Τρίτη, 31 Μαρτίου 2009

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ



Το παραπάνω κείμενο είναι ένα κείμενο οδηγιών μιας γεωμετρικής κατασκευής. Συνδυάζει κείμενο, αριθμητικά σύμβολα, συντομογραφίες και σχέδια. Χαρακτηριστική, επίσης, είναι η ακρίβεια με την οποία δίνονται οι οδηγίες(βήμα βήμα). Παρόμοια κείμενα συναντάμε στα βιβλία των Μαθηματικών μας. Θυμάσαι στη Γλώσσα κείμενα που συναντήσαμε με τα παραπάνω στοιχεία και πώς λέγονται αυτά; Αν όχι δες εδώ.

ΑΠΟΛΥΤΑ ΚΑΙ ΤΑΚΤΙΚΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ

Απόλυτα λέγονται τα αριθμητικά επίθετα που φανερώνουν ορισμένο πλήθος από πρόσωπα, ζώα, πράγματα, κ.λ.π.(δέκα παιδιά, είκοσι δραχμές, κ.λ.π.).


Τα απόλυτα αριθμητικά επίθετα δύο - δυο και από το πέντε ως το εκατό δεν κλίνονται, ενώ από το διακόσια και πάνω έχουν μόνο Πληθυντικό αριθμό. Επίσης τα απόλυτα αριθμητικά από το 13 ως το 19 γράφονται με μία λέξη, ενώ από το 21 και πάνω με δύο, εκτός από τα πολλαπλάσια του 10, που γράφονται με μία.


Άρα όπως καταλαβαίνεις από τα απόλυτα αριθμητικά τα μόνα που κλίνονται είναι τα ένα, τρία, τέσσερα, όπως βλέπεις στην παρακάτω εικόνα.

Τακτικά λέγονται τα αριθμητικά επίθετα που φανερώνουν τη σειρά, την τάξη των ουσιαστικών.


Π. χ. Ο πρώτος μαθητής, η δεύτερη μέρα, η έκτη τάξη, ο δωδέκατος μήνας, ο δέκατος πέμπτος όροφος, ο εικοστός αιώνας, κ.λ.π.


Τα τακτικά αριθμητικά από το 13 και πάνω γράφονται με δύο λέξεις, εκτός από τα πολλαπλάσια του 10 που γράφονται με μία.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ(email)

1. Συμπλήρωσε το παρακάτω κείμενο με το σωστό τύπο των αριθμητικών της παρένθεσης

Η παρέα των παιδιών της Ε' τάξης αποτελούνταν από __________(4) παιδιά. Τα σπίτια των______________(3) ήταν στην ίδια ίδια γειτονιά. Μόνο του _______(1) ήταν αρκετά μακριά. Ωστόσο, φρόντιζαν να συναντιούνται τουλάχιστον _________(3) φορές την εβδομάδα για να παίζουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και να συζητούν τα νέα τους. _______(1) φορά το μήνα οι γονείς τους του επέτρεπαν να πηγαίνουν στο Λούνα Παρκ. Εκεί διασκέδαζαν όλοι εκτός από ______(1) που φοβόταν και δεν ανέβαινε ούτε σε ________(1) παιχνίδι!

2. Γράψε τα τακτικά αριθμητικά(και στα τρία γένη)των παρακάτω αριθμών

6 ...................................................32..........................................

8....................................................56..........................................

21..................................................104........................................

1000..............................................87.........................................

ΜΕ ΕΝΑ Ή ΜΕ ΔΥΟ Λ;

Τα σύνθετα ρήματα με β' συνθετικό το ρήμα βάλλω(δες κι εδώ) άλλες φορές τα συναντούμε με ένα (λ) και άλλες με δύο(λλ) ανάλογα με το χρόνο και την έγκλιση στην οποία βρίσκονται. Για να μη μπερδεύεσαι στην ορθογραφία αρκεί να σκέφτεσαι ότι τα ρήματα αυτά:
  • γράφονται με δύο (λλ) όταν βρίσκονται στον Ενεστώτα, τον Παρατατικό και Εξακολουθητικό Μέλλοντα και
  • στους υπόλοιπους χρόνους με ένα (λ)
Δηλαδή να θυμάσαι ότι γράφεται με δύο(λλ) μόνο στους χρόνους που εκφράζουν διάρκεια(συνέχεια)
Π. χ. Η Βασιλική αναβάλλει διαρκώς την παρουσίαση του βιβλίου της(συνεχώς)
Ενώ:
Η Βασιλική ανέβαλε για πρώτη φορά την παρουσίαση του βιβλίου της(μια φορά)
ΑΣΚΗΣΗ
Συμπλήρωσε τα κενά των λέξεων
Μου είναι πολύ δυσάρεστο όταν συνέχεια μου επιβά__ουν να κάνω κάτι που δε θέλω. Γι αυτό, όταν χθες ο δάσκαλός μου μου επέβα__ε να τακτοποιήσω και να καθαρίσω την τάξη μας, δυσαρεστήθηκα πολύ. Γρήγορα όμως το ξέχασα και βγήκα να παίξω με τους φίλους μου. Στο κάτω κάτω δεν αγνόησα αυτό που μου είπε ο δάσκαλός μου, απλά το ανέβα__α λιγάκι! Αμφιβά__ει κανείς γι αυτό;

Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2009

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ


Στο παραπάνω κείμενο η Ορνιθολογική Εταιρεία δίνει οδηγίες για την κατασκευή μιας χελιδονοφωλιάς! Βρες τα ρήματα του κειμένου των οδηγιών(Από Φώτο 1 και μετά) και στη συνέχεια γράψε δίπλα αν είναι μεταβατικά ή αμετάβατα. Γράψε ακόμα ποια είναι τα αντικείμενα των μεταβατικών ρημάτων. Αν θες μπορείς να κατασκευάσεις και τη φωλιά σε μια γωνιά του μπαλκονιού σου!! (email)

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Για να φτιάξουμε κατασκευές δίνουμε τις παρακάτω οδηγίες:

  • Αναφέρουμε τα υλικά που θα χρειαστούμε
  • Δίνουμε γενικές οδηγίες για τον τρόπο εργασίας, χρησιμοποιώντας οριστική ενεστώτα
  • Δίνουμε τεχνικές οδηγίες και σημειώνουμε τα σημεία που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή
  • Αναφέρουμε με τη σειρά τι πρέπει να κάνει κάποιος για να φτιάξει την κατασκευή, χρησιμοποιώντας προστακτική αορίστου
  • Αναφέρουμε τυχόν παραλλαγές στη διαδικασία κατασκευής και δίνουμε ανάλογες οδηγίες και γι αυτές
ΑΣΚΗΣΗ

Τα κορίτσια της Ε' τάξης αποφάσισαν να στολίσουν την τάξη τους με χαρούμενες κατασκευές. Μάλιστα μάζεψαν και όλα τα υλικά που θα χρειάζονταν. Γράψε τις οδηγίες κατασκευής που βλέπεις στην εικόνα διαβάζοντας τα υλικά που θα χρειαστούν

Υλικά:

Μανταλάκια ξύλινα, άσπρο χαρτόνι, τέμπερες, πινέλο, ψαλίδι, κόλλα

ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Οι αναφορικές προτάσεις είναι εξαρτημένες προτάσεις που αρχίζουν με τις αναφορικές αντωνυμίες( όποιος, ο οποίος, όσος, ό,τι, που) ή με τα αναφορικά επιρρήματα( όπου, που, όπως, πως, όσο, καθώς, σαν)

Υπάρχουν 2 είδη αναφορικών προτάσεων:

α) ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ

Αυτές οι αναφορικές προτάσεις μάς δίνουν μια πληροφορία που είναι απαραίτητη για την κατανόηση της κύριας πρότασης και γι αυτό δε χωρίζονται με κόμμα από την κύρια πρόταση.

Π. χ. Η μέρα που ξεκινούν οι διακοπές του Πάσχα πλησιάζει

β)ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΜΗ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΙΚΕΣ Ή ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΕΣ

Αυτές οι αναφορικές προτάσεις μάς δίνουν μια πληροφορία που δεν είναι απαραίτητη για την κατανόηση της κύριας πρότασης, απλά προσθέτει μια παραπάνω πληροφορία και γι αυτό χωρίζονται με κόμμα από την κύρια πρόταση

Π. χ. Το σπίτι της Σοφίας, που είναι πολύ όμορφο, βρίσκεται κοντά στο βουνό

ΑΣΚΗΣΗ

Ξεχώρισε αναφορικές προσδιοριστικές και αναφορικές προσθετικές και βάλε κόμμα όπου χρειάζεται

α) Ο Βασίλης που πήγε σχολείο στον Καναδά είναι σπουδαίος μαθητής

β) Τα βιβλία που αρέσουν στη Βασιλική περισσότερο είναι τα λογοτεχνικά

γ) Η εφημερίδα του Συλλόγου Γονέων που εκδόθηκε σήμερα έχει ένα ενδιαφέρον άρθρο

δ) Το κορίτσι που κάθεται απέναντι από την Αλεξάνδρα είναι η Ελευθερία

ε) Το νησί που επισκέφτηκε ο Δημήτρης το καλοκαίρι του έμεινε αξέχαστο

στ) Το γραφείο του μπαμπά του Μάριου που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη είναι καλόγουστο και ευρύχωρο

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ

Βάλε έναν αριθμό από το 2 ως το 999 και πατώντας enter δες όλα τα πολλαπλάσια του

Σάββατο, 28 Μαρτίου 2009

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ

Διαιρέτες ενός αριθμού λέγονται οι αριθμοί που τον διαιρούν ακριβώς. Π. χ. οι διαιρέτες του 10, 18 και 24 είναι αντίστοιχα:

Δ10: 1, 2, 5, 10

Δ18: 1, 2, 3, 6, 9, 18

Δ24: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24

Πολλαπλάσιο ενός αριθμού λέγεται ο αριθμός που προκύπτει, όταν τον πολλαπλασιάσω με έναν άλλο αριθμό. Π. χ. Τα πολλαπλάσια του 2 και του 3 είναι:

Π2: 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24...

Π3: 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27...

  • Τα πολλαπλάσια είναι άπειρα
  • Κοινό πολλαπλάσιο δύο ή περισσότερων αριθμών λέγεται το πολλαπλάσιο όλων αυτών των αριθμών πλην του μηδενός(0)
  • Τα κοινά πολλαπλάσια δημιουργούνται με διαδοχικό πολλαπλασιασμό του μικρότερου κοινού πολλαπλάσιου. Π. χ. 6, 12, 18, 24 ...
Δες τα πολλαπλάσια των αριθμών ως το 100, τη διάταξη τους στο τετράγωνο και προσπάθησε και συ να τα βρεις για κάθε αριθμό ΚΛΙΚ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ (1)
Βρες διαιρέτες και πολλαπλάσια και σκότωσε τα φαντάσματα ΚΛΙΚ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ (2)
Παίξε με συμμαθητή σου ή με τον υπολογιστή και προσπάθησε να νικήσεις.(παίρνεις τους βαθμούς του αριθμού που διαλέγεις και ο αντίπαλος σου τους διαιρέτες του) ΚΛΙΚ

STOP ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ!

video

Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2009

ΝΑ ΤΟ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΝΩΡΙΣ...

Δες προσεκτικά το παρακάτω βίντεο και γράψε τις σκέψεις σου σε μια δυο παραγράφους, σε τι πράγμα αναφέρεται και τι λύσεις προτείνεις(email)


video

Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2009

Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΓΗΣ!

ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΕΙΣ!!


Πάρε κι εσύ μέρος στην ώρα της Γης! Σβήσε για μία ώρα τα φώτα.


28 ΜΑΡΤΙΟΥ 2009


20:30 - 21:30 το βράδυ αναμένεται να συμμετάσχουν 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι, σε περισσότερες από 1000 πόλεις!



video

ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Η μεγαλύτερη πόλη και πρωτεύουσα της Ελλάδας είναι η Αθήνα. Είναι κτισμένη στη θέση της αρχαίας πόλης και βρίσκεται περίπου στο κέντρο της Ελλάδας. Είναι πόλη με μεγάλη ιστορία, σπουδαία αρχαιολογικά μνημεία και γειτονεύει με τον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Στην Αθήνα και τον Πειραιά συγκεντρώνεται το 1/3 του συνολικού πληθυσμού της Ελλάδας(3.361.806 ). Η Αθήνα είναι ιδιαίτερα γνωστή για την Ακρόπολη, τη Βουλή, το Αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος", το Ολυμπιακό στάδιο, το Παναθηναϊκό στάδιο κ.ά.





video

Η Θεσσαλονίκη είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας(739.998). Βρίσκεται στην κεντρική Μακεδονία, διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και η θέση της την καθιστά μεγάλο συγκοινωνιακό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο της Βαλκανικής χερσονήσου. Χαρακτηριστικά στοιχεία της πόλης το σήμα κατατεθέν, ο Λευκός Πύργος, ο Πύργος του Ο.Τ.Ε., η Ροτόντα, η Αψίδα του Γαλέριου(Καμάρα), τα Βυζαντινά κάστρα κλπ




video

video

Η Πάτρα είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας(172.763), διαθέτει επίσης λιμάνι(ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας) και αποτελεί την "πύλη" της Ελλάδας προς τη Δύση, εξυπηρετώντας τις συγκοινωνιακές ανάγκες της δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου. Χαρακτηριστικά στοιχεία της η Γέφυρα Ρίου - Αντίρριου, το καρναβάλι, το Δημοτικό Θέατρο κλπ


Άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας είναι ο Πειραιάς(παραθαλάσσια) με το Πασαλιμάνι, το Μικρολίμανο και το Δημοτικό Θέατρο,



το Ηράκλειο(παραθαλάσσια) με την Κνωσό, το Κάστρο κλπ



ο Βόλος(παραθαλάσσια) με το Πήλιο και τους Νεολιθικούς Οικισμούς Διμηνίου και Σέσκλου,



η Καβάλα(παραθαλάσσια) με το Κάστρο, το Υδραγωγείο και την Παλιά πόλη,

















η Χαλκίδα(παραθαλάσσια) με την παλιά γέφυρα αλλά και τη νέα κρεμαστή γέφυρα και το παλιρροϊκό φαινόμενο των νερών του Ευρίπου,





τα Ιωάννινα(ορεινή) με το Κάστρο, το Νησί - Λίμνη, το μουσείο κέρινων ομοιωμάτων κλπ.


Βέβαια σε όλες τις μεγαλουπόλεις οι κάτοικοι αντιμετωπίζουν πληθώρα προβλημάτων: στέγαση, κυκλοφοριακό, ηχορύπανση και ρύπανση περιβάλλοντος, ανεργία, έλλειψη πράσινου και χώρων αναψυχής, εγκληματικότητα κλπ

Άλλες πάλι πόλεις είναι γνωστές από το σπουδαίο ρόλο που έπαιξαν στα αρχαία χρόνια όπως η Σπάρτη(μεγάλη δύναμη της κλασικής Ελλάδας μαζί με την Αθήνα),



οι Μυκήνες(σώζονται μόνο τα ερείπια της πόλης μαζί με τα Κυκλώπεια τείχη και τους τάφους του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας),



η Ολυμπία(ήταν ο χώρος που γεννήθηκαν και τελούνταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες),

















ο Μυστράς(η βυζαντινή καστροπολιτεία),
















οι Δελφοί( το μεγαλύτερο θρησκευτικό κέντρο στην αρχαία Ελλάδα),
















το Ναύπλιο( η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας)

















Τέλος περιοχές με ασύγκριτες φυσικές ομορφιές και πλούσια ιστορικά μνημεία θεωρούνται τα συμπλέγματα χωριών όπως τα Ζαγοροχώρια(στο φαράγγι του Βίκου, στην Ήπειρο),



το Σούλι( ονομαστό για τους πολέμους με τον Αλή πασά στον επαναστατικό αγώνα του '21 και το Ζάλογγο),
















τα χωριά του Πηλίου(με το τρενάκι και τα παραδοσιακά κτίσματα),
















τα χωριά του Πάρνωνα( γνωστά για την ιδιαίτερη διάλεκτο -την τσακώνικη- και τη συμβολή τους στον αγώνα του ΄21).

















Για να αναπτυχθούν οι παραπάνω περιοχές χρειάστηκε η τουριστική προβολή τους σε διεθνές επίπεδο και η ανάλογη υποδομή(ξενοδοχεία, εστιατόρια κλπ) καθώς και η ενίσχυση τοπικών τουριστικών συνεταιρισμών και προγραμμάτων οικοτουρισμού - αγροτουρισμού.

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΝΥΧΤΕΣ

video

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΚΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝ-Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ

Δες το παρακάτω βίντεο. Είναι μεσημέρι σε μια γειτονιά...


video


Είναι σωστό αυτό που κάνουν τα παιδιά; Γιατί;

Δικαίωμα λοιπόν είναι κάτι που αποδέχεται όλη η κοινωνία, το να ζούμε ελεύθεροι, να μιλάμε , να σπουδάζουμε κλπ.

Καθήκον είναι αυτό που πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι ακολουθώντας γραπτούς ή άγραφους κανόνες, τη συνείδηση ή τη θρησκεία, την κοινωνία, το έθιμο ή τον ηθικό νόμο κλπ

Δραστηριότητα(email)

Σκέψου και γράψε τα δικαιώματα και τα καθήκοντα(υποχρεώσεις) που έχεις όταν βρίσκεσαι στη σχολική αίθουσα και σε μια δημόσια βιβλιοθήκη

Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2009

ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ας μελετήσουμε την ιστορία ενός μικρού οικισμού της Ελλάδας που δημιουργήθηκε πριν από πολλά χρόνια και τη σταδιακή εξέλιξή του σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη.
Κάνε κλικ στο σύνδεσμο "Από τον οικισμό στην πόλη". Κάνοντας κλικ με το ποντίκι σου στις χρονολογίες μπορείς να δεις τη σταδιακή εξέλιξη της ιστορίας αυτής της πόλης.

Και ας απαντήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις:

Για το 1889:

  • Για ποιους λόγους διάλεξαν αυτή την περιοχή οι άνθρωποι για να ιδρύσουν τον οικισμό τους;
  • Ποιες είναι οι ασχολίες των ανθρώπων την εποχή αυτή;
Για το 1935:

  • Ποια καλλιέργεια εμφανίζεται;
  • Τι αλλαγές προκαλούνται στην απασχόληση και στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων;
Για το 1970:
  • Ποια τεχνολογικά πλεονεκτήματα αξιοποιούν οι άνθρωποι;
  • Η χρήση γεωργικών μηχανημάτων έχει σαν αποτέλεσμα να καλλιεργείται η γη από λιγότερους ανθρώπους;
  • Οι αγρότες που έμειναν χωρίς δουλειά πού νομίζεις πως θα εργαστούν;
  • Η ανάγκη για μεταφορά των γεωργικών προϊόντων, που πλέον παράγονται σε μεγάλες ποσότητες, τι αλλαγές επέβαλλε στο οδικό δίκτυο της περιοχής;
Για το 1994:
  • Αυξάνεται ταχύτατα ο πληθυσμός της πόλης. Από πού προέρχονται οι νέοι κάτοικοι;
  • Τι ανάγκες δημιουργεί η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού ανθρώπων στην πόλη; Πώς αντιμετωπίστηκαν οι ανάγκες αυτές;
  • Τι αποτέλεσμα για τη ζωή των γειτονικών χωριών έχει η μετακίνηση πολλών αγροτών στην πόλη;
  • Η γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή βελτιώθηκε σημαντικά. Πού οφείλεται αυτή η πρόοδος;
Για το 2001:
  • Η μεγάλη αύξηση πληθυσμού, οι εντατικές καλλιέργειες και οι πολλές βιομηχανίες δημιουργούν μια σειρά από προβλήματα. Μπορείς να τα αναφέρεις;

Παρατήρησε τώρα την παρακάτω εικόνα(με κλικ επάνω της μεγαλώνει)














  • Ποιες κατηγορίες πληθυσμού διακρίνεις;
  • Ποιος πληθυσμός αυξήθηκε τα τελευταία 60 χρόνια;
  • Ποιος πληθυσμός μειώθηκε τα τελευταία 60 χρόνια;
  • Ποιος πληθυσμός δεν έχει αλλάξει σημαντικά;
  • Τι συμπέρασμα βγάζεις;

Γιατί άραγε συνέβη το φαινόμενο αυτό;

Κάντε κλικ στο σύνδεσμο "Αστικοποίηση" κι έπειτα προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.

  • Τι είναι η αστικοποίηση;
  • Ποιες είναι οι αιτίες που οδηγούν στο φαινόμενο της αστικοποίησης;
  • Ποια από αυτές θεωρείς σημαντικότερη; Γιατί;

Αρκετά χωριά της χώρας μας, εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετώπιζαν οι κάτοικοί τους, έχουν ερημώσει.
Όμως σε άλλα χωριά οι κάτοικοι βρήκαν τρόπους να τους δώσουν ζωή και να τα οδηγήσουν στην ανάπτυξη και την πρόοδο.

Κάνε κλικ στους παρακάτω συνδέσμους που αφορούν στα χωριά και απάντησε στις ερωτήσεις:

Κρωμνικό Νομού Ξάνθης

  • Ποιες δυσκολίες ανάγκασαν τους κατοίκους του χωριού να το εγκαταλείψουν;
  • Μπορούν άραγε οι άνθρωποι να ξαναδώσουν ζωή στο χωριό τους;

Νυμφαίο Νομού Φλώρινας

  • Το Νυμφαίο είναι ένα ακριτικό, ορεινό χωριό με λίγα εύφορα εδάφη. Πώς κατάφεραν οι κάτοικοι να δώσουν ζωή στο χωριό τους;
  • Ποιες δραστηριότητες ανάπτυξαν και τι όφελος είχαν οι κάτοικοι από αυτές;

Τυχερό Νομού Έβρου

  • Ποια ήταν η σημαντική απόφαση που πήραν οι κάτοικοι του χωριού που οδήγησε στην ανάπτυξή του;
  • Τι αποτελέσματα στη ζωή των κατοίκων είχε η ανάπτυξη του χωριού;
  • Τι θα μπορούσε να γίνει λοιπόν, ώστε οι άνθρωποι να μην εγκαταλείπουν τον τόπο τους;

Πηγή:(http://geogr.eduportal.gr/)

Πρόσεξε τη διαφορά:

Αστυφιλία είναι το φαινόμενο της μετακίνησης και εγκατάστασης των κατοίκων των μικρών οικισμών στα μεγάλα αστικά και βιομηχανικά κέντρα(άστυ + φιλία, από το αρχαίο ρήμα φιλώ= μου αρέσει κάτι)

Αστικοποίηση είναι η διαδικασία της αύξησης του πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα σε σχέση με την περιφέρεια μιας χώρας

Δραστηριότητα

Ο Χαράλαμπος πήγε ένα ταξίδι και στέλνει στην τάξη ένα γράμμα, γεμάτο όμως από ανακρίβειες. Μπορείτε να τις βρείτε και να τις υπογραμμίσετε;

"Επισκέφτηκα το χωριό του παππού μου στην Άρτα. Είναι ένα ορεινό χωριό με 300 κατοίκους. Ο πληθυσμός του δηλαδή, είναι ημιαστικός. Οι κάτοικοι είναι πολύ ευχαριστημένοι με τη ζωή στο χωριό. Έχουν όμως δύο παράπονα. Το νοσοκομείο τους έχει μόνο 100 κλίνες και η στέγη του Μεγάρου Μουσικής στάζει το χειμώνα. Πολλοί κάτοικοι έχουν συγγενείς και φίλους στην Άρτα, έχουν κάνει δηλαδή πολλές αστυφιλίες. Χθες οι κάτοικοι παρέλαβαν δύο λεωφορεία για να αστικοποιήσουν τις συγκοινωνίες

Τρίτη, 24 Μαρτίου 2009

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ

Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης γεννήθηκε το 1782 σε μια σπηλιά δίπλα στη μονή Αγ. Γεωργίου στο Μαυρομάτι Καρδίτσας. Η μητέρα του καταγόταν από το χωριό Σκουληκαριά Άρτας της οικογενείας Ντιμίσκη και ήταν αδελφή του κλέφτη Κώστα Ντιμίσκη και εξαδέλφη του αρματολού Κώστα Μπακόλα. Αφού πέθανε ο πρώτος της άνδρας, μετακόμισε στο μοναστήρι στο Μαυρομάτι όπου έγινε καντηλανάφτισσα. Εκεί γνωρίστηκε με τον αρματολό Δημήτρη Καραΐσκο όπου έμεινε έγκυος. Χωρίστηκε μικρός από τη μητέρα του αφού δεν μπορούσε να τον θρέψει.


Μεγαλώνοντας σε δύσκολες συνθήκες με πολλές στερήσεις, όταν έγινε 15 χρόνων έφτιαξε δικό του κλέφτικο σώμα με παιδιά της ηλικίας του και άρχισε τις κλεψιές στις γύρω περιοχές αλλά κυρίως στους Τούρκους. Με τα χρόνια καταφέρνει να αποκτήσει εμπειρία σε διάφορα κλέφτικα σώματα.
Συλλαμβάνεται από τον Αλή πασά δεν εκτελείται όμως γιατί ο Αλής εκτίμησε την ευστροφία και εξυπνάδα του. Μένει για λίγο στη φυλακή και μετά ο Αλής τον τοποθετεί στην προσωπική του φρουρά. Εκεί εκπαιδεύτηκε στα όπλα και στον πόλεμο.
Σύντομα όμως εγκαταλείπει τον Αλή και το 1802 σε ηλικία 23 ετών κατατάσσεται στο σώμα του Κατσαντώνη. Περνούν τα χρόνια, παντρεύεται και κάνει οικογένεια. Αφού δεν καταφέρνει να γίνει καπετάνιος στο Βιλαέτι των Αγράφων αφήνει αυτή την ιδέα και αφιερώνει την ζωή του στην αντίσταση ενάντια στους Τούρκους και στην Επανάσταση. Έτσι το 1821 λαμβάνει μέρος σε συμπλοκή με το Τούρκικο τμήμα του Ισμαηλ-Πάσα-Πλιάσα στην οποία και πληγώθηκε. Το 1822 πολέμησε στον Αγ. Βλάση νίκησε με απώλειες των Τούρκων 800 ανδρών. Από τις κακουχίες προσβλήθηκε από φυματίωση όπου και ταλαιπωρήθηκε στον υπόλοιπο χρόνο της ζωής του.
Το ήθος και ο χαρακτήρας του αποδεικνύονται από 2 επεισόδια που είχε με τον πόλεμο με τους Τούρκους. Στο πρώτο που κατάφερε να εντυπωσιάσει τον Κιουταχή στην Γαλλική ναυαρχίδα τον Αύγουστο του 1826 μετά την μάχη του Χαϊδαρίου και με παρουσία του Ναύαρχου Δεριγνί, στην οποία αντιμετώπισε με υψηλό φρόνημα πολιτικού και με διπλωματικό τρόπο τις προτάσεις του Τούρκου αρχιστράτηγου ο οποίος τον θαύμασε για το θάρρος του και το δεύτερο επεισόδιο που έγινε τον Φεβρουάριο του 1827 όταν διέλευσε τον στρατό του, μέσα από το τούρκικο στρατόπεδο τη νύχτα χωρίς απώλειες και πήγε και ενίσχυσε το Δίστομο που πολιορκούνταν. Μετά από αυτό οι Τούρκοι έλυσαν την πολιορκία και έφυγαν πανικόβλητοι αφήνοντας όλες τους τις αποσκευές τους.

Στις 22/04/1827 ο Γεώργιος Καραϊσκάκης σκοτώνεται στη μάχη του Φαλήρου. Σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες την ώρα του θανάσιμου τραυματισμού του βρισκόταν πάνω στο άλογο του και έδινε κουράγιο στους πολεμιστές του. Οι φήμες μιλούσαν πως πιθανόν να πυροβολήθηκε από Έλληνα στρατιώτη και όχι από Τούρκο.
Σύμφωνα πάντως με την ιατροδικαστική εξέταση το βόλι φαίνεται να προήλθε από την κατεύθυνση των Τούρκων, με τραύμα εξόδου κάθετο γιατί εκεί που πυροβολήθηκε ήταν ανηφορικά και ο Τούρκος σε ψηλότερο σημείο από αυτόν.

video

ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ '21

video video

video video

video video

Δευτέρα, 23 Μαρτίου 2009

Κυριακή, 22 Μαρτίου 2009

25 ΜΑΡΤΙΟΥ

Αθήνα, 24 Μαρτίου 1918

Αγαπητοί μου,


"Μέρα γλυκιά, μέρα λαμπρή, μέρα χαριτωμένη!
όσες φορές η όψη σου στην Εκκλησιά προβάλλει,
πάντα με δάφνη ελεύθερη, θα την δεις σπαρμένη!"

Έτσι τελειώνει ένα ωραίο σονέτο του Κερκυραίου ποιητή Γεωργίου Μαρτινέλλη στην 25η Μαρτίου. Είναι παλιό αλλά πάντα σα σήμερα, θυμάμαι το προφητικό του αυτό τέλος. Ναι! Η Ελευθερία, που γύρισε το 1821, όποτε θα ξαναγυρίζει το μεγάλο διπλογιόρτι, πάντα θα βρίσκει την ελληνική Εκκλησία στολισμένη μ' ελεύθερη δάφνη. Αλλά "ο αγών δεν επεράνθη", όπως είπε άλλος, πιο παλιός ποιητής. Άρχισε την ημέρα, τη λαμπρή και τη γλυκιά, που ο Γερμανός σήκωσε τη Σημαία κι οι οπλαρχηγοί έκαναν τον εθνοσωτήριο όρκο - κι εξακολούθησε και εξακολουθεί. Στο διάστημα του αιώνα που πέρασε, το μικρό ελεύθερο κομμάτι της Ελληνικής Πατρίδας τετραπλασιάστηκε. Το 1881 προστέθηκε στο Βασίλειο η Θεσσαλία και μέρος της Ηπείρου. Το 1913 μεγάλωσε με τη Μακεδονία, με το υπόλοιπο της Ηπείρου και με τα νησιά. Η Μεγάλη Ιδέα πλησιάζει να πραγματοποιηθεί. Λίγο ακόμα και η Ελλάδα αγκαλιάζει όλα της τα παιδιά ελεύθερα και γίνεται μεγάλη, όπως ήταν πριν περάσουν οι Τούρκοι στην Ευρώπη.
Προχθές διάβαζα το βιβλίο "Περιήγηση στην Ανατολή" ενός σοφού φιλέλληνα Γάλλου, του Ιωσήφ Ρεϊνάχ. Και να τι βρήκα σε μια σελίδα: "Ύστερα από δυο - τρεις αιώνες, αφού πραγματοποιηθεί η Μεγάλη Ιδέα και ο θρίαμβος θα δώσει στους Έλληνες άνεση και πλούτο, αυτοί θα χαρίσουν και πάλι στην Ευρώπη αριστουργήματα και θα δροσίσουν τα φρυγμένα χείλη των εγγόνων μας στα διαυγή νάματα ποιήσεως αληθινής. Αδίστακτα πιστεύω, ότι θαναζήσει μια μέρα ο λαός του Φειδία και του Σοφοκλή, αφού ποτέ δε χάθηκε ο λαός του Αριστοφάνη..." Ακούτε λοιπόν τι περιμένουν από τη νέα Ελλάδα οι Ευρωπαίοι; Να τους διαφωτίσει και να τους ξαναδροσίσει με την ποίησή της, με την τέχνη της, όπως παλιά. Κι αυτό είναι το λαμπρό μέλλον, αυτός είναι ο μεγάλος προορισμός του μικρού αυτού Βασιλείου της Ανατολής. ........................................................................................................
Κι όταν θα ελευθερωθεί όλο του το έδαφος, για να μπορεί να ζει σε αυτό με "άνεση και πλούτο", όπως λέει και ο Ρεϊνάχ, τότε θα επιδοθεί ολόψυχα στα ειρηνικά έργα του προορισμού του και θα χαρίσει στην Ευρώπη, όχι καινούρια όπλα καταστροφής, θανάτου, αλλά καινούρια αριστουργήματα τέχνης, ποιήσεως, ζωής, αθανασίας!
Κι αυτή την πεποίθηση πρέπει να την έχουμε προπάντων εμείς οι ίδιοι. Πρέπει να ξέρουμε καλά, ότι μια μέρα θα ξαναφωτίσουμε, θα "ξαναδροσίσουμε" τον κόσμο. Και σ' αυτό ν' αποβλέπουν, να τείνουν όλες μας οι προσπάθειες. Ζωή όσο γίνεται πιο πνευματική. Καλλιέργεια του Ωραίου και του Αληθινού, αγάπη στην Επιστήμη, στην Τέχνη, στην Ποίηση, υποστήριξη και βοήθεια από όλους μας στους Εργάτες τους.
Τέτοιο βλέπω πάντα το μέλλον της Ελλάδας: Με το Πνεύμα της θα κατακτήσει άλλη μια φορά τον κόσμο. Και τότε όλος ο κόσμος θα γιορτάζει μαζί της την 25η Μαρτίου, τη γλυκιά και χαριτωμένη μέρα, την αυγή της Ελληνικής Ελευθερίας, που ξαναγύρισε το σωτήριο 1821 στην Πατρίδα της, για να ξαναγυρίσει μαζί της κι ο χορός των Ελληνίδων Μουσών...


Σας ασπάζομαι
Φαίδων


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ(email)

1. Ρώτα, ψάξε και βρες ποιος είναι ο συγγραφέας του παραπάνω κειμένου(το Φαίδων είναι λογοτεχνικό ψευδώνυμο).
2. Γράψε λίγα λόγια για τη βιογραφία του.
3. Τι λέει ο συγγραφέας ότι περιμένουν οι Ευρωπαίοι από την Ελλάδα;Πότε πιο παλιά είχε γίνει; Ανέφερε τουλάχιστο μια περίπτωση.
4. Πόσα χρόνια πριν, έγραψε ο συγγραφέας το παραπάνω απόσπασμα; Ποια γεωγραφικά διαμερίσματα δεν ανήκαν στην ελληνική επικράτεια;Τι πολίτευμα είχε τότε η Ελλάδα;
5. Μέσα στο παραπάνω απόσπασμα ο συγγραφέας αναφέρεται "στην Μεγάλη Ιδέα που πλησίαζε να πραγματοποιηθεί". Ψάξε και βρες τι εννοούμε με τον όρο "Μεγάλη Ιδέα" και τι είχε σαν κύριο θέμα.