γρ.

Για να λειτουργεί κανονικά ο οργανισμός του ανθρώπου θα πρέπει να παίρνει από τις τροφές την ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται. Θα πρέπει ανάλογα με την ηλικία και την εργασία του να ακολουθεί μια σωστή διατροφή.
Ενέργεια χρειάζεται ο άνθρωπος ακόμα και όταν κοιμάται, για να αναπνέει και να λειτουργούν τα όργανά του. 

Η ενέργεια που χρειάζεται ο άνθρωπος γι αυτές τις λειτουργίες ονομάζεται βασικός μεταβολισμός και εξαρτάται τόσο από το φύλο (άντρας-γυναίκα), όσο και από τη σωματική μάζα του καθενός (περισσότερο ενέργεια χρειάζεται ένας άντρας από μια γυναίκα και περισσότερο ένας παχύς από έναν αδύνατο)
  



Αν η ενέργεια των τροφών που καταναλώνει ο άνθρωπος είναι μεγαλύτερη από την ενέργεια που χρειάζεται για την κάλυψη των καθημερινών του αναγκών, τότε το περίσσευμα μετατρέπεται σε λίπος και αποθηκεύεται στο σώμα μας για να χρησιμοποιηθεί σε περιόδους έλλειψης τροφής.
Όμως η ενέργεια έχει σχέση και με το είδος της δραστηριότητας που ασχολείται ο οργανισμός( πιο πολύ ενέργεια χρειάζεται ο οικοδόμος από τον υπάλληλο γραφείου κλπ) 
Την ποσότητα ενέργειας που λαμβάνει ένας άνθρωπος τη μετράμε σε Κιλοτζάουλ ή αλλιώς kj. 
Kάθε kj είναι ίσο με 1.000 Τζάουλ. 1kj=1.000j.
Παλιότερα χρησιμοποιούσαν τη χιλιοθερμίδα(kcal).
Μάλιστα σε μερικές συσκευασίες τροφίμων αναγράφονται και οι δυο μονάδες μέτρησης: 4,2 kj αντιστοιχούν σε 1 kcal

Από όλα αυτά καταλαβαίνουμε ότι όποιος κινείται λίγο καλό θα είναι να καταναλώνει τροφές που περιέχουν λίγη ενέργεια, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρια κλπ ενώ αυτός που κινείται πολύ χρειάζεται τροφές με πολύ ενέργεια (κρέατα,βούτυρα, λάδια, κλπ).
Εύκολα καταλαβαίνουμε ότι αν κάποιος κινείται λίγο και καταναλώνει τροφές που περιέχουν πολύ ενέργεια, τότε η ενέργεια που δεν καταναλώνεται αποθηκεύεται στο σώμα του με τη μορφή λίπους και παχαίνει. 


Όμως πρόσεχε οι εξαντλητικές δίαιτες είναι επικίνδυνες για την υγεία μας και γενικά θα πρέπει να αποφεύγονται οι δίαιτες σε μικρή ηλικία και θα πρέπει να μας γίνει συνήθεια στην καθημερινότητά μας μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά είδη τροφής (θα συζητήσουμε σχετικά στο επόμενο μάθημα)


Σκέψου: για 1 ώρα μπάσκετ χρειάζεσαι περίπου 1000 kj, ενώ για 1 ώρα διάβασμα μόνο 150 kj!
...μήπως θα ήταν καλύτερα να διαβάζεις συνέχεια;...