Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

ΕΝΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ!



Το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής στον δήμο μας κατασκευάστηκε από τον Δήμο Θέρμης με επιχορήγηση του Υπουργείου Μεταφορών το 2002, σε χώρο στη Νότια είσοδο της Θέρμης. Με μέσο τα ποδήλατα και τα παιδικά αυτοκίνητα του Πάρκου και με τη βοήθεια του εκπαιδευμένου προσωπικού, τα παιδιά μυούνται στην κυκλοφοριακή αγωγή, την οδική ασφάλεια και τον εθελοντισμό.


Και κάποια νήπια σε πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής


ΘΕΡΜΟ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ




το δημοτικό σχολείο Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας


ο αρχαιολογικός χώρος Θέρμου, στο βάθος το νέο χωριό

Σημασίες της λέξης "κυκλοφορία"

ΚΛΙΚ


ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ -ΜΑ

Τα ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα είναι ανισοσύλλαβα, δηλαδή δεν έχουν τον ίδιο αριθμό συλλαβών σε όλες τις πτώσεις.
Συγκεκριμένα, έχουν μία συλλαβή παραπάνω στη γενική του ενικού αριθμού και σε όλες τις πτώσεις του πληθυντικού αριθμού.

Δες παρακάτω πώς κλίνεται το βήμα και το άγαλμα.



Δες και μάθε όσα σήματα οδικής κυκλοφορίας μπορείς

ΚΛΙΚ


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
  • Να κλίνεις το στόμα.
  • Ζωγράφισε 4 σήματα και γράψε από κάτω τη σημασία του καθενός.

Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014

Κυριακή 1 Ιουνίου 2014

Η ΡΟΔΟΣ (ΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΑΞΗΣ)


Η Ρόδος, είναι το μεγαλύτερο νησί των Δωδεκανήσων και το τέταρτο σε έκταση νησί της Ελλάδας, μετά την Κρήτη, την Εύβοια και τη Λέσβο. O πληθυσμός της ανέρχεται σε 115.290 κατοίκους, σύμφωνα με απογραφή που έγινε το 2011, και καθιστά τη Ρόδο το πολυπληθέστερο ελληνικό νησί -εκτός της Κρήτης και της Εύβοιας.
Βρίσκεται στο ΝΑ άκρο της Ελλάδας και η πρωτεύουσα του νησιού έχει το ίδιο όνομα και βρίσκεται στο ΒΑ μέρος του νησιού
.


  • Θυμάσαι ποιο έργο τέχνης ελληνιστικής περιόδου είπαμε ότι βρίσκονταν εδώ; 
Το 1309 το νησί πουλήθηκε στο τάγμα των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ. Κατά την διάρκεια της παραμονής των Ιπποτών στη Ρόδο, οι οχυρώσεις επεκτάθηκαν, εκσυγχρονίσθηκαν και συνεχώς ενισχύονταν.
μέρος του τείχους της αρχαίας πόλης και μία από τις εισόδους

Ένα νοσοκομείο, ένα παλάτι, αρκετές εκκλησίες ήταν ορισμένα από τα πολλά δημόσια κτίρια τα οποία ανεγέρθηκαν την εποχή αυτή. Τα κτίρια αυτά αποτελούν αξιοσημείωτα παραδείγματα της Γοτθικής και Αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής και μας σώζονται μέχρι σήμερα. Το 1522 η πόλη κατακτήθηκε από τον Τούρκο σουλτάνο, Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή...


το παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου από ψηλά


Από τις πιο πολυφωτογραφημένες οδούς στον κόσμο...η οδός Ιπποτών σε καρτ - ποστάλ. Στην κορυφή και δεξιά του δρόμου βρίσκεται το "Καστέλο", το παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου. Δεξιά και αριστερά του δρόμου τα καταλύματα των Ιπποτών (Γαλλίας, Ισπανίας, Προβηγκίας κλπ). Περιμετρικά της κάρτας και οι θυρεοί των εκάστοτε διοικητών (Μαγίστρων των Ιπποτών)

Το "σμαραγδένιο νησί" κατακλύζεται κάθε χρόνο από χιλιάδες τουρίστες από όλα τα μέρη της Γης που το επισκέπτονται για να απολαύσουν τη θάλασσα, τη φύση και τα αξιοθέατα του, τα γνωστότερα από τα οποία είναι :
  • H παλιά πόλη της Ρόδου με τα τείχη και τα ιπποτικά κτίρια που είδαμε παραπάνω αλλά και η σύγχρονη με το Μανδράκι (λιμανάκι της Ρόδου)
  • Το ενυδρείο, μικρό αλλά με πολύ ωραία αρχιτεκτονική (χτισμένο από τους Ιταλούς κατά την Ιταλοκρατία του νησιού)



Η αρχαία Ιαλυσός και η Μονή της Παναγίας της Φιλερήμου

http://kima-aroma.blogspot.gr/2012/05/blog-post.html


 Η αρχαία Κάμειρος που μαζί με την Ιαλυσό, τη Λίνδο (από τη Ρόδο), την Κω (από το νησί της Κω), την Κνίδο και την Αλικαρνασσό (από τη Μ. Ασία) αποτελούσαν την δωρική εξάπολη




Η κοιλάδα με τις πεταλούδες


 Από τα μέσα Ιουνίου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, ένα πολύχρωμο «πεταλουδοσύννεφο» σκεπάζει κυριολεκτικά την όμορφη κοιλάδα. Είναι οι «πεταλούδες της Ρόδου» που ταξιδεύοντας μέσα στη νύχτα με οδηγό τους δρόμους του νερού κατακλύζουν σταδιακά την καταπράσινη περιοχή. Εδώ, οι κλιματολογικές συνθήκες και το φυσικό περιβάλλον προσφέρουν τις ιδανικές συνθήκες για το ζευγάρωμα και την καλοκαιρινή τους παραμονή.

 
η Λίνδος


Η πόλη της Λίνδου απέχει περίπου 55 χλμ. από την πόλη της Ρόδου και οι παραλίες όπως και οι αρχαιότητές της, την καθιστούν δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Πάνω από τη σύγχρονη πόλη δεσπόζει η αρχαία ακρόπολή της που για να ανέβει κάποιος πρέπει να επιλέξει ή τα πόδια του ή το ...ταξί της

 περιμένοντας το ...ταξί
 

ανάβαση

Οι Επτά Πηγές, τοποθεσία με πολύ πράσινο και νερά, τόπος ξεκούρασης για τους τουρίστες ΚΛΙΚ

Το κάστρο του Φαρακλού, που χρησίμευε για φυλακή από τους Ιππότες της Ρόδου ΚΛΙΚ

Ο Αρχάγγελος μεσόγειο χωριό με μεγάλη παράδοση σε είδη χειροτεχνίας και κοντά του η Παναγία Τσαμπίκα, η θαυματουργή Παναγία που δίνει τα πολυπόθητα παιδιά σε μάνες που δυσκολεύονται να γεννήσουν και τάζουν στην Παναγία


Τέλος οι αγαπημένες παραλίες των τουριστών, το Φαληράκι και η Καλλιθέα με τα παλιά ιταλικά ιαματικά λουτρά της.




Διάβασε πάλι για τα παραθετικά των επιθέτων που είχαμε αναφέρει πέρσι
Τα ανώμαλα παραθετικά είναι τα μονολεκτικά παραθετικά ορισμένων επιθέτων, τα οποία σχηματίζονται με διαφορετικό τρόπο από τα άλλα επίθετα. Π. χ. καλός - καλύτερος - κάλλιστος ή άριστος, λίγος - λιγότερος -ελάχιστος, μεγάλος - μεγαλύτερος - μέγιστος, μικρός - μικρότερος - ελάχιστος

Τρίτη 13 Μαΐου 2014

ΥΜΝΟΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ


Το μάθημά μας είναι απόσπασμα από την αρχαία τραγωδία "Αντιγόνη" του Σοφοκλή, που γράφτηκε το 441 π. Χ.

Η Αντιγόνη παρουσιάστηκε πιθανότατα στα Μεγάλα Διονύσια του 441 π.Χ.

Θέμα της είναι η προσπάθεια της Αντιγόνης να θάψει τον νεκρό αδελφό της Πολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του Κρέοντα, βασιλιά της Θήβας, θέτοντας την τιμή των θεών και την αγάπη για τον αδερφό της υπεράνω των νόμων των ανθρώπων.



η Αντιγόνη και ο νεκρός Πολυνείκης από πίνακα του Ν. Λύτρα

Η Αντιγόνη ήταν ένα από τα τέσσερα παιδιά που ο Οιδίποδας απέκτησε με την Ιοκάστη, βασίλισσα της Θήβας, χωρίς να γνωρίζει πως εκείνη ήταν η φυσική μητέρα του. Τα υπόλοιπα παιδιά τους ήταν η Ισμήνη, ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης. Ο Οιδίποδας είχε καταραστεί τους γιους του να διαφωνήσουν για το μοίρασμα της κληρονομιάς τους και να αλληλοσκοτωθούν, επειδή είχαν παραβιάσει διαταγές του. Όταν ο Οιδίποδας ανακάλυψε την αλήθεια για την καταγωγή του αυτοεξορίστηκε και τα δύο αδέρφια συμφώνησαν να κυβερνούν εναλλάξ τη Θήβα ανά έναν χρόνο. Μετά το πρώτο έτος διακυβέρνησης ο Ετεοκλής αρνήθηκε να παραχωρήσει τον θρόνο στον Πολυνείκη. Έτσι ο δεύτερος έφυγε από τη Θήβα και πήγε στο Άργος, όπου παντρεύτηκε την κόρη του βασιλιά Άδραστου και οργάνωσε εκστρατεία εναντίον της Θήβας. Η εκστρατεία απέτυχε, όμως και οι δύο αδερφοί σκοτώθηκαν σε μονομαχία μεταξύ τους. Τον θρόνο ανέλαβε τότε ο Κρέων, αδερφός της Ιοκάστης, που διέταξε να μείνει άταφο το πτώμα του Πολυνείκη επειδή πρόδωσε την πατρίδα του, σε αντίθεση με αυτό του Ετεοκλή που θάφτηκε αφού υπερασπίστηκε την πόλη των Θηβών.



Ετεοκλής και Πολυνείκης μεταφέρονται νεκροί...
  • Θυμάσαι από την περσινή ιστορία τι σημασία έδιναν οι αρχαίοι Έλληνες στην ταφή;
Δες παρακάτω το κείμενο όπως είναι γραμμένο στα αρχαία ελληνικά. Είναι εύκολο να καταλάβεις τι λέει;

ΧΟ. Πολλὰ τὰ δεινὰ κοὐδὲν ἀν-
θρώπου δεινότερον πέλει·
τοῦτο καὶ πολιοῦ πέραν
στροφή α΄

πόντου χειμερίῳ νότῳ
χωρεῖ, περιβρυχίοισιν
περῶν ὑπ᾽ οἴδμασιν, θεῶν
τε τὰν ὑπερτάταν, Γᾶν
ἄφθιτον, ἀκαμάταν, ἀποτρύεται,
335

ἰλλομένων ἀρότρων ἔτος εἰς ἔτος,
ἱππείῳ γένει πολεύων.
340




Κουφονόων τε φῦλον ὀρ-
νίθων ἀμφιβαλὼν ἀγρεῖ,
καὶ θηρῶν ἀγρίων ἔθνη
αντιστρ. α΄

πόντου τ᾽ εἰναλίαν φύσιν
σπείραισι δικτυοκλώστοις
περιφραδὴς ἀνήρ· κρατεῖ
δὲ μηχαναῖς ἀγραύλου
345

θηρὸς ὀρεσσιβάτα, λασιαύχενά θ᾽
ἵππον ὑπαξέμεν ἀμφίλοφον ζυγὸν
οὔρειόν τ᾽ ἀκμῆτα ταῦρον.
350




Καὶ φθέγμα καὶ ἀνεμόεν
φρόνημα καὶ ἀστυνόμους
στροφή β΄

ὀργὰς ἐδιδάξατο, καὶ δυσαύλων
πάγων ὑπαίθρεια καὶ
δύσομβρα φεύγειν βέλη
356

παντοπόρος· ἄπορος ἐπ᾽ οὐδὲν ἔρχεται
τὸ μέλλον· Ἅιδα μόνον
φεῦξιν οὐκ ἐπάξεται·
νόσων δ᾽ ἀμηχάνων φυγὰς
ξυμπέφρασται.
360

  • Ποιοι στίχοι δείχνουν την επιβολή του ανθρώπου στον άψυχο κόσμο; ποιος είναι αυτός;
  • Ποιοι στίχοι δείχνουν την επιβολή του ανθρώπου στον έμψυχο κόσμο; ποιος είναι αυτός;
  • Ποιοι στίχοι δείχνουν τον πολιτισμό του ανθρώπου; πού συγκεκριμένα αναφέρεται;
  • Μπορείτε τώρα να επιβεβαιώσετε το χαρακτηρισμό "ύμνος στον άνθρωπο" που χαρακτήρισαν το στάσιμο (τραγούδι του χορού) αυτό;
  • Σε ποιους στίχους γίνεται ο χαρακτηρισμός του ανθρώπου;
Δες στο παρακάτω βίντεο τη σκηνή του μαθήματός μας από θέατρο που παίχτηκε στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης το 1995.


 
Δες στην παρακάτω παρουσίαση 10 εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο. Διάλεξε μια από αυτές ή γράψε για κάποια άλλη που σ' εντυπωσίασε περισσότερο.

http:e-dimotiko.gr/mydocs/glwssa/EFEVRESEIS.pps
 
Το κείμενο να είναι μέχρι 100 λέξεις.

Σάββατο 5 Απριλίου 2014

ΟΙ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ (ΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΞΗ)


Στα ελληνιστικά χρόνια, την εποχή δηλαδή μετά το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου, οι τέχνες και τα γράμματα γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη. Η διάδοση του ελληνικού πολιτισμού με στοιχεία από την Ανατολή έγινε γρήγορα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Σπουδαία πνευματικά κέντρα ήταν οι πρωτεύουσες των ελληνιστικών κρατών: Αλεξάνδρεια, Αντιόχεια και Πέργαμος.




Η ελληνιστική τέχνη θέλησε να εκφράσει τον άνθρωπο και την καθημερινή ζωή. Τα κτίρια που κατασκευάστηκαν την εποχή αυτή ήταν τεράστια και μεγαλοπρεπή. Θεωρήθηκαν μάλιστα κάποια σαν "θαύματα" της αρχαιότητας. Ποια όμως ήταν κάποια από τα σπουδαιότερα;

Ο φάρος της Αλεξάνδρειας


 
Ο κολοσσός της Ρόδου

Το πιο ενδιαφέρον με τον Κολοσσό της Ρόδου είναι πως κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς έμοιαζε, κι έτσι όλες οι εικόνες (από π.Χ. μέχρι και σήμερα) είναι τελείως διαφορετικές. Ο καθένας τον φανταζόταν όπως ήθελε.


Ο Κολοσσός της Ρόδου θεωρείται ως ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Ήταν ένα τεράστιο σε διαστάσεις άγαλμα το οποίο απεικόνιζε τον θεό Ήλιο. Ανεγέρθηκε από τον Χάρη τον Λίνδιο μαθητή του Λύσιππου τον 3ο αιώνα π.Χ.
Είχε το ίδιο περίπου μέγεθος με το Άγαλμα της Ελευθερίας που βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, αν και στηριζόταν σε χαμηλότερη βάση.
Πολλοί πίστευαν ότι βρισκόταν στην είσοδο του λιμανιού και κάτω από τα ανοικτά του πόδια έμπαιναν τα πλοία.


Η είσοδος στο Μαντράκι, το λιμανάκι της Ρόδου, το μέρος που πιστεύουν ότι ήταν ο Κολοσσός. Κάθε πόδι πατούσε πάνω σε μια κολόνα που σήμερα βρίσκονται 2 ελάφια, ένα αρσενικό και ένα θηλυκό

Πράγμα όμως που μάλλον είναι λανθασμένο, αφού ξέρουμε από πηγές ότι ο Κολοσσός όταν γκρεμίστηκε από σεισμό έριξε μαζί του και πολλά σπίτια... Το πιο πιθανό ήταν να βρίσκονταν στην σημερινή παλιά πόλη, δίπλα από το κάστρο του μεγάλου μαγίστρου, που τότε υπήρχε ναός του Θεού Ήλιου. Μάλιστα η όψη του αγάλματος λέγεται ότι φαινόταν από την είσοδο του λιμανιού της Ρόδου.

 

Ο βωμός του Δία Σωτήρα στην Πέργαμο



ό,τι απέμεινε στην Πέργαμο από τον βωμό...

Ο βωμός του Δία στο Μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο. Οι Γερμανοί μετέφεραν 132 κομμάτια της Γιγαντομαχίας μαζί με άλλα 2.100 τα οποία τα αναστήλωσαν και τα επανατοποθέτησαν όπως ήταν στην αρχαιότητα


ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΕΡΓΑΜΟΥ - ΒΕΡΟΛΙΝΟ

ΚΛΙΚ

Ο
γλύπτης που ήταν περισσότερο γνωστός την εποχή αυτή ήταν ο Λύσιππος, που φιλοτέχνησε τα περισσότερα αγάλματα του Μ. Αλεξάνδρου. Δυστυχώς δεν μας έχει σωθεί κανένα έργο του Λύσιππου παρά μόνο αντίγραφα και αυτό γιατί δούλευε κυρίως με χαλκό, υλικό που συνηθιζόταν να χρησιμοποιείται και σε δεύτερη χρήση...
Aντίγραφο χάλκινου έργου του Λυσίππου. Ο Αλέξανδρος έφιππος ενώ διαπερνά με το δόρυ του τον αντίπαλο του. (Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας).

Μεγάλη ανάπτυξη γνώρισαν την εποχή αυτή και οι επιστήμες


Ο αστρονόμος Αρίσταρχος από τη Σάμο είπε πρώτος ότι η γη κινείται γύρω από τον ήλιο.


Μελέτη του Αρίσταρχου περί μεγέθους της γης, του ήλιου και της σελήνης (αντίγραφο του 10ου αι.)

Ο μαθηματικός Ευκλείδης έγραψε βιβλίο γεωμετρίας.



Σχολή των Αθηνών, πίνακας ζωγραφικής του Ραφαήλ (1509)...εικονίζεται δεξιά ο Ευκλείδης


Ο Ευκλείδης σε λεπτομέρεια από τη Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ, 1509.

Ο Αρχιμήδης από τις Συρακούσες, ο πιο σπουδαίος μαθηματικός της αρχαιότητας, κατασκεύασε πολλές μηχανές.



Άγαλμα του Αρχιμήδη σε ένα πάρκο του Βερολίνου


Μεγάλη πρόοδο σημείωσε και η ιατρική επιστήμη.

Ο πιο σημαντικός ιστορικός των ελληνιστικών χρόνων ήταν ο Πολύβιος. Από το μεγάλο του έργο σώθηκε μόνο ένα μικρό μέρος.



επανέκδοση του 1670

Οι ποιητές έγραψαν κωμωδίες με τις οποίες σατίριζαν ανθρώπινα ελαττώματα.

Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ


Ο Παύλος Νιρβάνας (1866 - 1937), εμφανίστηκε στα γράμματα το 1884, όταν εξέδωσε την πρώτη ποιητική του συλλογή και άρχισε να δημοσιεύει χρονογραφήματα στις εφημερίδες Άστυ, Ακρόπολη και από το 1905 στην Εστία με το ψευδώνυμο Κύριος Άσοφος. Ασχολήθηκε με πολλά είδη γραπτού λόγου, όπως διηγήματα, ποιήματα, μυθιστορήματα, δράματα, κριτικές μελέτες, δοκίμια, θεατρικά έργα, χρονογραφήματα και τη «Γλωσσική Αυτοβιογραφία» (1905), ενώ ασχολήθηκε και με τη μετάφραση. 
Στο απόσπασμα του βιβλίου μας ο συγγραφέας μιλάει με χιούμορ για το πώς έμαθε να μιλάει και να γράφει. Μέσα από αστεία περισταστικά έμαθε ότι οι γάτες δε μιλάνε και οι άνθρωποι δεν έχουν την ίδια γλώσσα.
  • Πώς τα κατάλαβε αυτά;
"Η μητέρα μου μου είπε πως η γάτα είχε τη δική της γλώσσα"


  • Μήπως τελικά οι γάτες μιλάνε με τους ανθρώπους;

 
"Ήτανε ένας Ιταλός ψαράς που μιλούσε ιταλικά"

"Ήτανε μια ξανθή δασκάλα που μιλούσε γερμανικά"

 

"Ήτανε κι ο γιατρός του σπιτιού μας που μιλούσε στην καθαρεύουσα"

Να και ένα τραγούδι στην καθαρεύουσα

Η ΝΗΣΟΣ ΤΩΝ ΑΖΟΡΩΝ
Στίχοι: Μέντης Μποσταντζόγλου
Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης
Πρώτη εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης


Ένα πλοίον ταξιδεύων με υπέροχον καιρόν
αιφνιδίως εξοκείλει ανοιχτά των Αζορών.

Κι ένας νέος με μιαν νέα, ωραιότατα παιδιά
φθάνουν κολυμβών γενναίως εις πλησίον αμμουδιά.

Ζώντας βίον πρωτογόνου και ο νέος με την κόρη
κοίταζαν και κάπου κάπου εάν έρχεται βαπόρι.

Αλλά φθάσαντος χειμώνος και μη φθάνοντος βαπόρι
απεβίωσεν ο νέος και απέθανεν η κόρη.

Αργότερα αργότερα πλησίασαν δυο κότερα
ήρθε κι ένα βαπόρι ματαίως ψάχνων για να βρει
ματαίως ψάχνων για να βρει τον νέον και την κόρη.

Κατηραμένη νήσος, νήσος των Αζορών,
που καταστρέφεις νέους και θάπτεις των κορών.

Να πέσει τιμωρία από τον ουρανόν
να λείψεις απ' τους χάρτας και των ωκεανών.


ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Η παλιότερη επιγραφή (720 π.Χ.) με αλφαβητικό σύστημα είναι της Διπύλου που είναι χαραγμένη σε οινοχόη και βρέθηκε στον Κεραμεικό. Διαβάζεται δε, από τα δεξιά προς τα αριστερά
.


Ελεύθερη μετάφραση: Όποιος χορευτής χορεύει πιο χαριτωμένα, αυτός θα πάρει το αγγείο.

Δεύτερη χρονολογικά επιγραφή θεωρείται αυτή στο ποτήρι του Νέστορα που βρέθηκε στις Πιθηκούσσες (ελληνική αποικία στην Ιταλία). Διαβάζεται και αυτή με τον ίδιο τρόπο.

 
Ελεύθερη μετάφραση: Όποιος πιει από το ποτήρι του Νέστορα, θα τον καταλάβει ο πόθος της Αφροδίτης.

Από τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων ξέρουμε ότι η ελληνική γλώσσα είχε διαλέκτους με ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους.


Από τον 5ο αι. π.Χ. η αττική διάλεκτος έγινε το κοινό όργανο επικοινωνίας όλων των Ελλήνων.

  • Μπορείς να σκεφτείς αν η αττική διάλεκτος διαδόθηκε και σε άλλες ηπείρους; πότε;
Στα αρχαία ελληνικά υπήρχε και τρίτος αριθμός εκτός του ενικού και του πληθυντικού. Ήταν ο δυϊκός αριθμός που αναφέρεται και στο απόσπασμα του βιβλίου μας. 

Στον δυϊκό (που δεν τον έχει η νέα ελληνική) ήταν εύχρηστα στην αρχαία, και μάλιστα στην αττική διάλεκτο, κυρίως τα ουσιαστικά που δηλώνουν πράγματα που από τη φύση τους αποτελούν ζεύγη: τὼ ὀφθαλμὼ (=οι δύο οφθαλμοί), τὼ πόδε (=τα δύο πόδια), τὼ χεῖρε (=τα δύο χέρια). Επίσης ο δυϊκός συνηθιζόταν για δύο πρόσωπα, ζώα ή πράγματα που ήταν γνωστό ότι ήταν δύο (και αναφερόταν μαζί) ή χρησιμοποιούνται κατά δύο ζεύγη: τὼ ἀδελφὼ (=οι δύο αδελφοί), τὼ Διοσκούρω (=οι δύο Διόσκουροι), τὼ βόε (=τα δύο βόδια) κ.λπ.

Στα επόμενα χρόνια η ελληνική γλώσσα εμπλουτίστηκε με λέξεις από τη λατινική γλώσσα, εξαιτίας της ρωμαϊκής κυριαρχίας (πόρτα, μαντίλι κλπ), με τουρκικές λέξεις, εξαιτίας της τουρκικής κυριαρχίας (σιντριβάνι, γιαούρτι, μπαξές κλπ).
Στα τέλη του 18ου αιώνα υπήρχαν διαμάχες για το ποια θα έπρεπε να ήταν η ελληνική γλώσσα. Άλλοι υποστήριζαν τα αρχαία ελληνικά, άλλοι την απλή γλώσσα του λαού και άλλοι την γλώσσα του λαού μεν, καθαρισμένη όμως από τις ξένες λέξεις και την αντικατάστασή τους από λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Όταν οργανώθηκε το ελληνικό κράτος, επιβλήθηκε η καθαρεύουσα σαν επίσημη γλώσσα. Μια γλώσσα δύσκολη που είχε αρνητικές συνέπειες στην εξέλιξη της γλώσσας. Το 1888 έγινε κίνημα υπέρ της δημοτικής γλώσσας, όμως η καθαρεύουσα κυριάρχησε μέχρι το 1976 οπότε και αντικαταστάθηκε από τη δημοτική γλώσσα του κράτους.
Από το 1982 έχει καθιερωθεί και η χρήση του μονοτονικού συστήματος, οπότε καταργήθηκαν οι τόνοι (οξεία, περισπωμένη) και τα πνεύματα (ψιλή, δασεία) και ορίστηκε μόνο η χρήση ενός τονικού σημείου που δηλώνει τη θέση του τόνου στη λέξη.

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ


Οι Μακεδόνες δεν είχαν πολλές σχέσεις με τους υπόλοιπους Έλληνες. Κυρίως τους απασχολούσε η ασφάλεια και η αντιμετώπιση των βόρειων γειτόνων τους.



Όμως μετά τους Περσικούς πολέμους άρχισαν να δημιουργούν εμπορικές σχέσεις και να έχουν επαφές με τους κατοίκους της νότιας Ελλάδας.Η Μακεδονία έγινε μεγάλη δύναμη, όταν έγινε βασιλιάς ο Φίλιππος ο Β΄




Ο βασιλιάς Φίλιππος δημιούργησε ισχυρό στρατό. Οι στρατιώτες εφοδιάστηκαν με ένα μακρύ δόρυ, που το έλεγαν σάρισα, μήκους 5 μέτρων. 



Η μακεδονική φάλαγγα, όταν ήταν παραταγμένη για μάχη έμοιαζε με φρούριο που κινείται.



Με τον ισχυρό στρατό που δημιούργησε ο Φίλιππος κατάφερε να αντιμετωπίσει τους εχθρούς από τον βορρά και να κυριαρχήσει σε όλη την περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης. Με τον τρόπο αυτό έγινε ένα μεγάλο κράτος, με δικό του νόμισμα (σ' αυτό τον βοήθησαν και τα χρυσωρυχεία του όρους Παγγαίου), οικονομική ανάπτυξη, με πρωτεύουσα την Πέλλα, ένα οικονομικό και πνευματικό κέντρο. 
 
Στατήρας (αρχαίο νόμισμα) του Φιλίππου

Ο Φίλιππος θέλησε να κυριαρχήσει και στη νότια Ελλάδα. Ο στρατός βρήκε αφορμή να κατέβει στη νότια Ελλάδα για μια διαμάχη που είχαν οι κάτοικοι που ζούσαν γύρω από το μαντείο των Δελφών. Οι Αθηναίοι και οι Θηβαίοι αποφάσισαν να τον εμποδίσουν. Δόθηκε μεγάλη μάχη στη Χαιρώνεια (2-8-338 π.Χ.) μεταξύ Μακεδόνων και Θηβαίων - Αθηναίων - άλλων συμμαχικών πόλεων. 




Στη μάχη αυτή νίκησε ο Φίλιππος, ενώ διακρίθηκε και ο γιός του Αλέξανδρος πολεμώντας στην πρώτη γραμμή.



η παράταξη των αντίπαλων δυνάμεων


το λιοντάρι της Χαιρώνειας, πιθανώς εγέρθηκε από τους Θηβαίους προς τιμή των νεκρών Ιερολοχιτών

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΛΙΟΝΤΑΡΙΟΥ
 

Ο Φίλιππος δεν ήταν σκληρός με τους ηττημένους. Σε συνέδριο που έγινε στην Κόρινθο (απείχαν οι Σπαρτιάτες) ανακηρύχτηκε αρχηγός της εκστρατείας που ετοιμαζόταν εναντίον των Περσών για να τιμωρηθούν για τις καταστροφές που προκάλεσαν στην Ελλάδα.
Την επόμενη όμως χρονιά ο Φίλιππος δολοφονήθηκε στις Αιγές (σημερινή Βεργίνα) και βασιλιάς της Μακεδονίας έγινε ο Αλέξανδρος, που ονομάστηκε Μέγας για την προσφορά του στον πολιτισμό.



ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΑΙΓΩΝ ΚΛΙΚ


Η δολοφονία του Φιλίππου Β' της Μακεδονίας από τον Παυσανία, γκραβούρα του 19ου αιώνα.


η είσοδος στον τάφο του Φιλίππου στη Βεργίνα. Εδώ στις Αιγές (την πρώτη πρωτεύουσα της Μακεδονίας και κατόπιν ιερής πόλης) μάλλον έγινε και η δολοφονία του βασιλιά από τον Παυσανία για άγνωστο λόγο... Ο χώρος ανακαλύφθηκε από τον αρχαιολόγο Μανόλη Ανδρόνικο


ο τάφος του βασιλιά Φιλίππου


η χρυσή λάρνακα με το αστέρι της Μακεδονίας από πάνω. Βρίσκεται στη Βεργίνα μέσα στον τάφο του βασιλιά και είχε τα οστά του βασιλιά μέσα

Δες όλα τα αριστουργήματα της τέχνης των Μακεδόνων ΚΛΙΚ